Saako karpit syödä makeutusaineita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse olen pahimpaan makan nälkään juonut light limppareita mutta koitan pitää kohtuudessa ja vettä ja vichyä juoda pääsääntöisesti.

Kunnon ruokavaliolla eli vähällä hiilihydraatilla ei pitäisi tulla makeanhimoa ollenkaan. Eli kannattaa miettiä, mistä se himo oikein johtuu eli syötkö liikaa edelleen hiilareita.
Kannattaa myös kaikki ne light,-ja kevyttuotteet jättää sinne kaupan hyllylle ja siirtyä täysrasvaisiin maitotuotteisiin. Eli voita ja punaista maitoa jne...

Entä millä te sitten herkuttelette? Olen ymmärtänyt että makeanhimo karpatessa häviää kokonaan tai ainakin lähes kokonaan? Karppaus.info sivulla käskettiin lukea kirja. Onko se välttämätöntä vai pärjääkö tuon ateriamatriisin ja terveen järjen avulla?

Katsopa sokerittomista karkeista hiilihydraattien määrä. On melkoisen suuria lukuja, joten söisin korkeintaan muutaman kerrallaan. Itse jos haluan karkkia, niin ostan tavallisia pienen pussin ja syön sen verran kun tekee mieli. Yleensä määrä on 10-20kpl ja herkkupäivä keskimäärin kerran kuussa. Ei ole vaikuttanut painon putoamiseen, mutta oloon hieman vaikuttaa vähän aikaa.

Itse käytän Fun light -mehua rahkan makeuttajana ja maustajana. Makeutusjauhettakin kaapista löytyy, jos johonkin tarvitsen. Todella vähäistä on sen käyttö, koska en harrasta kahvileipiä.

jos haluaa karpata terveyssyistä, niin ei kannata juoda makeutusaineilla makeutettuja limuja yms laisinkaan. Mielummin sitten jos haluaa limsaa juoda satunnaisesti, niin ihan sokerillista versiota. Viepähän sitten myös sen makeannälän pois ja ei ole samanlaista myrkkyä ku ne light-versiot. Jos taas haluaa vain laihtua eikä terveellisyys kiinnosta, niin sittenkin kannattaa satunnaisesti juoda oikeeta limsaa ennemmin ku light-limsaa, tutkimusten mukaan ne vaan lisää sitä makeannälkää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Entä millä te sitten herkuttelette? Olen ymmärtänyt että makeanhimo karpatessa häviää kokonaan tai ainakin lähes kokonaan? Karppaus.info sivulla käskettiin lukea kirja. Onko se välttämätöntä vai pärjääkö tuon ateriamatriisin ja terveen järjen avulla?

Kermaa ja tummaa 80% suklaata esimerkiksi.
Marjarahkat ym.
Mutta pitää ymmärtää, että syöminen on herkuttelua jo itsessään eikä makeita aineksia välttämättä tarvitse, elimistö ainakaan. Eri asia jos päänsisus vaatii herkuttelua, mutta elimistö pärjää ilmankin.
Ja todellakin kannattaa hankkia itselleen oikeaa kirjallisuutta, koska sieltä saa kaiken tarvitsemansa tiedon eikä tarvii arvailla tietämättömänä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse olen pahimpaan makan nälkään juonut light limppareita mutta koitan pitää kohtuudessa ja vettä ja vichyä juoda pääsääntöisesti.

Kunnon ruokavaliolla eli vähällä hiilihydraatilla ei pitäisi tulla makeanhimoa ollenkaan. Eli kannattaa miettiä, mistä se himo oikein johtuu eli syötkö liikaa edelleen hiilareita.
Kannattaa myös kaikki ne light,-ja kevyttuotteet jättää sinne kaupan hyllylle ja siirtyä täysrasvaisiin maitotuotteisiin. Eli voita ja punaista maitoa jne...

Hirvittävä määrä terveydelle haitallisia eläinrasvoja. :/ Ne ovat vähintään yhtä pahaksi kuin kohtuuton määrä keinotekoisia makeutusaineita. Laktoosittomalla ruokavaliolla rasvaisten maitotuotteiden valinta ei ole edes mahdollista, mutta ei ole ollut mikään ongelma. Kasviöljyt ovat paljon terveellisempiä ja niistä saa tarvittavan määrän energiaa proteiinin ohella. Makeanhimo yllättää nälkäisenä ja joskus janoisenakin, mutta menee ohi syömällä kylläiseen oloon asti tai juomalla ison lasillisen vettä / vichyä.

Itse herkuttelen lähinnä rahkalla ja marjoilla (määrän tietenkin pidän kohtuullisena).

Toiset on sitä mieltä että liika eläinrasva on pahasta, monet on kuitenki sitä mieltä että eläinrasva on hyvää ja liika kasvisrasva on pahaksi.
Sekasyöjähän ihminen kuitenkin on.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Toiset on sitä mieltä että liika eläinrasva on pahasta, monet on kuitenki sitä mieltä että eläinrasva on hyvää ja liika kasvisrasva on pahaksi.

Mitä haittaa kasvirasvoista on terveydelle? En nyt tarkoita kevytmargariineja, joitten tiedän sisältävän haitallisia rasvoja. Se lienee kaikkien tiedossa, että runsas eläinrasvojen käyttö aiheuttaa pitkällä aikavälillä sydän- ja verisuonitauteja ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Alkuperäinen kirjoittaja macy gray:
Katsopa sokerittomista karkeista hiilihydraattien määrä. On melkoisen suuria lukuja, joten söisin korkeintaan muutaman kerrallaan.

NellieDellies on vähähiilarisia.

Missä niitä on myytävänä? Katsoin ruokakauppani koko karkkivalikoiman eikä mikään sokeriton ollut vähähiilarinen. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Katsopa sokerittomista karkeista hiilihydraattien määrä. On melkoisen suuria lukuja, joten söisin korkeintaan muutaman kerrallaan.

NellieDellies on vähähiilarisia.

Missä niitä on myytävänä? Katsoin ruokakauppani koko karkkivalikoiman eikä mikään sokeriton ollut vähähiilarinen. :(

Cittarissa, Prismassa (yhtä makua ainakin tuossa meidän lähi-Prismassa), Euromarketissa, Valintatalossa.
Ärrältäkin niitä ennen sai mutta ei ilmeisesti enää.

Salty Liquoricessa on hh 8g/100g. Pussissa on nameja 90g.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:

Mitä haittaa kasvirasvoista on terveydelle? En nyt tarkoita kevytmargariineja, joitten tiedän sisältävän haitallisia rasvoja. Se lienee kaikkien tiedossa, että runsas eläinrasvojen käyttö aiheuttaa pitkällä aikavälillä sydän- ja verisuonitauteja ym.

Kannattaa kysellä joltaki muulta ku minulta. :D Noh, ainaki kasvisrasvoissa on se herkempi hapettuminen. Ja mahdollisesti liikaa omega6:sta. Oliiviöljy kuitenki on hyvä kasvisrasva, ja pähkinöitten rasvat.

Eläinrasva ei aiheuta sydän- eikä verisuonitauteja. Siitä on jo monia tutkimuksia tullu, kannattaa googlailla ja karppausfoorumiltaki löytyy asiaa. Sokeria/nopeita hiilareita sen sijaan kannattaa välttää.

Yhteistyössä