[QUOTE="Vieras";29195249]Mielellään ei. Ei pelkästään perinnöllisyydestä vaan että niillä lapsila ei välttämättä ole kovin turvallinen lapsuus. Oma äitini kärsii mt-ongelmista joka selvisi mulle nyt vasta aikuisena. Lapsuus oli aika ikävä ja luulin äitini olevan vain ilkeä ja vastuuton.[/QUOTE]
[QUOTE="Mielipide";29195895]Minä olen sitä mieltä että ei pitäisi. Miehen ex ei ole ihan terve päästään (käy terapiassa) ja kyllä se näkyy lapsissa. Ei selkeästi tajua, mitä 8- ja 10-vuotiaiden lasten kuuluu kantaa ja millaisi asiot tuon ikäisille voi puhua. Sitä on tosi kuja katsella ja kuunnella. Elämänhallinta on myös kateissa, vaikka omasta mielestään varmasti onkin esimerkillinen vanhempi.[/QUOTE]
Kaikilla ei selkeästikään ole kokemusta mielenterveysongelmista, eikä siitä, että ne voivat tulla myös aivan täysin terveelle ihmiselle, esimerkiksi jos elämässä tapahtuu äkisti jotain järkyttävää. Näin kävi esimerkiksi eräälle tuntemalleni henkilölle. Hän oli täysin terve ja jopa "mallioppilas" aikuisena ihmisenä siinä, että millainen aikuisen ihmisen kannattaisi olla. Ei moitteen sijaa, ei sitten minkäänlaista. Hän valitettavasti joutui kokemaan sitten todella järkyttäviä asioita, jotka johtivat mielenterveysongelmiin. Eikä ollut pätkääkään perinnöllisyyttä mukana. Hän kävi läpi pitkät hoidot ja toipui lopulta täysin kuntoon, mutta kauan se kaikkiaan kesti.
Itse en koskaan arvostele mielenterveysongelmaisia, koska esimerkiksi tuo tuttavan tapaus on osoittanut, että mielenterveysongelmiin voi oikeasti olla jokin painava syy, miksi niitä mielenterveysongelmia on tullut.