Saako asuntolainaa ilman takaajia?

  • Viestiketjun aloittaja outi
  • Ensimmäinen viesti
gissa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Pitääkö paikkansa että kaupungeissa ei tarvi takaajaa läheskään koko summalle koska itse talo käy takuusta ja kaupungeissa sen saa melko varmasti myytyäkin, jolloin pankki saa omansa pois?

Pitääkö maalla olla isommalle summalle takaaja koska pankki ei välttämättä saisi myytyä taloa tarvittaessa?
Ei minun mielestä. Ihan sama missä asunto on, mutta pankilla oltava jonkinlaisia vakuuksia asunnosta jos lainanmaksukyky on nollilla.
Eikä pankki voi myydä asuntoa. Menee monien kiemuroiden kautta yleensä pakkohuutokauppaan mikäli lainanottaja on maksukyvytön.
kyllä se näin on että asuinpaikkakunta ratkaisee nykyisin paljonkin! koska pankki/valtio ottaa siinä riskiä myynnin suhteen.
 
utelias
Alkuperäinen kirjoittaja Mimmukka81:
Me saatiin vuosi sitten ilman takaajia lainaa 130 000?. Mies on opiskelija ja minulla määräaikainen työ. Nordea ei antanut lainaa, OP:lta saimme luottoa. Takaajana toimii joku firma, jolle maksamme sitten palkkiota siitä, että takaa meidän lainan.

Kysyimme lainaa myös aktiasta, handelsbankilta ja siltä täystakauspankilta Nooalta. Sampolta emme kysyneet, mutta sieltä olisi saattanut irrota laina. Op:lta kysyimme ensin.

Sitten kun mies puolen vuoden kuluttua valmistuu, arvioimme asunnon arvon uudelleen, jos vaikka emme enää tarvitsisikaan takaajafirmaa. Remontoimme tämän nimittäin täysin, joten arvo on saattanut nousta tuntuvasti, jolloin takausta ei enää tarvita.
Ei se ihan teidän arviosta ole kiinni.Vaikka oli perusteellinen täysremppa,ei taida riittää takauksen poistoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja outi:
mutta eikös pankit mainosta niitä jotain täystakaus ym juttuja?
Pienillä pankeilla on, mutta luulempa että esim. nordeasta turha kysellä...
On nordeassakin. Oltiin ottamassa sitä, mutta kiva pankkitäti puhui meille sitte ihan normilainan ilman takaajia, halvempi niin.

Meillä oli ensin säästöpankista täystakaus laina ja se oli tosi kallis verrattuna nyt tähän mikä on, ja takaajia siis ei ole.

No siis tietysti asunto on lainan vakuutena.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja gissa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Pitääkö paikkansa että kaupungeissa ei tarvi takaajaa läheskään koko summalle koska itse talo käy takuusta ja kaupungeissa sen saa melko varmasti myytyäkin, jolloin pankki saa omansa pois?

Pitääkö maalla olla isommalle summalle takaaja koska pankki ei välttämättä saisi myytyä taloa tarvittaessa?
Ei minun mielestä. Ihan sama missä asunto on, mutta pankilla oltava jonkinlaisia vakuuksia asunnosta jos lainanmaksukyky on nollilla.
Eikä pankki voi myydä asuntoa. Menee monien kiemuroiden kautta yleensä pakkohuutokauppaan mikäli lainanottaja on maksukyvytön.
kyllä se näin on että asuinpaikkakunta ratkaisee nykyisin paljonkin! koska pankki/valtio ottaa siinä riskiä myynnin suhteen.

Minkähän kokoinen paikkakunta pitäisi olla sun mielestä? Asutaan pääkaupunkiseudun jälkeen yhdessä maan suurimmista kaupungeista. Lainaa meillä on alle 100 000 e. Miehellä oli ja on vakituinen työpaikka. Ilmeisesti mun syytä kun suoraan koulunpenkiltä olin äitiyslomalla jäämässä, että ei saatu lainaa irtoomaan ilman takaajia.

Taitaa vaan oikeesti olla niin, että ei palstalaiset täällä pysty määrittelemään lainansaantimahdollisuuksia. Ei kun pankkikierrokselle vaan kyselemään, jos tarvetta on !
 

Yhteistyössä