saako lapsesi osallistua päiväkodin/koulun uskonnolliseen kasvatukseen/opetukseen?Miksi ja miksi ei?

  • Viestiketjun aloittaja kirkollinen
  • Ensimmäinen viesti
ohis...
Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:
kyllä vaan itse olen niillä tunneilla käynyt ja siellä ollaan muun muassa tutustuttu kaikkin uskontoihin, ja niin että oppilaat itse ottivat selvää ja tekivät esitelmiä, tutustuttiin yleisiin tapoihin ja mistä ne juontavat juurensa, yläasteella käsiteltiin moraalia ja uskonnon vaikutusta nykypäivänä.. oli eri uskontokuntien edustjia kertomassa uskostaan, oli keskustelua uskonnoista ylipäätään, miksi ihmiset uskovat ja miksi kokevat sen tarpeelliseksi...
Mä olin ihan tavallisessa ussan opetuksessa ja just noi samat opetettiin sielläkin.

 
ohis
Alkuperäinen kirjoittaja ..mäntti:
Alkuperäinen kirjoittaja ohis...:
Mä olin ihan tavallisessa ussan opetuksessa ja just noi samat opetettiin sielläkin.
Merkittävin ero lie opetuksen tunnustuksellisuudessa.
Ei mun tarvinnut mitään "tunnustaa", en uskonut niihin aikoihin mihinkään jeesushömppään mutta en new ageenkaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
"Valtatien hirviöt

Illan hämärässä autoilija näki tiepuolessa kokonaan punaiseen pukeutuneen olennon, joka heilutti kättään. Autoilija pysäytti ajoneuvonsa ja avasi ikkunan.

- Minä olen Valtatien punainen hirviö, olento sanoi. - Anna minulle jotakin syötävää.

Autoilija ojensi olennolle matkaevääksi varaamansa lihapiirakan, ja hirviö hävisi. Hetken kuluttua tiepuolessa seisoi kokonaan vihreään pukeutunut olento, joka myös halusi autoilijan pysähtyvän.

- Minä olen Valtatien vihreä hirviö, olento sanoi, kun autoilija avasi ikkunan. - Anna minulle jotakin juotavaa.

Autoilija kaivoi hansikaslokerosta Coca-Colan ja ojensi sen olennolle. Hirviö häipyi, ja autoilija jatkoi matkaansa. Jonkin ajan kuluttua hän näki tiepuolessa kokonaan siniseen pukeutuneen olennon. Autoilija pysähtyi.

- Annapa kun arvaan, autoilija sanoi olennolle. - Sinä olet tietysti Valtatien sininen hirviö. Mitä sinä haluat?

- Ajokortin ja rekisteriotteen"

Tällaista on elämänkatsomustieto - jouduin siihen sattumalta tutustumaan ja googlesta löytyy näitä pikku-Kalle -juttuja pilvin pimein. Minusta nuo eivät mitenkään liity mihinkään järkevään juttuun eivätkä ainakaan mihinkään millä olisi tekemistä elämänkatsomustiedon kanssa.

Siksi valitsin lapselleni tavallisen luterilaisen uskonnonopetuksen - tsekatkaapa nykyinen ussan kirja, se on aika hyvä ja siinä on sitä elämänkatsomusta aikuisten oikeesti. - Mutta periaatteessa minulla ja lapsellani on niin hyvät keskusteluvälit, että nämä vakaumukseen liittyvät asiat voimme keskustella kahdestaan ja hyväksymme molemmat toistemme vakaumukset - ikään katsomatta. - Omasta henkilökohtaisesta vakaumuksestani olen jo kertonutkin lapselle ja varmasti keskustelemme asiasta myöhemminkin. - Toivon lapseni menevät riparileirille, koska se on avartava kokemus.

Omana mielipiteenäni sanon, että suon jokaiselle uskonnonvapauden.
Ei varmaan kannttaisi kaikkea mitä netissä on. ei meidän ET:lla tuollaisia asioita käsitelty.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja ..mäntti:
Alkuperäinen kirjoittaja ohis...:
Mä olin ihan tavallisessa ussan opetuksessa ja just noi samat opetettiin sielläkin.
Merkittävin ero lie opetuksen tunnustuksellisuudessa.
Ei mun tarvinnut mitään "tunnustaa", en uskonut niihin aikoihin mihinkään jeesushömppään mutta en new ageenkaan.
Jahas, ja mitähän tekemistä et-opetuksella on new agen kanssa?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Mielellään ei, toivoisin että hoitopaikassa sekä koulussa olisi uskonnotonta toimintaa. Varsinkin hoidossa.
Toisaalta toivoisin että koulun uskonnonopetus olisi yleisempää eikä junnaisi pelkän kristinuskon parissa, sinne lapseni voisin tyrkätä saamaan tietoa Kaikista uskonnoista mitä maa päällään kantaa.

Uskonnollisuus ei näy kotonamme.
No kyllä ainakin mun aikaan (oon 36 v) yläasteen uskontotunnilla käytiin läpi kaikki uskonot. Sieltä perua on kiinnostukseni hindulaisuuteen ym. itämaisiin uskontoihin. Mä en ainakaan muista ett ois mitenkään junnattu kristinuskossa. Paitti ala-asteella joo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja ..mäntti:
Alkuperäinen kirjoittaja ohis...:
Mä olin ihan tavallisessa ussan opetuksessa ja just noi samat opetettiin sielläkin.
Merkittävin ero lie opetuksen tunnustuksellisuudessa.
Ei mun tarvinnut mitään "tunnustaa", en uskonut niihin aikoihin mihinkään jeesushömppään mutta en new ageenkaan.
Jahas, ja mitähän tekemistä et-opetuksella on new agen kanssa?
Ei mitään, niin kuin jotkut tuntuvat luulevan.
 
heidi
Osallistuu.
Ei näy.
Mutta mua ärsyttää että kaikista perinteistä(kuten vaikka joulukuvaelma) pitäis luopua sen takia että ne loukkaa toisten uskontoa. Ne on meidn PERINTEITÄ ...kele. Mä haluun että mun lapset oppii ne myös. Silläkän uhalla että ne saattais uskoa mitä uskontotunneilla puhutaan;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pellervo:
No jaa... lapset on vasta pieniä mutta poika kun täyttää kolme hän aloittaa stainer-päiväkodissa- eli kristillisessä päiväkodissa.
Itse emme ole uskonnollisia, mutta eipä tuo nyt sen suuremmin kai haittaakaan, sama kai se on kertooko tarinaa Jeesuksesta tai kolmesta karhusta?
Siis luuleeko joku, että steiner-päiväkodit ovat kristillisiä? Antroposofia on hieman eri asia kuin peruskristillisyys...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
]

http://www.dlc.fi/~etkirja/

Jouduin aivan muun keskustelun aikana yrittämään tutustua et:hen ja tuo linkki on googlella kyllä mainittu et-opetuksena. - Itse en harjoita minkäänlaista et:ta, joten oli se mitä tahansa, se ei vaan nappaa.
Ensinnäkin, et:tä ei harjoiteta mitenkään ja toisekseen, kaikkea mitä netistä löytää ei tarvitse ottaa ehdottomana totuutena. :whistle:

Se että jossain väitetään jonkun asian olevan et-oppikirja, ei tarkoita että se sitä välttämättä olisi. ja mitä mä noita sivoja katselin, ne ei todellakaan erityisemmin vaikuta et-opetukseen käytettävältä materiaalilta
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Mielellään ei, toivoisin että hoitopaikassa sekä koulussa olisi uskonnotonta toimintaa. Varsinkin hoidossa.
Toisaalta toivoisin että koulun uskonnonopetus olisi yleisempää eikä junnaisi pelkän kristinuskon parissa, sinne lapseni voisin tyrkätä saamaan tietoa Kaikista uskonnoista mitä maa päällään kantaa.

Uskonnollisuus ei näy kotonamme.
Mä oon tylsä ja oon taas kanssasi samaa mieltä.

Pph oli ihmeissään kun kyseli meneekö poika seurakunnan kerhoon ja mä sanoin että ei.
iahnaa että luullaan että srk-kerhotkin ovat vaan jeesusta täynnä.
kyllä on vaikeaa elämä, kun joutuu noin rankkaa olemaa, et täytyy kaikkee varoa ja välttää.
ja sille joka toivoi koulun uskonto tunnille muutakin kuin kristinuskoa; vie mukulasi elämänkatsomustunnille sen uskonnon sijaan. ettei vaan saa mitään aivopesua.
Siis eihän sen nyt pitäisi olla ongelma muille kun minulle jos en mielelläni lastani pienenä uskonnollisen opetuksen piiriin saata ennen kun edes pienimuotoinen oma ajattelu nostaa päätään.
Ja mielelläni kyllä uskontotunnille lapseni laittaiisin jos sielä käsiteltäisi kaikkia uskontoja. Oman kokemukseni mukaan se opetus keskittyy siihen, mitä uskontoa opettaja tunnustaa. Esim. seitsemännellä luokalla kävimme läpi aika pirun tarkasti mitä juutalaisuus oikeastaan onkaan, opettajamme oli juutalainen. Nimenomaan aivopesua haluaisin välttää ja olisi ihanteellista että lapsi saisi tietoa muustakin uskonnosta (muilta kun vanhemmiltaan, meidän mielipiteemme kuitenkin vaikuttaa paljon antamaamme tietoon) kun maamme valtauskonnosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Alkuperäinen kirjoittaja khalawah:
Ja luuleeko joku edelleen, että joulu on kristillinen juhla? :whistle:

Ei luule, vaan tietää. :D
Niin no ehkä nykyperinteessä siitä yritetään kovasti sellaista tehdä, mutta joulua on juhlittu iät ja ajat pakanajuhlana, keskitalvenjuhlana, roomalaisilla se oli Saturnalia.

http://www.dlc.fi/~etkirja/joulu.htm

jotain oli tuollakin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Alkuperäinen kirjoittaja khalawah:
Ja luuleeko joku edelleen, että joulu on kristillinen juhla? :whistle:

Ei luule, vaan tietää. :D
Alkujaan samalla päivämäärällä on vietetty pakanallista juhlaa mutta kristinusko juurrutti samalle paikalle oman juhlansa jotta pakanaperinne unohtuisi. Jouluna juhlitaan Kristuksen syntymä, joka kyllä on kristillinen juhla vaikka se siirrettäisi juhannuksen paikalle:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Ensinnäkin, et:tä ei harjoiteta mitenkään ja toisekseen, kaikkea mitä netistä löytää ei tarvitse ottaa ehdottomana totuutena. :whistle:

Se että jossain väitetään jonkun asian olevan et-oppikirja, ei tarkoita että se sitä välttämättä olisi. ja mitä mä noita sivoja katselin, ne ei todellakaan erityisemmin vaikuta et-opetukseen käytettävältä materiaalilta
No mutta kerrohan, mistä löydän et:n opetusmateriaalia? Tosin en pidä todennäköisenä, että lapseni pakotettaisiin kristillisyyteen koulussa. - Niin, en todellakaan tiedä mitä on "elämänkatsomus". :D
vaikka kirjastosta tai kirjakaupasta tai koulujen kirjastoista, kaikista luultavasti saa elämänkatsomustiedonopetukseen käytettäviä kirjoja. Elämänkatsomustieto ei ole minkäänlainen uskonto tai aatesuunta vaan oppiaine joissa tutustutaan erilaisiin maailmankatsomuksiin, uskontoihin, aatesuuntiin ja lisäksi käsitellään jonkun verran yhteiskunnan toimintaa, pohditaan erilaisia asioita (myös)filosofisesti ilman uskonnollisia vaikutteita. Kun et-tunnilla puhutaan kristinuskosta, siitä ei puhuta kertomalla että asiat ovat näin, vaan että kristittyjen mukaan asiat ovat näin.

Mitenköhän musta muuten tuntuu että mä keskustelen trollin kanssa :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja heidi:
Osallistuu.
Ei näy.
Mutta mua ärsyttää että kaikista perinteistä(kuten vaikka joulukuvaelma) pitäis luopua sen takia että ne loukkaa toisten uskontoa. Ne on meidn PERINTEITÄ ...kele. Mä haluun että mun lapset oppii ne myös. Silläkän uhalla että ne saattais uskoa mitä uskontotunneilla puhutaan;)
Oon täysin samaa mieltä! Liian pitkälle on kyllä menty miun mielestä tässä vouhotuksessa! Ennenkaikkea miun mielestä on surullista, että kevätjuhlassa ei enää lauleta SUVIVIRTTÄ...

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ilonaäippä:
Alkuperäinen kirjoittaja heidi:
Osallistuu.
Ei näy.
Mutta mua ärsyttää että kaikista perinteistä(kuten vaikka joulukuvaelma) pitäis luopua sen takia että ne loukkaa toisten uskontoa. Ne on meidn PERINTEITÄ ...kele. Mä haluun että mun lapset oppii ne myös. Silläkän uhalla että ne saattais uskoa mitä uskontotunneilla puhutaan;)
Oon täysin samaa mieltä! Liian pitkälle on kyllä menty miun mielestä tässä vouhotuksessa! Ennenkaikkea miun mielestä on surullista, että kevätjuhlassa ei enää lauleta SUVIVIRTTÄ...
Mä en tiedä kovinkaan montaa ihmistä joka vaatimalla vaatisi että edellämainittuja asioita ei saisi tehdä kouluissa lainkaan. Suurin osa haluaa vain ettei heidän lastensa tarvitse niihin osallistua ja että lapsille järjestetään muuta toimintaa siksi ajaksi kun muut niitä virsiä veisaavat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
vaikka kirjastosta tai kirjakaupasta tai koulujen kirjastoista, kaikista luultavasti saa elämänkatsomustiedonopetukseen käytettäviä kirjoja. Elämänkatsomustieto ei ole minkäänlainen uskonto tai aatesuunta vaan oppiaine joissa tutustutaan erilaisiin maailmankatsomuksiin, uskontoihin, aatesuuntiin ja lisäksi käsitellään jonkun verran yhteiskunnan toimintaa, pohditaan erilaisia asioita (myös)filosofisesti ilman uskonnollisia vaikutteita. Kun et-tunnilla puhutaan kristinuskosta, siitä ei puhuta kertomalla että asiat ovat näin, vaan että kristittyjen mukaan asiat ovat näin.

Mitenköhän musta muuten tuntuu että mä keskustelen trollin kanssa :whistle:
Viimeiseen lohkaisuusi kommentoin, että ei se et ainakaan empaattisuutta opeta. :LOL:

Ai juu, tosiaan kirjakauppa olisi sitten se vaihtoehto. Mutta kun minua ei nappaa mitkään uskonnot, niin ei, ei kiitos.
mä en ole väittänyt olevani empaattinen. :attn:
katsos kun mitään opetettavaa ei ole pakko oppia jos ei halua eikä mitään lukemaansakaan tarvitse ymmärtää jollei halua ja jotkut ilmeisesti eivät halua. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Ilonaäippä:
Alkuperäinen kirjoittaja heidi:
Osallistuu.
Ei näy.
Mutta mua ärsyttää että kaikista perinteistä(kuten vaikka joulukuvaelma) pitäis luopua sen takia että ne loukkaa toisten uskontoa. Ne on meidn PERINTEITÄ ...kele. Mä haluun että mun lapset oppii ne myös. Silläkän uhalla että ne saattais uskoa mitä uskontotunneilla puhutaan;)
Oon täysin samaa mieltä! Liian pitkälle on kyllä menty miun mielestä tässä vouhotuksessa! Ennenkaikkea miun mielestä on surullista, että kevätjuhlassa ei enää lauleta SUVIVIRTTÄ...
Mä en tiedä kovinkaan montaa ihmistä joka vaatimalla vaatisi että edellämainittuja asioita ei saisi tehdä kouluissa lainkaan. Suurin osa haluaa vain ettei heidän lastensa tarvitse niihin osallistua ja että lapsille järjestetään muuta toimintaa siksi ajaksi kun muut niitä virsiä veisaavat.

No nyt on järjestetty esim. koulun juhlat sitten niin, ettei voi sitä PERINTEISTÄ virttä edes laulaa :kieh: En oo itse millään tavalla uskis, mutta todellakin haluaisin, että tietyt asiat pysyisivät suomalaisessa kulttuurissa...
 

Yhteistyössä