saako lapsesi osallistua päiväkodin/koulun uskonnolliseen kasvatukseen/opetukseen?Miksi ja miksi ei?

  • Viestiketjun aloittaja kirkollinen
  • Ensimmäinen viesti
No jaa... lapset on vasta pieniä mutta poika kun täyttää kolme hän aloittaa stainer-päiväkodissa- eli kristillisessä päiväkodissa.
Itse emme ole uskonnollisia, mutta eipä tuo nyt sen suuremmin kai haittaakaan, sama kai se on kertooko tarinaa Jeesuksesta tai kolmesta karhusta?

 
Mielellään ei, toivoisin että hoitopaikassa sekä koulussa olisi uskonnotonta toimintaa. Varsinkin hoidossa.
Toisaalta toivoisin että koulun uskonnonopetus olisi yleisempää eikä junnaisi pelkän kristinuskon parissa, sinne lapseni voisin tyrkätä saamaan tietoa Kaikista uskonnoista mitä maa päällään kantaa.

Uskonnollisuus ei näy kotonamme.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Mielellään ei, toivoisin että hoitopaikassa sekä koulussa olisi uskonnotonta toimintaa. Varsinkin hoidossa.
Toisaalta toivoisin että koulun uskonnonopetus olisi yleisempää eikä junnaisi pelkän kristinuskon parissa, sinne lapseni voisin tyrkätä saamaan tietoa Kaikista uskonnoista mitä maa päällään kantaa.

Uskonnollisuus ei näy kotonamme.
Mä oon tylsä ja oon taas kanssasi samaa mieltä.

Pph oli ihmeissään kun kyseli meneekö poika seurakunnan kerhoon ja mä sanoin että ei.

 
kaamea-akka
ei miellellään, oletan poikani pääsevän et tunneille kun koulun aloittaa, minä ja poika emme kuulu kirkkoon, ja miehen usko on miehen oma asia ja siitä ei puhuta..
mutta käymme seurakunnan perhe kerhossa ja aiomme opettaa pojalle uskonnoista.. kaikista niistä.. poika saa itse päättää 15 vuotiaana että liittyykö kirkkoon, ja mihin kirkkoon liittyy..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Mielellään ei, toivoisin että hoitopaikassa sekä koulussa olisi uskonnotonta toimintaa. Varsinkin hoidossa.
Toisaalta toivoisin että koulun uskonnonopetus olisi yleisempää eikä junnaisi pelkän kristinuskon parissa, sinne lapseni voisin tyrkätä saamaan tietoa Kaikista uskonnoista mitä maa päällään kantaa.

Uskonnollisuus ei näy kotonamme.
Mä oon tylsä ja oon taas kanssasi samaa mieltä.

Pph oli ihmeissään kun kyseli meneekö poika seurakunnan kerhoon ja mä sanoin että ei.
iahnaa että luullaan että srk-kerhotkin ovat vaan jeesusta täynnä.
kyllä on vaikeaa elämä, kun joutuu noin rankkaa olemaa, et täytyy kaikkee varoa ja välttää.
ja sille joka toivoi koulun uskonto tunnille muutakin kuin kristinuskoa; vie mukulasi elämänkatsomustunnille sen uskonnon sijaan. ettei vaan saa mitään aivopesua.
 
Yap
Saa osallistua.

Uskonto näkyy kotona lähinnä moraalin opettamisessa.

Kuulun kirkkoon, mutta uskon että mikä tahansa uskonto on hyvä asia, jos se saa ihmisen käyttäymään paremmin. Vaikka siis uskoisi puuhun tai itseensä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Mielellään ei, toivoisin että hoitopaikassa sekä koulussa olisi uskonnotonta toimintaa. Varsinkin hoidossa.
Toisaalta toivoisin että koulun uskonnonopetus olisi yleisempää eikä junnaisi pelkän kristinuskon parissa, sinne lapseni voisin tyrkätä saamaan tietoa Kaikista uskonnoista mitä maa päällään kantaa.

Uskonnollisuus ei näy kotonamme.
Mä oon tylsä ja oon taas kanssasi samaa mieltä.

Pph oli ihmeissään kun kyseli meneekö poika seurakunnan kerhoon ja mä sanoin että ei.
iahnaa että luullaan että srk-kerhotkin ovat vaan jeesusta täynnä.
kyllä on vaikeaa elämä, kun joutuu noin rankkaa olemaa, et täytyy kaikkee varoa ja välttää.
ja sille joka toivoi koulun uskonto tunnille muutakin kuin kristinuskoa; vie mukulasi elämänkatsomustunnille sen uskonnon sijaan. ettei vaan saa mitään aivopesua.
Kukahan tässä luulee ja mitä :whistle:



 
Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
"Valtatien hirviöt

Illan hämärässä autoilija näki tiepuolessa kokonaan punaiseen pukeutuneen olennon, joka heilutti kättään. Autoilija pysäytti ajoneuvonsa ja avasi ikkunan.

- Minä olen Valtatien punainen hirviö, olento sanoi. - Anna minulle jotakin syötävää.

Autoilija ojensi olennolle matkaevääksi varaamansa lihapiirakan, ja hirviö hävisi. Hetken kuluttua tiepuolessa seisoi kokonaan vihreään pukeutunut olento, joka myös halusi autoilijan pysähtyvän.

- Minä olen Valtatien vihreä hirviö, olento sanoi, kun autoilija avasi ikkunan. - Anna minulle jotakin juotavaa.

Autoilija kaivoi hansikaslokerosta Coca-Colan ja ojensi sen olennolle. Hirviö häipyi, ja autoilija jatkoi matkaansa. Jonkin ajan kuluttua hän näki tiepuolessa kokonaan siniseen pukeutuneen olennon. Autoilija pysähtyi.

- Annapa kun arvaan, autoilija sanoi olennolle. - Sinä olet tietysti Valtatien sininen hirviö. Mitä sinä haluat?

- Ajokortin ja rekisteriotteen"

Tällaista on elämänkatsomustieto - jouduin siihen sattumalta tutustumaan ja googlesta löytyy näitä pikku-Kalle -juttuja pilvin pimein. Minusta nuo eivät mitenkään liity mihinkään järkevään juttuun eivätkä ainakaan mihinkään millä olisi tekemistä elämänkatsomustiedon kanssa.

.
Kyllä mulla koulussa on se elämänkatsomustieto ollut hiukan erilaista kuten on myös mun alakouluikäisillä veljillä nykyisin...

 
Mitkään muut uskonnot kuin usko itseen ei meillä kotona näy, muuta meillä kun ei olekaan :LOL:

Jos poika sitten itse haluaa jeesustelua kuunnella, sitten kuuntelee. Mutta kirkkoon ei kuuluta, joten koulussahan se on sitten ettei uskonnontunneille tartte mennä, vaan elämänkatsomustietoon. Kirkkoon poika saa isompana liittyä niin halutessaan, emme kiellä.
 
kaamea-akka
Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
"Valtatien hirviöt

Illan hämärässä autoilija näki tiepuolessa kokonaan punaiseen pukeutuneen olennon, joka heilutti kättään. Autoilija pysäytti ajoneuvonsa ja avasi ikkunan.

- Minä olen Valtatien punainen hirviö, olento sanoi. - Anna minulle jotakin syötävää.

Autoilija ojensi olennolle matkaevääksi varaamansa lihapiirakan, ja hirviö hävisi. Hetken kuluttua tiepuolessa seisoi kokonaan vihreään pukeutunut olento, joka myös halusi autoilijan pysähtyvän.

- Minä olen Valtatien vihreä hirviö, olento sanoi, kun autoilija avasi ikkunan. - Anna minulle jotakin juotavaa.

Autoilija kaivoi hansikaslokerosta Coca-Colan ja ojensi sen olennolle. Hirviö häipyi, ja autoilija jatkoi matkaansa. Jonkin ajan kuluttua hän näki tiepuolessa kokonaan siniseen pukeutuneen olennon. Autoilija pysähtyi.

- Annapa kun arvaan, autoilija sanoi olennolle. - Sinä olet tietysti Valtatien sininen hirviö. Mitä sinä haluat?

- Ajokortin ja rekisteriotteen"

Tällaista on elämänkatsomustieto - jouduin siihen sattumalta tutustumaan ja googlesta löytyy näitä pikku-Kalle -juttuja pilvin pimein. Minusta nuo eivät mitenkään liity mihinkään järkevään juttuun eivätkä ainakaan mihinkään millä olisi tekemistä elämänkatsomustiedon kanssa.

Siksi valitsin lapselleni tavallisen luterilaisen uskonnonopetuksen - tsekatkaapa nykyinen ussan kirja, se on aika hyvä ja siinä on sitä elämänkatsomusta aikuisten oikeesti. - Mutta periaatteessa minulla ja lapsellani on niin hyvät keskusteluvälit, että nämä vakaumukseen liittyvät asiat voimme keskustella kahdestaan ja hyväksymme molemmat toistemme vakaumukset - ikään katsomatta. - Omasta henkilökohtaisesta vakaumuksestani olen jo kertonutkin lapselle ja varmasti keskustelemme asiasta myöhemminkin. - Toivon lapseni menevät riparileirille, koska se on avartava kokemus.

Omana mielipiteenäni sanon, että suon jokaiselle uskonnonvapauden.
öö, mistähän lähtien elämänkatsomus tiedon tunneilla on tuollaista ollut???
kyllä vaan itse olen niillä tunneilla käynyt ja siellä ollaan muun muassa tutustuttu kaikkin uskontoihin, ja niin että oppilaat itse ottivat selvää ja tekivät esitelmiä, tutustuttiin yleisiin tapoihin ja mistä ne juontavat juurensa, yläasteella käsiteltiin moraalia ja uskonnon vaikutusta nykypäivänä.. oli eri uskontokuntien edustjia kertomassa uskostaan, oli keskustelua uskonnoista ylipäätään, miksi ihmiset uskovat ja miksi kokevat sen tarpeelliseksi...
 

Yhteistyössä