saako lestadiolaiset..?

  • Viestiketjun aloittaja ulrika
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
No siis ehkäisyynhän he eivät usko,vaan kaikki lapset ovat Jumalan lahjoja. Ainakin tietokonetta saa käyttää, mutta kuvista mäkään en tiedä.

Mä muuten tunnen jokusia lestadiolaisia ja ainakin tuntemani ovat vallan ihania ja sydämellisiä ihmisiä.
 
mamma
Kyllähän lestadiolaiset itse laittaa kuvia esim. suviseuroista nettiin! Miks muuten kiinnostaa mitä lestadiolaiset saa tehdä ja mitä ei?
Saako ei lestadiolaiset ajaa kännissä? Pettää puolisoaan? Varastaa kaupasta? Rikkoa toisen koti rauhaa?ym......
 
Lessu
Oisinpa lestadiolainen, niillä on kuukautisetkin vain kerran vuodessa eli synnytyksen jälkeen. Muut kuukaudet raskaana . Ei olisi siis kuukautisista haittaa elämässä
 
Hoh, tottakai lestadiolaisetkin SAA käyttää ehkäisyä. Eivät vain halua, kun elävät raamatun oppien mukaan. Ja ajattelevat että lapset ovat Jumalan lahja(näin minunkin mielestäni) ja jokaisella on oikeus syntyä. Ja kuvia laitetaan nettiin siinä missä muutkin. Miksi se olisi kiellettyä?!
 

:LOL: :LOL:

Haiskahtaa taas provolta, mut vastaampas kuitenkin illan kuluksi

Lestadiolaisissakin on vanhoillis suuntaus ja vapaampi suuntaus, kuten monen muunkin uskonnon sisällä, heilläkin on tiukempaa ja sallivampaa suhtautumista eri asioihin.

Mun mielestä ketään ihmistä ei voi luokitella kokonaan yhden ominaisuuden perusteella, oli se sitten lestadiolaisuus, äiti, sisko, isä, mummo, opettaja, suomalainen, pohojalaanen tai vaikka hetero. Mikä tahansa määre kertoo aina vain yhden puolen ihmisestä. Esim. opettaja voi olla myös äiti, tytär, veli, vaimo, rakastajatar, italialainen, jogaaja, sohvaperuna, kalju, hevari mitä tahansa.
 
lepakko
Mä oon yläasteella ja puolet mun luokkalaisista on lestadiolaisia. He ovat hirveen ennakkoluulosta porukkaa. He esim. kiusasivat mua ja mun yhtä kaveria meidän pukeutumisesta ja musiikki mausta. Mä en sen takia oikein pidä heistä mutta tunnen myös lestadiolaisia(aikuisia) jotka ovat tosi mukavia. Mä inhoon sitä kun joitain ihmisiä syrjitään tai toisia kohdellaan paljon paremmin kuin muita. Meidän koulussa lestadiolaisia pidetään parempila ja puhtaampina ihmisinä kuin muita esim. he saavat helpommin parempia numeroita aineista joissa kokeet ei ratkaise. Minä olen lesbo ja pukeudun goottiin ja gothic lolitaan siksi monet ihmiset ajattelevat minusta jotain muuta mitä olen. Loppujen lopuksi kaikki ihmiset ovat hyvin samanlaisia ja yhtä arvokkaita kuin muutkin eläimet.
 
12 w
Eikö lestadiolaisten pitäisi hyväksyä kaikki ihmiset maan päällä eikä olla niin ennakkoluuloisia toisia kohtaan.Eikös se raamattukin opeta hyväksymään kaikki ihmiset ja auttamaan jokaista hädässä.Tiedän kyllä että meidän nyypähtäneessä luterilaisessa uskossa vain Jumalan armo pelastaa,mutta hei vähän maalaisjärkeä peliin.:)
 
kaikkien ihmisten pitäisi hyväksyä kaikki ihmiset maan päällä. Jos muutama lestadiolainen ei hyväksy jotain toista ihmistä, se ei tarkoita, ettei kukaaan lestadiolainen hyväksy muita ihmisiä.
 
lesdatiolainen
Ensiksi tosta ehkäsystä, etten itse ainakaan halua käyttää koska kaikki lapset ovat tarkoitettuja syntymään tähän maailmaan joita taivaan isä meille antaa.. Raamatussa sanotaan että seksuaalisuus kuuluu avioliittoon. Ja tosiaan voimme luottaa toisiin niin paljon että ei miehellä oo pelko että olisin naapurin luona tai jottain sellasta. Noista kuvista että mikä siinä että laittaa, kuvat kun pysyy semmoisina että hyvä oma tunto säilyy. Semmosta vaan että kysyy kää suoraa meiltä jos joku asia kiinostaa vastaamme todella mielellä:) Oikeesti tää usko tuo mulle niin paljon, ensiksi se että on rauha jumalan kanssa, sää olla niin luottavainen tulevaisuuteen ja kaikkea sellasta..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lessu:
Oisinpa lestadiolainen, niillä on kuukautisetkin vain kerran vuodessa eli synnytyksen jälkeen. Muut kuukaudet raskaana . Ei olisi siis kuukautisista haittaa elämässä
On vai? Miks mulla sit on menkat kestäny viimeset 17 pv? Ja nuorimmainenkin täyttää kk päästä 2v.
 
jill
Kuinka te jaksatte tehdä näitä aloituksia? Miksi juuri lestadiolaisista? Vai onko joku nähnyt kenenkään kyselevän yhtä typeriä kysymyksiä esim.helluntailaisista? Tehkääpä samanmoisia aloituksia vaikka mustalaisista tai somaleista, ne kyllä poistetaan/lukitaan vähän äkkiä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Kyllähän lestadiolaiset itse laittaa kuvia esim. suviseuroista nettiin! Miks muuten kiinnostaa mitä lestadiolaiset saa tehdä ja mitä ei?
Saako ei lestadiolaiset ajaa kännissä? Pettää puolisoaan? Varastaa kaupasta? Rikkoa toisen koti rauhaa?ym......
Eihän nuita saa tehdä kukaan muukaan :eek: Suomen lakikin se jo kieltää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jill:
Kuinka te jaksatte tehdä näitä aloituksia? Miksi juuri lestadiolaisista? Vai onko joku nähnyt kenenkään kyselevän yhtä typeriä kysymyksiä esim.helluntailaisista? Tehkääpä samanmoisia aloituksia vaikka mustalaisista tai somaleista, ne kyllä poistetaan/lukitaan vähän äkkiä.
Minua ei nämä haittaa. Ihan samallalailla pommitetaan kaikkija muitakin.
Niin kauan ko nämä pysyy suht asiallisina niin antaa olla. t. VL
 

Yhteistyössä