Saako mielestäsi pn:n hoitajalla olla rikosrekisteri?

  • Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti
En usko että saa jos on päällä. täytys kai olla jo vanhempi ja sovitettu teko. Mun rekisteri on tarkastettu aika-ajoin, mut empä oo koskaan kysyny miten noi kaikki jutut menee. Aina alalla puhutaan ettei oo seksuaalirikoksia tai huumausainerikoksia. Mitä ne lukija on kommentoineet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
En usko että saa jos on päällä. täytys kai olla jo vanhempi ja sovitettu teko. Mun rekisteri on tarkastettu aika-ajoin, mut empä oo koskaan kysyny miten noi kaikki jutut menee. Aina alalla puhutaan ettei oo seksuaalirikoksia tai huumausainerikoksia. Mitä ne lukija on kommentoineet.
Tässä kysyttiin saako mielestäsi...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Anna:
No toki, miks joku rattijuopumus sen estäisi? Se, että on tehnyt virheen omalla ajalla ei tarkoita sitä että ei työtään osaisi.
Yleensä rattijuopot käyttävät runsaasti alkoholia ja kynnys työskennellä alkoholin vaikutuksen alaisena madaltunut. Vaikka omalla ajalla joisi, olisi seuraavana päivänä vielä alikuntoinen.
 
qwer
Alkuperäinen kirjoittaja Neiko:
Enpä osaa sanoa juuta taikka jaata, mutta eikö ne tarkasta rikosrekisteriä lastenhoito-alalla? Olisi pieni muisti kuva tästä..
Mun ymmärtääkseni kaikilta lasten kanssa töitä tekeviltä tarkastetaan rikosrekisteri.
 
O.C.
Alkuperäinen kirjoittaja Anna:
Eikä kerro. Korkeintaan sen että hänkin on ihminen joka on tehnyt virheen.
Alkoholi ja ratti on tappava virhe. Valitettavan usein sivullisille.

Kyseessä ei ole "virhe" tai "vahinko". Kaikki tuonkaltainen selittely on vain itse asiassa kännissä ajamisen hiljaista hyväksymistä.

Kyseessä on teko ja rikoslakimme lähtee siitä, että teot ovat rangaistavia, eivät "virheet".

 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Anna:
No toki, miks joku rattijuopumus sen estäisi? Se, että on tehnyt virheen omalla ajalla ei tarkoita sitä että ei työtään osaisi.
kyllä se kertoo paljon ihmisestö jos on ratista kärynnyt..
Itse en todellakaan katso, että ihminen, joka lähtee kännissä rattiin, on riittävän vastuullinen ihminen hoitamaan lapsia. Ei se ole asia, joka menee "kaikki hölmöilevät joskus" -piikkiin...
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
Alkuperäinen kirjoittaja Neiko:
Enpä osaa sanoa juuta taikka jaata, mutta eikö ne tarkasta rikosrekisteriä lastenhoito-alalla? Olisi pieni muisti kuva tästä..
Mun ymmärtääkseni kaikilta lasten kanssa töitä tekeviltä tarkastetaan rikosrekisteri.
Seksuaali-, huume-, ja väkivaltarikoksien osalta juu.

Minun mielestäni muut rikokset eivät työnantajalle kuulukaan. Täydellisiä ihmisiä ei ole olemassakaan, ja jos on lain säätämän rangaistuksen kärsinyt, sen pitäisi olla siinä. Yhteiskunnalle enemmän harmia on, jos ajattelemme "kerran rikollinen, aina rikollinen" ja estämme ihmistä työllistymästä rehellisin keinoin.
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Itse en todellakaan katso, että ihminen, joka lähtee kännissä rattiin, on riittävän vastuullinen ihminen hoitamaan lapsia. Ei se ole asia, joka menee "kaikki hölmöilevät joskus" -piikkiin...
Kai siellä päiväkodissa joku huomaa, jos sillä tyypillä on ongelmia alkoholin kanssa. Tästä asiasta on olemassa ihan omat lakinsa hoitoonohjausvelvoitteineen.
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
Alkuperäinen kirjoittaja Neiko:
Enpä osaa sanoa juuta taikka jaata, mutta eikö ne tarkasta rikosrekisteriä lastenhoito-alalla? Olisi pieni muisti kuva tästä..
Mun ymmärtääkseni kaikilta lasten kanssa töitä tekeviltä tarkastetaan rikosrekisteri.
Seksuaali-, huume-, ja väkivaltarikoksien osalta juu.

Minun mielestäni muut rikokset eivät työnantajalle kuulukaan. Täydellisiä ihmisiä ei ole olemassakaan, ja jos on lain säätämän rangaistuksen kärsinyt, sen pitäisi olla siinä. Yhteiskunnalle enemmän harmia on, jos ajattelemme "kerran rikollinen, aina rikollinen" ja estämme ihmistä työllistymästä rehellisin keinoin.
Onpa omituinen ajattelutapa.
Pitää olla täydellinen ihminen, jos ei varasta, aja kännissä...Näinkö?
Itse olen kaukana täydellisestä, mutta en ole ikinä ajanut kännissä enkä aja.
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Itse en todellakaan katso, että ihminen, joka lähtee kännissä rattiin, on riittävän vastuullinen ihminen hoitamaan lapsia. Ei se ole asia, joka menee "kaikki hölmöilevät joskus" -piikkiin...
Kai siellä päiväkodissa joku huomaa, jos sillä tyypillä on ongelmia alkoholin kanssa. Tästä asiasta on olemassa ihan omat lakinsa hoitoonohjausvelvoitteineen.
Eiköhän olisi esim. lasten kannalta paras, ettei tuollaista tilannetta, jonka joku huomaa tarpeen ohjata työntekijän hoitoon, tulisi ollenkaan.

Kysymys on nyt lähinnä ihmisen perusluonteesta ja oikeudentajusta, elämänhallinnasta. Normaali ihminen pystyy kyllä elämään elämäänsä niin, että ei edes tule tarvetta ajaa kännissä.
 
qwer
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
Alkuperäinen kirjoittaja Neiko:
Enpä osaa sanoa juuta taikka jaata, mutta eikö ne tarkasta rikosrekisteriä lastenhoito-alalla? Olisi pieni muisti kuva tästä..
Mun ymmärtääkseni kaikilta lasten kanssa töitä tekeviltä tarkastetaan rikosrekisteri.
Seksuaali-, huume-, ja väkivaltarikoksien osalta juu.

Minun mielestäni muut rikokset eivät työnantajalle kuulukaan. Täydellisiä ihmisiä ei ole olemassakaan, ja jos on lain säätämän rangaistuksen kärsinyt, sen pitäisi olla siinä. Yhteiskunnalle enemmän harmia on, jos ajattelemme "kerran rikollinen, aina rikollinen" ja estämme ihmistä työllistymästä rehellisin keinoin.
Ok, tuota en tiennyt. Mutta jos mielipidettä kysytään, niin mun mielestä alkoholiongelmaisen työskentely lasten parissa on kyseenalaista. Eri asia sitten, onko kertaluonteinen rattijuopumus yhtä vakava asia. Jos joutuu kuljettamaan lapsia niin sitten ehkä on. Mutta tosiaan en tiedä pykälistä tarkemmin, tämä oli mielipide.
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Mikä olisi sellainen ammattikunta/ työ, jonka tekijällä olisi sallitumpaa tai sopivampaa olla tuomio rattijuopumuksesta?
Ei se ole ns. hyväksyttävää kenellekään. Mutta ehkä jos on vaikka kioskinmyyjä, sillä ei ehkä ole niin suurta väliä kuin että jos on työssään vastuussa muista ihmisistä. Vaikea sanoa.
 

Yhteistyössä