saako lapsesi osallistua päiväkodin/koulun uskonnolliseen kasvatukseen/opetukseen?Miksi ja miksi ei?

  • Viestiketjun aloittaja kirkollinen
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Tuo juutalaisen opettajasi tapaus on minusta juutalaisille tyypillistä käyttäytymistä, sen mitä heitä tunnen, joten en yleistä muihin uskonnollisiin.
Justjust... että oikein juutalaisille tyypillistä käyttäytymistä.
Ahaa, tunnet juutalaisia, joille ko. käytös on epätyypillistä! Missäpäin he vaikuttavat ja millaisia ovat?
Sä et voi olla tosissasi... :eek:




 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
mä en ole väittänyt olevani empaattinen.
katsos kun mitään opetettavaa ei ole pakko oppia jos ei halua eikä mitään lukemaansakaan tarvitse ymmärtää jollei halua ja jotkut ilmeisesti eivät halua.
Minä olen ymmärtänyt niin, että et:n kannattajat ovat taipuvaisia empatiaan, koska he haluavat samastua erilaisten ihmisten elämäntilanteisiin. Olen kunnioittanut et:n kannattajia - turhaanko. Itse opettelin niitä lukion uskonnonopetuksen vuosilukuja päättötodistuksen kuutosen verran. Muut aineet sain korkeammille arvosanoille, koska halusinkin saada hyvän todistuksen päästäkseni opiskelemaan jotakin minulle mieluista alaa. :)
Koitapa nyt ihan ensiksi tajuta että ET ei ole uskonto, eikä sillä ole kannattajia tai minkäänlaista yhtenäistä aatesuuntaa. Et-opetus on oppiaine joka on suunnattu uskonnottomille oppilaille korvaamaan uskonnonopetus. Et-tunneilla käy myös jonkun verran esimerkiksi buddhalaisia oppilaita joille ei ole koulussa järjestetty oman uskonnon opetusta vähäisen oppilasmäärän vuoksi tai siksi että sitä ei ole pyydetty ja vanhemmat hoitavat uskonnollisen kansvatuksen muualla.




 
tiedoksi vaan
Ottamatta kantaa puolesta tai vastaan: ET-tunnit ovat usein koulussa niin sanottuja jämä-tunteja, joita annetaan opettajalle, jos omassa aineessa on tunneista pulaa. niinpä oppisisältöihin vaikuttaa valitettavasti myös kulloisenkin open oma elämänkatsomus. Tiedän yhdenkin opiskelukaverin, joka oli harras uskovainen, mutta kun on tunneista pulaa, niin otetaanpa vähän ET:tä. Voitte kuvitella, millaisia oppitunteja hän piti (ja vielä kehuskeli niillä). Lisäksi monissa pienissä lukioissa kaikkia katsomusaineita opettaa sama henkilö, siis uskontoa, ET:tä, psykologiaa ja filosofiaa. Tämä on minusta jo vaarallista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ilonaäippä:
Alkuperäinen kirjoittaja heidi:
Osallistuu.
Ei näy.
Mutta mua ärsyttää että kaikista perinteistä(kuten vaikka joulukuvaelma) pitäis luopua sen takia että ne loukkaa toisten uskontoa. Ne on meidn PERINTEITÄ ...kele. Mä haluun että mun lapset oppii ne myös. Silläkän uhalla että ne saattais uskoa mitä uskontotunneilla puhutaan;)
Oon täysin samaa mieltä! Liian pitkälle on kyllä menty miun mielestä tässä vouhotuksessa! Ennenkaikkea miun mielestä on surullista, että kevätjuhlassa ei enää lauleta SUVIVIRTTÄ...
Onko teidän lapset oikeasti joutuneet luopumaan siitä joulukuvaelmasta ja suvivirrestä? Kaikki sitä jaksaa aina jauhaa, mutta kun olen kysellyt asiasta ystäviltä, sukulaisilta, naapureilta, tutuilta opettajilta/lto:ilta, niin vastaus on sama: joulujuhlassa on edelleen kuvaelma, kevätjuhlassa edelleen suvivirsi, niistä ei ole kohusta huolimatta luovuttu (eikä niistä luopumista ole edes vaadittu), mutta ne joiden uskontoa tai uskomattomuutta nuo loukkaa, eivät joudu (tietenkään) osallistumaan kevät- tai joulujuhliin.
Eli varmaan 99% kouluista ja päiväkodeista pitää kevät- ja joulujuhlan yhä sillä samalla kaavalla, mikä oli jo mun lapsuudessa kultaisella 80-luvulla.
Paljon melua tyhjästä.
 
Esikoinen ei saa osallistua. Hän on 3 v 9 kk ja imee kaikenlaista tietoa itseensä kuin sieni. En halua, että hänelle opetetaan Jeesuksen olleen/olevan Jumalan poika, koska en usko noihin juttuihin. Siinä, että hän lauloi koko kevään Jumalan kämmenellä, oli mulle tarpeeksi :kieh:.

Kuopus 1 v 9 kk saa osallistua päiväkodin pyhäkouluun. Tein päätöksen siitä pitkin hampain viime maanantaina vanhempainvartissa. Syynä se, että lapsi ei vielä ymmärrä mitä ne tädit selittää, eikä hän ymmärtäisi myöskään sitä, miksi muut lapset saa jäädä ryhmään tätien kanssa, ja hänet yksin viedään muualle. Mutta kun hän siirtyy isompien ryhmään, tai jos hänen ensimmäinen lauseensa on tyyliä "Jeesus rakastaa sinua" :whistle: niin sitten pyhäkoulu saa loppua siihen.

Mun mielestä on hyvä, että lapset oppii tietämään jotain kristinuskosta: se on juttu, mihin jotkut uskoo. Mutta sitä, että joku täti opettaa lapsilleni ihan tosiasiana jotain jeesusjuttuja, en halua. Koulun et-tunneilla he sitten oppivat tietämään eri uskonnoista, ilman tunnustuksellisuutta. Ja ne et-tunnit eivät muuten todellakaan ole mitään Pikku Kalle-vitsien kertomistunteja :headwall: vaan ihan jotain muuta.

Kotona ei uskonto näy. Lapsia ei ole kastettu, minä en kirkkoon kuulu, mies on muslimi joka uskoo Jumalaan muttei harjoita uskontoaan. Ja meidän perheessä se olen muuten minä eikä mies, joka ei halua lapsille tunnustuksellista luterilaisuuden opetusta. Isompana saavat uskoa vaikka Brahmaan, Vishnuun ja Shivaan jos kokevat sen omaksi jutukseen, mutta pienenä heitä ei aleta "aivopesemään" minkään uskonnon kannattajiksi.

Ystävä/tuttavapiirissämme on luterilaisia, Jehovan todistaja, lestadiolainen, ortodokseja, muslimeja, mormoneja, buddhalaisia, hinduja ja ateisteja. Kaikkien kanssa tullaan toimeen loistavasti, kun kukaan ei tuputa omaa elämänkatsomustaan, mutta vastaa jos kysytään.
 
JenPen
Mun lapset tulevaisuudessa eivät tuu osallistumaan uskonnollisiin juhliin tai kirkkotapahtumiin. Saa toki olla mukana koulun ja päiväkodin joulujuhlissa yms. mitä siellä nyt järjestetäänkään, eivät lapset niitä niin uskonnollisina pidä. Koulun mukana kirkkoon voi mennä jos itse haluaa, sitten kun on sen verran vanha että asiasta voi itse päättää.
Nykykoulun uskonnon tunneista en tiedä, mutta toivoisin niiden tulevaisuudessa käsittelevän eri näkökantoja esim. maailman synnystä ja yleensäkin valaisevan eri uskontoja mahdollisimman laajasti. Jos uskontoa opetetaan sellaisena miten minun kouluaikanani opetettiin, lapseni eivät tunneille osallistu.

Kotonamme uskonto ei ole eikä tule lastenkaan aikana olemaan esillä eikä lasta kasteta kirkkoon. Juhlia kyllä vietetään, joulua ja pääsiäistä, mutt perhejuhlina aikä uskonnollisina päivinä. Toivoisin lapsen menevän ehkä sinne Prometheus-leirille vai mikä se oli, missä tutustutaan kaikenlaisiin uskontoihin ja elämänkatsomuksiin. Päättäköön itse aikuisena uskostaan, kun 0n siihen valmis.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pellervo:
No jaa... lapset on vasta pieniä mutta poika kun täyttää kolme hän aloittaa stainer-päiväkodissa- eli kristillisessä päiväkodissa.
Itse emme ole uskonnollisia, mutta eipä tuo nyt sen suuremmin kai haittaakaan, sama kai se on kertooko tarinaa Jeesuksesta tai kolmesta karhusta?
Kristillisessä stainerpäiväkodissa?????

Käsittääkseni steinerpedagokiikka perustuu Rudolf Steinerin kehittämään antroposofiseen filosofiaan joka on tosi kaukana kristinuskosta ja kristillisestä ihmiskäsityksestä.


Olisi mukava lukea tästä päiväkodista lisää. Kerro!
 
heidi
Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Alkuperäinen kirjoittaja Ilonaäippä:
Alkuperäinen kirjoittaja heidi:
Osallistuu.
Ei näy.
Mutta mua ärsyttää että kaikista perinteistä(kuten vaikka joulukuvaelma) pitäis luopua sen takia että ne loukkaa toisten uskontoa. Ne on meidn PERINTEITÄ ...kele. Mä haluun että mun lapset oppii ne myös. Silläkän uhalla että ne saattais uskoa mitä uskontotunneilla puhutaan;)
Oon täysin samaa mieltä! Liian pitkälle on kyllä menty miun mielestä tässä vouhotuksessa! Ennenkaikkea miun mielestä on surullista, että kevätjuhlassa ei enää lauleta SUVIVIRTTÄ...
Onko teidän lapset oikeasti joutuneet luopumaan siitä joulukuvaelmasta ja suvivirrestä? Kaikki sitä jaksaa aina jauhaa, mutta kun olen kysellyt asiasta ystäviltä, sukulaisilta, naapureilta, tutuilta opettajilta/lto:ilta, niin vastaus on sama: joulujuhlassa on edelleen kuvaelma, kevätjuhlassa edelleen suvivirsi, niistä ei ole kohusta huolimatta luovuttu (eikä niistä luopumista ole edes vaadittu), mutta ne joiden uskontoa tai uskomattomuutta nuo loukkaa, eivät joudu (tietenkään) osallistumaan kevät- tai joulujuhliin.
Eli varmaan 99% kouluista ja päiväkodeista pitää kevät- ja joulujuhlan yhä sillä samalla kaavalla, mikä oli jo mun lapsuudessa kultaisella 80-luvulla.
Paljon melua tyhjästä.
KYLLÄ! Valitettavasti. Meillä ei ala-asteella enää lauleta suvivirttä, joulukuvaelmasta nyt puhumattakaan. Tuskin siellä enää joulustakaan puhutaan. Mut ainakin meidän muksu tietää kyllä että millon on ramadan (hieno juttu sinänsä muttei kuulu meidän kultturiin samalla lailla kun vaikka suvivirsi)
 
Alkuperäinen kirjoittaja heidi:
Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Alkuperäinen kirjoittaja Ilonaäippä:
Alkuperäinen kirjoittaja heidi:
Osallistuu.
Ei näy.
Mutta mua ärsyttää että kaikista perinteistä(kuten vaikka joulukuvaelma) pitäis luopua sen takia että ne loukkaa toisten uskontoa. Ne on meidn PERINTEITÄ ...kele. Mä haluun että mun lapset oppii ne myös. Silläkän uhalla että ne saattais uskoa mitä uskontotunneilla puhutaan;)
Oon täysin samaa mieltä! Liian pitkälle on kyllä menty miun mielestä tässä vouhotuksessa! Ennenkaikkea miun mielestä on surullista, että kevätjuhlassa ei enää lauleta SUVIVIRTTÄ...
Onko teidän lapset oikeasti joutuneet luopumaan siitä joulukuvaelmasta ja suvivirrestä? Kaikki sitä jaksaa aina jauhaa, mutta kun olen kysellyt asiasta ystäviltä, sukulaisilta, naapureilta, tutuilta opettajilta/lto:ilta, niin vastaus on sama: joulujuhlassa on edelleen kuvaelma, kevätjuhlassa edelleen suvivirsi, niistä ei ole kohusta huolimatta luovuttu (eikä niistä luopumista ole edes vaadittu), mutta ne joiden uskontoa tai uskomattomuutta nuo loukkaa, eivät joudu (tietenkään) osallistumaan kevät- tai joulujuhliin.
Eli varmaan 99% kouluista ja päiväkodeista pitää kevät- ja joulujuhlan yhä sillä samalla kaavalla, mikä oli jo mun lapsuudessa kultaisella 80-luvulla.
Paljon melua tyhjästä.
KYLLÄ! Valitettavasti. Meillä ei ala-asteella enää lauleta suvivirttä, joulukuvaelmasta nyt puhumattakaan. Tuskin siellä enää joulustakaan puhutaan. Mut ainakin meidän muksu tietää kyllä että millon on ramadan (hieno juttu sinänsä muttei kuulu meidän kultturiin samalla lailla kun vaikka suvivirsi)
Aika hyvin. Mäkään en tiedä, milloin on ramadan :whistle: , eikä mun mieskään sitä koskaan tiedä ellei kysy äidiltään, ja mies on sentään muslimi :D.
Sen mä muuten tiedän että tänään on Turkissa alkanut bayram, siis Eid.

Asiaan: teidän lapsen koulu kuuluu mitä ilmeisimmin vähemmistöön. Tai kun asiaa tarkemmin miettii, niin olikohan meilläkään enää koulussa joulukuvaelmaa, en muista...tiernapojat kyllä oli joka vuosi :). Ja suvivirsi. Ja monessa koulussa se on siis edelleen.
En tunne yhtään muslimia, joka olisi poistamassa joulunviettoa ja suvivirttä kouluista. Mutta siitä olen tietoinen, että muutama päättäjä kuvittelee muslimien sitä haluavan. Vrt. se betoniporsas-juttu, jossa joku suomalainen, mitä ilmeisimmin luterilainen kaupunginvaltuutettu päätti että betoniporsaat loukkaa islaminuskoisia ja siksi ne on poistettava, ja koko juttu kääntyi sitten niin, että muslimit itse muka olisivat vaatineet betonipossuista luopumista koska se loukkaa heitä :eek:.
Mulle, ja ihan jokaiselle ei-luterilaiselle jonka kanssa olen jutellut joko livenä tai netissä tästä aiheesta (ja tästä on juteltu paljon!) riittää se, että meidän/heidän lasten ei ole pakko osallistua virsien veisuuseen yms jos emme sitä halua. Muut saavat edelleen niitä laulella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Alkuperäinen kirjoittaja Ilonaäippä:
Alkuperäinen kirjoittaja heidi:
Osallistuu.
Ei näy.
Mutta mua ärsyttää että kaikista perinteistä(kuten vaikka joulukuvaelma) pitäis luopua sen takia että ne loukkaa toisten uskontoa. Ne on meidn PERINTEITÄ ...kele. Mä haluun että mun lapset oppii ne myös. Silläkän uhalla että ne saattais uskoa mitä uskontotunneilla puhutaan;)
Oon täysin samaa mieltä! Liian pitkälle on kyllä menty miun mielestä tässä vouhotuksessa! Ennenkaikkea miun mielestä on surullista, että kevätjuhlassa ei enää lauleta SUVIVIRTTÄ...
Onko teidän lapset oikeasti joutuneet luopumaan siitä joulukuvaelmasta ja suvivirrestä? Kaikki sitä jaksaa aina jauhaa, mutta kun olen kysellyt asiasta ystäviltä, sukulaisilta, naapureilta, tutuilta opettajilta/lto:ilta, niin vastaus on sama: joulujuhlassa on edelleen kuvaelma, kevätjuhlassa edelleen suvivirsi, niistä ei ole kohusta huolimatta luovuttu (eikä niistä luopumista ole edes vaadittu), mutta ne joiden uskontoa tai uskomattomuutta nuo loukkaa, eivät joudu (tietenkään) osallistumaan kevät- tai joulujuhliin.
Eli varmaan 99% kouluista ja päiväkodeista pitää kevät- ja joulujuhlan yhä sillä samalla kaavalla, mikä oli jo mun lapsuudessa kultaisella 80-luvulla.
Paljon melua tyhjästä.
ainakin tytön päiväkodissa on joka kevät laulettu suvivirttä kevätjuhlissa ja joulujuhlat on suunniteltu niin,että lapset leikkivät ja laulavat muita lauluja..johtunee siitä,että niin pienet ei välttämättä muista/jaksa keskittyä kuvaelmaan ja ainahan niistä juhlista voi jäädä pois,ainakin pväkotiaikaan..tarkoitan lähinnä muita uskontokuntien edustajia (esim. muslimit )..


muoks.suvivirsi taitaa olla suvilaulu nimellä nykysin..

 
heidi
Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Alkuperäinen kirjoittaja heidi:
Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Alkuperäinen kirjoittaja Ilonaäippä:
Alkuperäinen kirjoittaja heidi:
Osallistuu.
Ei näy.
Mutta mua ärsyttää että kaikista perinteistä(kuten vaikka joulukuvaelma) pitäis luopua sen takia että ne loukkaa toisten uskontoa. Ne on meidn PERINTEITÄ ...kele. Mä haluun että mun lapset oppii ne myös. Silläkän uhalla että ne saattais uskoa mitä uskontotunneilla puhutaan;)
Oon täysin samaa mieltä! Liian pitkälle on kyllä menty miun mielestä tässä vouhotuksessa! Ennenkaikkea miun mielestä on surullista, että kevätjuhlassa ei enää lauleta SUVIVIRTTÄ...
Onko teidän lapset oikeasti joutuneet luopumaan siitä joulukuvaelmasta ja suvivirrestä? Kaikki sitä jaksaa aina jauhaa, mutta kun olen kysellyt asiasta ystäviltä, sukulaisilta, naapureilta, tutuilta opettajilta/lto:ilta, niin vastaus on sama: joulujuhlassa on edelleen kuvaelma, kevätjuhlassa edelleen suvivirsi, niistä ei ole kohusta huolimatta luovuttu (eikä niistä luopumista ole edes vaadittu), mutta ne joiden uskontoa tai uskomattomuutta nuo loukkaa, eivät joudu (tietenkään) osallistumaan kevät- tai joulujuhliin.
Eli varmaan 99% kouluista ja päiväkodeista pitää kevät- ja joulujuhlan yhä sillä samalla kaavalla, mikä oli jo mun lapsuudessa kultaisella 80-luvulla.
Paljon melua tyhjästä.
KYLLÄ! Valitettavasti. Meillä ei ala-asteella enää lauleta suvivirttä, joulukuvaelmasta nyt puhumattakaan. Tuskin siellä enää joulustakaan puhutaan. Mut ainakin meidän muksu tietää kyllä että millon on ramadan (hieno juttu sinänsä muttei kuulu meidän kultturiin samalla lailla kun vaikka suvivirsi)
Aika hyvin. Mäkään en tiedä, milloin on ramadan :whistle: , eikä mun mieskään sitä koskaan tiedä ellei kysy äidiltään, ja mies on sentään muslimi :D.
Sen mä muuten tiedän että tänään on Turkissa alkanut bayram, siis Eid.

Asiaan: teidän lapsen koulu kuuluu mitä ilmeisimmin vähemmistöön. Tai kun asiaa tarkemmin miettii, niin olikohan meilläkään enää koulussa joulukuvaelmaa, en muista...tiernapojat kyllä oli joka vuosi :). Ja suvivirsi. Ja monessa koulussa se on siis edelleen.
En tunne yhtään muslimia, joka olisi poistamassa joulunviettoa ja suvivirttä kouluista. Mutta siitä olen tietoinen, että muutama päättäjä kuvittelee muslimien sitä haluavan. Vrt. se betoniporsas-juttu, jossa joku suomalainen, mitä ilmeisimmin luterilainen kaupunginvaltuutettu päätti että betoniporsaat loukkaa islaminuskoisia ja siksi ne on poistettava, ja koko juttu kääntyi sitten niin, että muslimit itse muka olisivat vaatineet betonipossuista luopumista koska se loukkaa heitä :eek:.
Mulle, ja ihan jokaiselle ei-luterilaiselle jonka kanssa olen jutellut joko livenä tai netissä tästä aiheesta (ja tästä on juteltu paljon!) riittää se, että meidän/heidän lasten ei ole pakko osallistua virsien veisuuseen yms jos emme sitä halua. Muut saavat edelleen niitä laulella.
No ei meidän lapsi nyt ihan niin asiaan perehtynyt ole että osais sanoa millon ramadan minäkin vuonna on:D Mutta tietää siis millon se on meneillään, ovat puhuneet jo parina vuotena koulussa siitä kn luokassa on niin paljon muslimeja.
Ja en kyllä missään väittänyt että muslimit olis vaatineet tota suvivirren ym. kieltämistä. Meille sanottiin vanhempainillassa, että jouluevankeljumi ja suvivirsi y. on poistettava sen takia, ettei riitä opettajaresursseja vahtimaan niitä lapsia, jotka joutuisivat niiden ajaksi poistumaan. Eivätkä (ymmärrettävästi) myöskään halua järjestää kaksia juhlia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Alkuperäinen kirjoittaja Ilonaäippä:
Alkuperäinen kirjoittaja heidi:
Osallistuu.
Ei näy.
Mutta mua ärsyttää että kaikista perinteistä(kuten vaikka joulukuvaelma) pitäis luopua sen takia että ne loukkaa toisten uskontoa. Ne on meidn PERINTEITÄ ...kele. Mä haluun että mun lapset oppii ne myös. Silläkän uhalla että ne saattais uskoa mitä uskontotunneilla puhutaan;)
Oon täysin samaa mieltä! Liian pitkälle on kyllä menty miun mielestä tässä vouhotuksessa! Ennenkaikkea miun mielestä on surullista, että kevätjuhlassa ei enää lauleta SUVIVIRTTÄ...
Onko teidän lapset oikeasti joutuneet luopumaan siitä joulukuvaelmasta ja suvivirrestä? Kaikki sitä jaksaa aina jauhaa, mutta kun olen kysellyt asiasta ystäviltä, sukulaisilta, naapureilta, tutuilta opettajilta/lto:ilta, niin vastaus on sama: joulujuhlassa on edelleen kuvaelma, kevätjuhlassa edelleen suvivirsi, niistä ei ole kohusta huolimatta luovuttu (eikä niistä luopumista ole edes vaadittu), mutta ne joiden uskontoa tai uskomattomuutta nuo loukkaa, eivät joudu (tietenkään) osallistumaan kevät- tai joulujuhliin.
Eli varmaan 99% kouluista ja päiväkodeista pitää kevät- ja joulujuhlan yhä sillä samalla kaavalla, mikä oli jo mun lapsuudessa kultaisella 80-luvulla.
Paljon melua tyhjästä.
Jep! Ei kuvaelmaa, eikä suvivirttä meidän lasten koulussa :/ ja miun mielestä se on aika surullista...

 
äiti43
Alkuperäinen kirjoittaja kirkollinen:
Onko perheessänne usko esillä kodissanne?

Ei, usko ei ole esillä kodissamme. En kuulu kirkkoon, mutta lapseni on kastettu ja kirkon jäsen. Minulle tuo asia on vanha "perinne", uskon ja uskomisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Lapseni SAA osallistua niin kirkollisiin, kuin "pakanallisiinkin" menoihin. Maanantaina lapseni hoilasi koko tarhamatkan kotiin; Kiitos, sulle Jeesuksemme....

Enkä näe siinäkään mitään pahaa
 
ateistiperhe
Lapsi saa osallistua hoidossa muiden mukana kaikkiin menoihin, kuten joulukirkkoon ja sen sellaiseen. On kuitenkin hoitopaikassa, missä ei ole uskonnollista julistusta muuten. Koulussa tulee menemään ET:n tunneille, koska kukaan perheestä ei kuulu kirkkoon.
 
hiihtäjä
Saa osallistua, kuuluu mielestäni yleissivistykseen tietää nämä jutut - uskominen on sitten asia erikseen. Kotonamme ei ole uskonnollisuus "esillä". Isä ateisti, itse uskon, mutta haluan että lapset löytävät itse elämänkatsomuksensa sitten kun ovat siihen kypsiä.
 

Yhteistyössä