saako luontaistuotteita

raskauden aikana käyttää..mulla olis sellasta kuin antistress.
siinä on jotain l-teaniinia jota on vihreässä teessä.Joskus silloin tällöin yhden tarvitsisin.Se auttaa stressiin jä jännittämiseen...ei se kuitenkaan ole mikään lääke niin onkohan siitä haittaa?? mielipiteitä...

rv. 7+6

En halua aiheuttaa kommentillani lisää stressiä ;) Olen kuitenkin yleisesti ottaen luontaistuotteiden ystävä.

Itse en ole käyttänyt luontaistuotteita raskauden aikana. Syy: Luontaistuotteita ei Suomessa valvo kukaan. Aina kun markkinoille tulee uusi lääke, Lääkelaitos tekee huolelliset testit. Luontaistuotteet eivät ilmeisesti oikein kuulu Elintarvikevirastolle muttei Lääkelaitoksellekaan.

Itse olen löytänyt mielikuvaharjoittelusta ja peilin edessä puhumisesta apua esim. luentojen tyyppisten tilaisuuksien läpivetämiseen.

Vihreä tee ei taida olla kiellettyjen aineiden listalla raskausaikana? Voisiko napin korvata sillä?

luontaistuotteita ei suositella raskausaikana ja tietääkseni vihreä tee on kiellettyjen listalla. poikaa oottaessa muistan lukeneeni et ainoo sallittu tee olis oikeestaan vaan ruusunmarja. tietty suositukset muuttuu koko ajan ja tuskin siitä teestä hirveetä haittaa on ku kahviaki saa juoda. tietyissä teelajeissa vaan saattaa olla jotain "ylimäärästä" mikä ei sovellu raskaana oleville.

Vihreä tee ei ole kiellettyjen listalla, vaan erilaiset yrttiteet, eli juomat jotka on valmistettu yrteistä (siis eivät varsinaisesti edes ole teetä). Luontaistuotteet ovat kiellettyjä juuri noiden yrttien takia, koska osan on todettu aiheuttavan keskenmenoriskiä tai sikiön epämuodostumia ja suurinta osaa ei ole tutkittu ollenkaan. Yleisimpiä keittiöyrttejä tämä ei tosin koske (basiliga, oregano, tilli yms.). Sinuna neuvottelisin neuvolalääkärin kanssa mitä sinun kannattaisi käyttää tuon valmisteen sijasta.

Jätä vihreä tee vähemmälle, sen sisältämät katekiini-yhdisteet kun voivat haitata sikiönkehityksessä tärkeää verisuonten muodostumista.

tollasen löysin. mikä sitte on oikeeta tietoo ja mikä väärää. ite en vihreetä teetä josi enkä mitään muutakaan jos vaikutuksista ei tiedetä.

mä en siltikään ymmärrä miksi luontaistuotteet on kiellettyjä,kun istukkahan kert suojaa sikiötä ja eiks se ollu niin että lääkkeiltä se ei suojaa? mahtaakohan mitään rentouttavaa lääkettäkää n saada käyttää.

Kaikissa lukemissani kirjoissa ja samoin neuvolaoppaissa on luontaistuotteiden käyttö suositeltu lopetettavan jo kun raskautta suunnittelee. Ja syynä siis jo monen mainitsema "tuntemattomuus" eli koska luontaistuotteiden vaikutuksia ei ole tutkittu eikä niiden vaikutuksia pitkäaikaiskäytössä ihmiselle eikä varsinkaan sikiölle ole tutkittu. Lisäksi jotkut arpmaterapeuttiset yrtit ja öljyt saattavat stimuloida liikaa ja mm. aiheuttaa keskenmenon tai käynnistää ennenaikaisen synnytyksen.

Kielto koskee myös aromaterapiaa eli öljyillä tehtäviä hoitoja, hierontoja jne. sekä vyöhyketerapiaa (nilkassa on tietty alue, jota painelemalla synnytys käynnistää ts. liian aikaisessa vaiheessa tulee keskenmeno).

Kannattaa siis suhtautua varauksella vaihtoehtoisiin hoitomuotoihin!

Muoks. Ja siis yrteillä ei tosiaan tarkoiteta persiljaa, basiljikaa tms. tavallisia keittiöyrttejä ;)

HUSin sivuilta kopioitua:

Onko luontaistuotteiden käyttö turvallista raskauden aikana?

Luontaistuotteita ja niiden vaikutuksia ei ole tutkittu samoin kuin lääkkeitä. Vakaviakin terveydellisiä haittoja on kuvattu luontaistuotteiden käyttöön liittyen. Pakkauksissa olevat merkinnät eivät myöskään aina vastaa purkissa olevaa sisältöä. Luontaistuotteita ei suositella raskauden aikana edellä mainituista syistä ja siksi, että sikiövaikutuksista ei ole tietoa. Sama koskee imetyksen aikaista käyttöä.

Yhteistyössä