Saako kotihoidontukea ja lomarahaa päällekkäin?

Olisi tarkoitus palata töihin elokuun lopussa.
Siihen asti olen hoitovapaalla.
Kesälomat on pidettävä 30.9 mennessä.

Jos otan kesäloman jo nyt elokuulle eli saan elokuulta palkkaa työnantajalta niin periikö Kela kodinhoitotukea pois siltä kuulta?

Kun vien lapsen hoitoon niin voiko sen aloittaa vasta syyskuun alusta sen hoidon?

Jos olen elokuussa vielä hoitovapaalla niin voinko viedä lapsen hoitoon jo elokuun vikalla viikolla, vai eikö se onnistu kun olen hoitovapaalla? Haluaisin olla pari viikkoa mukana hoidon aloittamisessa.

Pitääkö tehdä niin että pidän lomat syyskuun alussa, jolloin lapsi ehkä saa hoitopaikan ja sitten voin olla lomalla ja lapsen mukana päivähoitopaikassa?

Miten te muut ootte tehneet? Auttakaa.
 
mammeli04
Moikka!

Itse olen samassa tilanteessa ja pakko sanoa että olen todella veemäinen nyt kelaa kohtaan, yleensä olen rehellinen mutta tää on poikkeus.
Mä en sinne meinaa ilmottaa että saan kesäloma rahat, olen saannut niin monta kertaa tapella kelan kanssa asioista niin nyt jotain etua mullekkin siitä mutta jos sinne ilmotat niin ne laskee sen ja sitten katsoo maksako sinulle kotihoidon tukea vai ei. Minun tilanteessa ei maksa koska sen kävin kysymässä kerran tuossa aikanaan.
Viime kesänä ne makso mulle sen koska olin saannut edellisen loma rahan äitiysloman aikana ja viel ei ole tullut ainakaan että peritään takas mutta tiedän että se peritään koska äitiysloma raha oli sen verran hyvä.


Niin ja tuosta lapsen hoitoon viemisestä. Meillä alkaa hoito 14.8 ja palaan töihin sitten elokuun lopulla eli olen hoitovapaalla 13.8 asti. niin voin sen 2viikkoa olla mukana hoidossa ja tottua kanssa itse kanssa töihin paluuseen samaan aikaan.

<br><br>
 
Ei vaikuta
Ei lomarahat vaikuta todellakaan kodinhoidontukeen, mutta lisäosaan vaikuttaa. Itsekin olen kokoajan tehnyt jälleenmyyjän työtä, eikä tulot ole vaikuttaneet (on keskusteltu Kelalla asiasta), mutta lisäosaan ois vaikuttanut. Mutta lisäosaa en sais muutenkaan kun on miehen tulot sen verta isot.
Mutta jos kuntalisää saat, niin siihen lomarahat kuulemma vaikuttavat.
 
Ei vaikuta jatkaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.06.2006 klo 22:34 Matilda kirjoitti:
Olisi tarkoitus palata töihin elokuun lopussa.
Siihen asti olen hoitovapaalla.
Kesälomat on pidettävä 30.9 mennessä.

Jos otan kesäloman jo nyt elokuulle eli saan elokuulta palkkaa työnantajalta niin periikö Kela kodinhoitotukea pois siltä kuulta?

Kun vien lapsen hoitoon niin voiko sen aloittaa vasta syyskuun alusta sen hoidon?

Jos olen elokuussa vielä hoitovapaalla niin voinko viedä lapsen hoitoon jo elokuun vikalla viikolla, vai eikö se onnistu kun olen hoitovapaalla? Haluaisin olla pari viikkoa mukana hoidon aloittamisessa.

Pitääkö tehdä niin että pidän lomat syyskuun alussa, jolloin lapsi ehkä saa hoitopaikan ja sitten voin olla lomalla ja lapsen mukana päivähoitopaikassa?

Miten te muut ootte tehneet? Auttakaa.
Niin vielä tuohon, että jos viet lapsen hoitoon jo elokuulla, niin siltä hoitoajalta et saa kodinhoidontukea. Koska tukea maksetaan juusi siitä, että lapsi hoidetaan kotona. Silloinkin saisit kodinhoidontuen, jos joku muu esim. mummo hoitaa lasta kotona ja sinä olisit töissä. Eli jos viet lapsen hoitoon elokuun vikalla viikolla niin siltä viikolta et enää kodinhoidontukea saa - siihen asti kyllä. Ja lomapalkka ei vaikuta kodinhoidontuen perusosaan, jos lapsesi on kotihoidossa. Ymmärsitkö mitä tarkoitan?
 
Kodinhoidontukea saa siis alle 3- vuotiaasta lapsesta aina, kun lapsi ei ole kunnallisessa hoitopaikassa tai kun hänestä ei saa yksityisen hoidon tukea.

Minä menin töihin äitiysloman loputtua ja sain sen ajan kodinhoidontukea, kun mummo hoiti lasta kotona. Kun lapsi meni kunnalliselle pph:lle, tuki loppui.
 

Yhteistyössä