Saako lapsi nykyään mennä vanhemman kanssa baariin?

  • Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti
a.p.
Kun olin lapsi, olin usein vanhempien mukana baarissa, siis ihan kapakassa. Isä osti mulle aina jonkun jäätelöannoksen ja itse joi kaljaa ja saatettiin olla monta tuntiakin. Ja joskus jos vanhempia ei tullut kotiin, menin itse hakemaan heidät baarista. Nykyään varmaan lastensuojelu puuttuisi jos alle kouluikäinen hakee vanhemmat lähibaarista?

Yhden ainoan kerran joku puuttui asiaan. Olimme isän kanssa tulossa junalla ja hän oli ihan kännissä ja olimme ravintolavaunussa. Itkin siellä ja konduktööri kysyi miksi itken, ja sanoin että kun isä on niin päissään. Kotiasemalla hän katsoi oliko isää ja minua joku vastassa, ja äiti oli. Äidille hän oli sanonut että "Nuhdelkaa miestänne".

Nykyään ei lapsia näy baareissa. Saako alaikäinen edes mennä aikuisen seurassa?

Tämä kaikki tapahtui 90-luvulla.
 
---
Olen nähnyt n. 12 vuotiaan vanhempiensa kanssa, joi limpparia ja vanhemmat pienessä sievässä viinapaukkuja. Henkilökunnalle oli ihan ok, mutta itse soitin poliisin, kello oli kuitenkin jo 23 ja baari piukassa humalaisia eikä tällä lapsella selvää huoltajaa.
 
a.p.
:(

Mä en edes tajua että miks ottaa lapsi baariin mukaan.. Onko se vanhemmilla sitten mukavaa olla kännissä kun on lapsi mukana? Jos ei hoitajaa löydy niin olkoon toinen vanhempi sitten menemättä sinne kapakkaan..
 
faktaa
Silloin kun me oltiin lapsia, se oli ok lain puitteissa. Nykyään jo lastensuojelulakikin sanoo että se on kiellettyä. Plus sitten erikseen ravintoloita koskevat lait ovat muuttuneet niin, ettei se tavallisessa baarissa (siis ei ruokaravintolat) ole sallittua. Ja hyvä niin.
 
On sellaisia lapsiystävällisiä baareja ainakin täällä Turussa ja joskus ollaan istuttu iltaa niin, että lapset on meidän kanssa pelanneet lautapeliä kun me aikuiset ollaan otettu lasi viiniä.
Aika paljon on lapsia ravitoloissa kymmenen aikaan syömäsä vanhempien kanssa ja vanhemmat ottavat lasin kaksi ruuan kanssa.
 
faktaa
Eli lastensuojelun kannalta katsottuna jos lapsesta on sellainen aikuinen vastuussa (olkoonkin, isä tai hoitaja tai mummopuoli) joka on sellaisessa humalassa ettei pysty autoa ajamaan, on se lastensuojeluilmoituksen paikka. Sitten siinä on paljon erilaisia asioita jotka tulee ottaa huomioon, miten jatkot menee. Eli ovatko he lyhyen kävelymatkan päässä kotoa ja juuri lähdössä kotiin, jossa selvä vanhempi ottaa vastuun, vaiko ovatko vaikka kylpylässä jossa jopa tarkoitus juoda lisää ja lapsen tarkoitus viihdyttää itseään siellä.
 
faktaa
On sellaisia lapsiystävällisiä baareja ainakin täällä Turussa ja joskus ollaan istuttu iltaa niin, että lapset on meidän kanssa pelanneet lautapeliä kun me aikuiset ollaan otettu lasi viiniä.
Aika paljon on lapsia ravitoloissa kymmenen aikaan syömäsä vanhempien kanssa ja vanhemmat ottavat lasin kaksi ruuan kanssa.
Minäkin asun Turussa enkä tiedä yhtään "lapsiystävällistä" baaria. Oikeasti kiinnostaa, mitä baareja tarkoitat? Kyse oli siis baareista. Ei ruokaravintoloista. Ja kuten sanoin, jos lapsi on sellaisen aikuisen kanssa kaksin, joka on humalassa yli auton ajokunnon, asia ei ole ravintolasta kiinni vaan asia on väärin.

Eri asia jos ollaan esim. ruokaravintolassa, jossa vaikka kaksi aikuista ja vain toinen humalassa, toinen lasin viiniä nauttineena. Tällöin voidaan katsoa että se selvempi vanhempi on vastuussa.

P.S. Teen sossun töitä, joten aika tarkkaan tiedän kuviot.
 
faktaa
On sellaisia lapsiystävällisiä baareja ainakin täällä Turussa ja joskus ollaan istuttu iltaa niin, että lapset on meidän kanssa pelanneet lautapeliä kun me aikuiset ollaan otettu lasi viiniä.
Aika paljon on lapsia ravitoloissa kymmenen aikaan syömäsä vanhempien kanssa ja vanhemmat ottavat lasin kaksi ruuan kanssa.
Luitsko siis yhtään tätä ketjua? Lasi -jopa 3- viiniä ruuan kanssa ei ole mikään este huolehtia lapsesta. Onhan ihan normaalia että ravintolaan menee koko perhe. Kyse oli baareista. Turusta puheen ollen, aika surullisen usein tulee ilmoituksia esim Pernosta, miksei joskus keskustatakin, jossa lapsi kännisen vanhemman kanssa nimen omaan baarissa. Äiti yrittää saada lasta viihtymään Jaffan tai Hedelmäpelin kanssa... Se tosiaan on hieman eri asia kuin ruokaravintolassa käynti ystäväperheen kanssa...
 
Minäkin asun Turussa enkä tiedä yhtään "lapsiystävällistä" baaria. Oikeasti kiinnostaa, mitä baareja tarkoitat? Kyse oli siis baareista. Ei ruokaravintoloista. Ja kuten sanoin, jos lapsi on sellaisen aikuisen kanssa kaksin, joka on humalassa yli auton ajokunnon, asia ei ole ravintolasta kiinni vaan asia on väärin.

Eri asia jos ollaan esim. ruokaravintolassa, jossa vaikka kaksi aikuista ja vain toinen humalassa, toinen lasin viiniä nauttineena. Tällöin voidaan katsoa että se selvempi vanhempi on vastuussa.

P.S. Teen sossun töitä, joten aika tarkkaan tiedän kuviot.
Hienoa sitten :) Juuri olin yhdessä baarissa lastensuojelun työntekijän kanssa pelaamassa lasten kanssa lautapelejä ja otettiin parit lasit viiniä.
 
a.p.
Juu siis mustakin on ok käydä ruokaravintolassa jossa vanhemmat ottaa vaikka viiniä tai yhden oluen tms. kunhan eivät sillä tavalla humalassa ole.
Mutta tosiaan tarkoitin baareilla sellasia oikeita baareja tai yökerhoja tai niitä pystybaareja tms. Ja ne missä itse lapsena kävin oli sellaisia savuisia juottoloita.
 
Luitsko siis yhtään tätä ketjua? Lasi -jopa 3- viiniä ruuan kanssa ei ole mikään este huolehtia lapsesta. Onhan ihan normaalia että ravintolaan menee koko perhe. Kyse oli baareista. Turusta puheen ollen, aika surullisen usein tulee ilmoituksia esim Pernosta, miksei joskus keskustatakin, jossa lapsi kännisen vanhemman kanssa nimen omaan baarissa. Äiti yrittää saada lasta viihtymään Jaffan tai Hedelmäpelin kanssa... Se tosiaan on hieman eri asia kuin ruokaravintolassa käynti ystäväperheen kanssa...
Kysyttiin saako lapen kanssa mennä baariin ja juu ei ole kukaan kieltänyt menemästä. Ja monessa baarissa on ihan lautapelejä lapsille ja niitä pelaillaan ison porukan kanssa. Ihmeellistä ettei sinulla ole tietoa tästä.
 
Juu siis mustakin on ok käydä ruokaravintolassa jossa vanhemmat ottaa vaikka viiniä tai yhden oluen tms. kunhan eivät sillä tavalla humalassa ole.
Mutta tosiaan tarkoitin baareilla sellasia oikeita baareja tai yökerhoja tai niitä pystybaareja tms. Ja ne missä itse lapsena kävin oli sellaisia savuisia juottoloita.
Minä puhuin myös ihan baareista. Niitäkin kun on siistejä ja sitten räkäliä.
 
faktaa
Minä puhuin myös ihan baareista. Niitäkin kun on siistejä ja sitten räkäliä.
Ehkä meidän kriteeri baarille on eri, koska olen edelleen sitä mieltä että baari, jossa ei ole ruokatarjoilua, ei ole lapsille sovelias. Eikä siis minun mielipiteeni, vaan tämän ls-työn kautta tullut. Voitko antaa esimerkin tällaisesta baarista Turussa, jossa näitä lautapelejä ja henkilökunnalle ok, että tulee lapsia? Siis oikeasti kiinnostaa, ovatko tietoni sitten niin vääriä.
 
faktaa
Lisään vielä, että eihän sillä lain kannalta ole väliä millä maulla tai rahalla baari on sisutettu, eli onko räkälä vai siisti baari. Kyse on siitä, että baarit, joissa ei ole ruokatarjoilua, pitäisi lain puitteissa olla se tiukka k18, joskus joku nuori työntekijä ei sitä tiedä, mutta se on silti sen baarinb vika jos päästävät sisään lapsen aikuisen kanssa. Olen tästä varma, tarkistin äskön. eli baari jossa ei ruokatarjoilua, ei saa ottaa alle 18-vuotiaita asiakkaiksi.
 
"alma"
En tiedä lastensuojelulaista, mutta alkoholilaki ei kyllä mielestäni kiellä lasten oleskelua baarissa. Alkoholilaki vain velvoittaa ravintolan huolehtimaan siitä, että alaikäisille ei anniskella. Ravintola saa kyllä valita asiakkaansa, ja tuskin monikaan ravintoloitsija haluaa lapsia katselemaan kännisiä. Mutta ravintoloitakin on niin monenlaisia, voisin kyllä ihan hyvin ottaa lapsen mukaan päivällä johonkin siistiin baariin lautapelejä pelaamaan.
 
Näin sanoo alkoholilainsäädäntö.

Alaikäisten oleskelua ravintolassa ei ole kielletty. Anniskelupaikassa tulee kuitenkin valvoa, ettei alaikäinen voi siellä nauttia esimerkiksi jonkun toisen asiakkaan hänelle välittämää alkoholijuo- maa. Valvonnan laiminlyönti tämän suhteen rinnastetaan alaikäiselle anniskeluun.

Se ikärajan asettaminen on kuitenkin helpompaa koska olis vaikia vahtia alaikääsiä etteivät he juo mitään alkoholia.

http://www.sttv.fi/ylo/Alkoholiasiat_ravintolassa2006.pdf
 
"viivi"
Onhan niitä edelleen paljon, juurikin tuollaisia kulmabaareja, joissa tarjotaan alkoholin lisäksi voileipiä, pizzaa tai vastaavaa pientä purtavaa, jolloin voidaan kiertää tuo "anniskelualue"- laki. Oulussa esimerkiksi on eräs kahvila, jonka toinen osa on ihan nimeltäänkin baari ja jos kahvila on kovinkin täynnä mennään baarin puolelle ja joskus on istuttu ihan tarkoituksella siellä baarin puolella juomassa jotain. Myöskin terassilla lapsi on ollut mukana lukuisia kertoja. Kuumana päivänä on minusta ihan ok mennä lapsenkin kanssa terassille juomaan yhdet ja jatkaa sitten matkaa rannalle tai rannalta kotiin.
 
Näin sanoo alkoholilainsäädäntö.

Alaikäisten oleskelua ravintolassa ei ole kielletty. Anniskelupaikassa tulee kuitenkin valvoa, ettei alaikäinen voi siellä nauttia esimerkiksi jonkun toisen asiakkaan hänelle välittämää alkoholijuo- maa. Valvonnan laiminlyönti tämän suhteen rinnastetaan alaikäiselle anniskeluun.

Se ikärajan asettaminen on kuitenkin helpompaa koska olis vaikia vahtia alaikääsiä etteivät he juo mitään alkoholia.

http://www.sttv.fi/ylo/Alkoholiasiat_ravintolassa2006.pdf
Mä olin käsittänyt, että jonkun tietyn kellonajan jälkeen (olisko ollu tyyliin 21) ei anniskelutiloissa saisi olla alaikäisiä? Olinkohan sit käsittäny ihan väärin... Meillä oli yhdellä työpaikalla sääntönä, että päivällä ja alkuillasta sai tulla juomaan sitä limppariaan vanhempiensa seurassa mutta tiettyyn kellonaikaan piti poistua.
 
"turusta"
No ainakin tiiän yhen tapauksen että äiti vei muutaman kuukauden ikäisen vauvan turvaistuimessa baariin sillä aikaa kun ottivat kaverinsa kanssa yhdet. Kyse oli siis päivästä tai alkuillasta ja paikka pieni baari.
 
Aihetta sivuten: Härskeimmillään nähnyt sellaista, että äippä kurvaa autolla baarin viereen, jättää lapsen autoon ja menee itse terassille ryystämään kaljaa tenavan kurkkiessa auton suljettujen ikkunoiden läpi.

Vaikka tuntuisi perusoikeuksia loukkaavalta vaatia jotain testaamista että saa luvan tehdä lapsia, aina välillä sitä tulee miettineeksi että se voisi olla kuitenkin ihan paikallaan :rolleyes:
 
kutakuinkin näin
Mä olin käsittänyt, että jonkun tietyn kellonajan jälkeen (olisko ollu tyyliin 21) ei anniskelutiloissa saisi olla alaikäisiä? Olinkohan sit käsittäny ihan väärin... Meillä oli yhdellä työpaikalla sääntönä, että päivällä ja alkuillasta sai tulla juomaan sitä limppariaan vanhempiensa seurassa mutta tiettyyn kellonaikaan piti poistua.
Useassa paikassa noin 18.00 tai poke tulee paikalle tai juuri tuo 21.00. Ne ravintolat joissa ruokatarjoilu niin lapset voivat olla yömyöhään, myös tanssipaikoissa joissa ruokatarjoilu.
 
"vieras"
Aihetta sivuten: Härskeimmillään nähnyt sellaista, että äippä kurvaa autolla baarin viereen, jättää lapsen autoon ja menee itse terassille ryystämään kaljaa tenavan kurkkiessa auton suljettujen ikkunoiden läpi.

Vaikka tuntuisi perusoikeuksia loukkaavalta vaatia jotain testaamista että saa luvan tehdä lapsia, aina välillä sitä tulee miettineeksi että se voisi olla kuitenkin ihan paikallaan :rolleyes:
Sun juttuja nyt ei usko kukaan
 

Yhteistyössä