Saako hoitoapua lapsille kotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5 lasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5

5 lasta

Vieras
Olen jäämässä äippälomalle syyskuussa, kun kaksoset syntyvät. Silloin meidän perheessä on 1,3 ja 5 vuotiaat lapset + ne kaksoset.

Tiedättekö voinko hakea jostain jotain apua lastenhoitoon, kodinhoitoon tms.

Siis olenko oikeutettu jonkinlaisiin tukiin ja mistä sitä haen? Kotihoidontukea en saa isommista lapsista, olen jo kysynyt. On kuulemma liian iso äitiyspäiväraha (ja paskat).

Apua voit saada rahalla. eli yksityissektorilta. Kuntapuolella ei käytännössä lapsiperheisiin tarkoitettua kotiapua ole enää olemassakaan.

Eli ota yhteys MLL:n hoitajiin, mahdollisesti paikkakunnan alan oppilaitoksiin yms. Oppilaitokset usein antavat työharjoittelijoita suurperheisiin.

Nykyään on lisäksi olemassa ihan yksityisyrittäjiä jolloin olet oikeutettu verotuksen kotitalousvähennykseen.

Vieras sinulle tiedoksi:Kyllä ainakin pääkaupunkiseudun kunnissa
vielä kotiapua saa,jos sitä vain osaa pyytää ja vaatia.

Esim.neuvola on hyvä paikka kertoa raskaasta elämäntilanteesta,sieltä osataan ohjata oikeaan paikkaan.
5 lapsen hoitaminen on niin rankkaa että taatusti apua löytyy!

hyvää jatkoa ja voimia

:hug:

Ne tyrkyttää kuule apua neuvolassa itsekin, vaikkei pyydä.

Esim.neuvola on hyvä paikka kertoa raskaasta elämäntilanteesta,sieltä osataan ohjata oikeaan paikkaan.

hyvää jatkoa ja voimia

[/quote]

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 16:47 itse apua saanut kirjoitti:

hyvää jatkoa ja voimia

Turussa ei saa. Paitsi jos olet alle 18v. Silloin tulee kotihoitaja kotiin vaikka väkisin... kuulemma.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 20:27 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 20:04 Kipinätär kirjoitti:
Turussa ei saa. Paitsi jos olet alle 18v. Silloin tulee kotihoitaja kotiin vaikka väkisin... kuulemma.

Kyllä saa Turussakin. Neuvolan kautta kannattaa kysellä.

Mulla on 2 tuttua yksinhuoltaja ystävää joilla on molemmilla useampi lapsi. Kumpikin on "jonottanut " apua yli vuoden. Mitä apua sieltä neuvolasta voi kysellä? Kertoisin mielelläni ystävilleni koska heillä todella on vaikea tilanne kummallakin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2005 klo 09:30 Kipinätär kirjoitti:
Mulla on 2 tuttua yksinhuoltaja ystävää joilla on molemmilla useampi lapsi. Kumpikin on "jonottanut " apua yli vuoden. Mitä apua sieltä neuvolasta voi kysellä? Kertoisin mielelläni ystävilleni koska heillä todella on vaikea tilanne kummallakin.
Neuvola voi ottaa yhteyttä lastensuojeluun ja lastensuojelun kautta voi saada kotiapua, siis että joku tulee kotiisi auttamaan sinua tietyksi ajaksi kerrallaan viikossa. Myös ensikodeilla on ns."kriisipaikkoja" väsyneille perheille jonne koko perhe voi mennä saamaan hengähdystä ja apua arkeen. Kaikki nämä vaativat kuitenkin lastensuojelun päätöksen.

Lisäys vielä että olen kuullut tapauksista joissa lastensuojelu on myöntänyt perheelle mannerheimin lastenhoito-apua tietyksi määräksi kuukaudessa. Kannattaa kysellä lastensuojeluviranomaisilta lisää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2005 klo 20:11 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2005 klo 09:30 Kipinätär kirjoitti:
Neuvola voi ottaa yhteyttä lastensuojeluun ja lastensuojelun kautta voi saada kotiapua, siis että joku tulee kotiisi auttamaan sinua tietyksi ajaksi kerrallaan viikossa. Myös ensikodeilla on ns."kriisipaikkoja" väsyneille perheille jonne koko perhe voi mennä saamaan hengähdystä ja apua arkeen. Kaikki nämä vaativat kuitenkin lastensuojelun päätöksen.

Nämä mun tutut on molemmat lastensuojelun asiakkaita... Jospa he ei sitten vaan halua apua. Luulis että heillekin on tarjottu jos se on ihan yleinen käytäntö.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.07.2005 klo 00:00 Minttuneilikka kirjoitti:
Osa-päivä hoitokin voisi vaihtoehto esim: 3v ja 5v. vähän leikkiseuraa päiväkodista.

Kuulin just että toinen ystäväni oli hakenut tarhapaikkaa. Minä täällä vastailen teidän neuvoihin enkä ole edes avauksen tekijä :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.07.2005 klo 17:35 Kipinätär kirjoitti:
Luulis että heillekin on tarjottu jos se on ihan yleinen käytäntö.

Ikävä totuushan on se että sosiaalitoimesta ei tarjota mitään, itse täytyy osata kysyä ja pyytää.. Tällainen kuva minulla ainakin ko. laitoksesta.

Meidän kaupungissa ei hoitoapua sossun kautta saa kuin ne perheet jotka jo muutenkin ovat sosiaalitoimen asiakkaina. Ei riitä perhetyön resurssit auttamaan vaan ns. tavallisia perheitä.

Yksityis puolelta on myös arkena päivä aikaan vaikea apua saada.

Minä olen pääasiassa hoitanut lapset itse mutta on se hienoa että on ihmisiä ketkä tajuaa pyytää apua ennen kun esim väsyneenä käy lapseen käsiksi. Ei en ole käynyt itse mutta tiedän niitäkin ketkä ovat käyneet... Jos kaikkien asenne olis se että miksi tehdä noin nopeasti lapsia jos ei jaksa hoitaa niin sillä perusteella vois jättää tupakoivat syöpäpotilaat hoitamatta? :/ Hippasen kärjistettyä ehkä?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2005 klo 08:33 harmaa kipsu kirjoitti:
Minä olen pääasiassa hoitanut lapset itse mutta on se hienoa että on ihmisiä ketkä tajuaa pyytää apua ennen kun esim väsyneenä käy lapseen käsiksi. Ei en ole käynyt itse mutta tiedän niitäkin ketkä ovat käyneet... Jos kaikkien asenne olis se että miksi tehdä noin nopeasti lapsia jos ei jaksa hoitaa niin sillä perusteella vois jättää tupakoivat syöpäpotilaat hoitamatta? :/ Hippasen kärjistettyä ehkä?

Tämä sama nimimerkki kertoi, että on jo aiemmin vienyt 1- ja 3-vuotiaat hoitoon, kun on ollut äitiyslomalla nuorimman kanssa, kun ei olisi jaksanut hoitaa kaikkia. Siis 1-vuotias ollut hoidossa kun on toisen kanssa kotona! Kyllä mielestäni on oikeutettua kysyä, miksi lisää lapsia, kun ei jaksa entisiäkään hoitaa!

mulla kun kaksoset synty oli esikko 1v 9kk, aika huisketta oli. Kysyttiin silloin tilapäistä apua kotipalvelusta jeesaamaan ihan alkuviikoiksi, ei saatu, sanottiin että kunnan ei tarvitse järjestää apua tällaisissa tilanteissa, palkattiin sitten naapurin tyttö auttamaan aamupäiviks, vei esikon leikkipuistoon jne. kun kaksosilta minä itse en päässyt yhtään mihinkään. Meillä vaavit olivat aluksi eri rytmissä, kun toinen heräs, toinen nukahti, molemmat söivät päivällä noin tunnin välein, yöllä parin tunnin. Kyllä me mieheni kanssa oltiin se kesä aika puhki, kaikki apu mikä tuli ystäviltä, isovanhemmilta ja tutuilta kyllä kelpas. Toivottavasti teidän kotikunnassa järjestettäisiin apua teille. En halua pelotella sua kun kaksoset tulossa, mut yrittäkää järjestää ja junailla niin, et saisit välillä apua vaikka naapurin tytöstä edes alkuviikoiksi. Alussa kun tultiin vaavien kans kotiin ja jäin seuraavana päivänä 10 tuntia yksin kolmikon kans, tuntui et itku pääsee, esikko kiipeili ja kitis huomiota, ja jatkuvasti oli jompi kumpi vaaveista imetettävänä, mutta ihmeesti sitä parissa viikossa oppi tekee 10 asiaa kahdella kädellä yhtäaikaa. Voimia teille kaksosten kanssa, se on rankkaa mutta tosi ihanaa ja antoisaa aikaa, ainakin silloin kun nukkuvat, hih!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2005 klo 15:22 Koivu kirjoitti:
Siis 1-vuotias ollut hoidossa kun on toisen kanssa kotona! Kyllä mielestäni on oikeutettua kysyä, miksi lisää lapsia, kun ei jaksa entisiäkään hoitaa!

Uskonto? Ehkäisy pettänyt? Tärkeintä on, että osaa hakea apua jos ei ihan oikeasti jaksa.

\
\

Tämä sama nimimerkki kertoi, että on jo aiemmin vienyt 1- ja 3-vuotiaat hoitoon, kun on ollut äitiyslomalla nuorimman kanssa, kun ei olisi jaksanut hoitaa kaikkia. Siis 1-vuotias ollut hoidossa kun on toisen kanssa kotona! Kyllä mielestäni on oikeutettua kysyä, miksi lisää lapsia, kun ei jaksa entisiäkään hoitaa!

Tarkoitat varmaan ap:tä et minua...

Heh heh, emme tosiaankaan ole uskovaisia ja ehkäisy ei pettänyt. Olen aina halunnut monta lasta mutta eihän kukaan kaksosia tilaa !!

Kysyin teiltä josko tiedätte mistä voin sitten apua pyytää jos oma jaksaminen on loppumassa. En halua siihen pisteeseen että tiuskin ja äyskin kaikille ja esim. ääripäässä vahingoitan lapsiani.

Olen hakenut hoitopaikkaa 1,3 ja 5 vuotiaille lapsille 3 pv /viikossa, kunakin päivänä 5 tuntia. Päätöstä ei ole vielä tullut. Meidän kunnalla on hoitajapula, ja voi olla että subjektiivisena hoitopaikan hakijana en edes saa hoitopaikkaa.

Kun haaveilimme neljännestä lapsesta, oli oletuksena juuri että isommat ovat sitten hoidossa osan ajasta viikosta. No tässähän meinaa meidän suunnitelma mennä poskelleen jo siinä että tuleekin kaksoset ja ei saada hoitopaikkaa!

Perustelen lasten hoitoon vientiä sillä että isommat jo kaipaavat toisten lasten seuraa (naapurissa ei ole kuin yksi 8 vee tyttö), mutta tuon pienimmän kohdalla mietin kyllä aika pitkään että laitanko hoitoon vai en. Mutta tulin siihen tulokseen että hän voi jäädä täysin vailla huomiota ja ei esim. päästä ulos kaikkina päivinä.

Meillä ainakin on kriittisin hetki 11-13.00 välinen aika kun pitäisi olla ruoka kaikille yhtäaikaa, ja nuorimmaista väsyttää ja hänetkin pitäisi ehtiä laittaa päiväunille. Tuo on se aika jolle haluaisin hoitoapua. Toinen on aamupäivän ulkoilut, 3 ja 5 vuotiaat osaavat olla yksin ulkona mutta tuo nuorimmainen ei eli vaihtoehtoisesti ulkoiluseura lapsille.

Olen päättänyt kysyä seuraavan kerran äitiysneuvolassa käydessäni että mistähän voisin jo alustavasti tiedustella apuja, jos tulee sellainen tilanne että sitä tarvitsee.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2005 klo 11:45 5 lasta kirjoitti:
Heh heh, emme tosiaankaan ole uskovaisia ja ehkäisy ei pettänyt. Olen aina halunnut monta lasta mutta eihän kukaan kaksosia tilaa !!

Kysyin teiltä josko tiedätte mistä voin sitten apua pyytää jos oma jaksaminen on loppumassa. En halua siihen pisteeseen että tiuskin ja äyskin kaikille ja esim. ääripäässä vahingoitan lapsiani.

Olen hakenut hoitopaikkaa 1,3 ja 5 vuotiaille lapsille 3 pv /viikossa, kunakin päivänä 5 tuntia. Päätöstä ei ole vielä tullut. Meidän kunnalla on hoitajapula, ja voi olla että subjektiivisena hoitopaikan hakijana en edes saa hoitopaikkaa.

Kun haaveilimme neljännestä lapsesta, oli oletuksena juuri että isommat ovat sitten hoidossa osan ajasta viikosta. No tässähän meinaa meidän suunnitelma mennä poskelleen jo siinä että tuleekin kaksoset ja ei saada hoitopaikkaa!

Perustelen lasten hoitoon vientiä sillä että isommat jo kaipaavat toisten lasten seuraa (naapurissa ei ole kuin yksi 8 vee tyttö), mutta tuon pienimmän kohdalla mietin kyllä aika pitkään että laitanko hoitoon vai en. Mutta tulin siihen tulokseen että hän voi jäädä täysin vailla huomiota ja ei esim. päästä ulos kaikkina päivinä.

Meillä ainakin on kriittisin hetki 11-13.00 välinen aika kun pitäisi olla ruoka kaikille yhtäaikaa, ja nuorimmaista väsyttää ja hänetkin pitäisi ehtiä laittaa päiväunille. Tuo on se aika jolle haluaisin hoitoapua. Toinen on aamupäivän ulkoilut, 3 ja 5 vuotiaat osaavat olla yksin ulkona mutta tuo nuorimmainen ei eli vaihtoehtoisesti ulkoiluseura lapsille.

Olen päättänyt kysyä seuraavan kerran äitiysneuvolassa käydessäni että mistähän voisin jo alustavasti tiedustella apuja, jos tulee sellainen tilanne että sitä tarvitsee.
Mutta eikö lapsillasi ole seuraa toisistaan? Ja miten paljon luulet yhden lapsen saavan huomiota isossa ryhmässä päiväkodissa? Teillä on sitten varmasti tosi hyvälaatuinen päiväkotipaikka, nimittäin nykyaikaa ovat ylipaikoille ottaminen ym. Ja kuvitteletko 1-vuotiaan tarvitsevan ikäistään seuraa enemmän kuin äitiään? TEillä on todella virikettä kaipaavat erikoiset lapset!

Miksi olet aina halunnut paljon lapsia, jos et jaksa heidän kanssa olla etkä hoitaa? (olet vienyt hoitoon muut kun hoidat vauvaa)?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2005 klo 20:31 harmaa kipsu kirjoitti:
\
\

Tarkoitat varmaan ap:tä et minua...

Kyllä, ap:sta oli kyse. Lähes provokaatiolta kuulostaa tämä aloitus. Että 1-vuotias tarvitsee ikäistään seuraa ja virikkeitä!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2005 klo 12:30 Koivu kirjoitti:
Miksi olet aina halunnut paljon lapsia, jos et jaksa heidän kanssa olla etkä hoitaa? (olet vienyt hoitoon muut kun hoidat vauvaa)?

Mun matikalla laskettuna viisi tuntia kolmena päivänä viikossa tekee yhteensä 15 tuntia viikossa, eli 15 tuntia 168:sta. Tuo päivittely kuulostaa ihan siltä, kuin lapset olisivat ainakin joka arkipäivänä koko valveillaoloaikansa poissa kotoa... Isommille tuo tuo vähän vaihtelua viikkorytmiin ja pienin menee sisarustensa mukana, ja äiti jaksaa paremmin. Mikä tässä nyt on niin hirveätä?

Yhteistyössä