Saako angiinaan kuuria ilman testejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tilanne siis se että vanhemmalla pojalla kuuri menossa angiinaan. Itellä pitäis huomenna hakea kuuri apteekista. Ja nyt 5 v:lle nousi kuume ja valittaa kurkkua.
Eli jos vien huomenna testeihin niin pitääkö odottaa ylihuomiseen ennenkuin antavat tk:sta kuurin?

En usko et tuo muutakaan on. Säälittää vaan jos joutuu viel päivän odottaan. Ensimmäistä kertaa meillä angiinaa niin ei oikein tiedä miten toimitaan. Kannattaako mun testata muutkin perheestä? NImittäin mulla ja vanhemmalla pojalla ei juurikaan ollut edes kurkku kipua saati kuumetta.

Alkuperäinen kirjoittaja +:
jos kurkussa on selvät peitteet niin kyllä ne antaa antibiootit.

No eihän se noin mene. Peitteitä voi olla virustulehduksissakin, esim. mulla on ollut monta kertaa, ja oireetkin melkein kuin angiinassa. Angiinassa on vain ollut vielä kipeämpi kurkku. Kyllä vähintään pikatesti pitää ottaa, ettei tule popsittua turhia ab-kuureja.

mulla ei pikatestissä näkyny mitään joten en lääkekuuria saanu, vaikka en kärsiny niellä kun vähän nestettä ja sekin koski pirusti. jouduin vaan odottamaan labran tuloksia ennenkun sain lääkkeet.

Kuten edellä jo mainittiin niin pitää testata koska monet virustulehduksetkin tekevät peitteisen nielutulehduksen, esimerkiksi adenoviruksen aiheuttamaa tulehdusta on ilman testejä ihan mahdoton erottaa angiinasta. Kyseessä kumminkin on 10 päivän kuuri joten turhaan ei moista kannattaisi lapselle syöttää. Oireettomia ei kannata testata.

Itselläni oli syksyllä kurkku kanssa todella kipeä, reilusti kuumetta ja selvä peite kurkussa. Lekurissa pikatestissä ei kuitenkaan näkynyt mitään, mutta lääkäri määräsi antibioottikuurin silti, koska mulla on ollut aiemminkin streptokokki c:n aiheuttamia angiinoja(ei näy pikatestissä)...ilmeisesti siihen, että kuurin sain vaikutti myös se, että koska olin TODELLA kipeä, lekuri epäili paisetta kurkussa...onneksi sitä ei kuitenkaan ollut vaan paranin nopeasti lääkekuurin alettua. Vaikka olen itse taudin useasti sairastanut, en ole sitä "onnistunut" tartuttamaan keneenkään muuhun läheiseeni.

Vein tuon vanhemman pojan lääkäriin oireilla jotka olivat kurkun "tukkoisuus", ääni puuroutui ja kun ite katoin kurkkuun näytti turvonneelta ja punaiselta. Eli ei kipua ei kuumetta. Edellisestä angiinasta n kk aikaa ja silloinkin oli vain pitkään jatkunutta lievää kurkku kipua.
Itellä taas ollu kurkku kipeänä lähinnä aamuisin. Menee ohi kun juo jotain.
Sikaflunssaa vastaan on rokotettu, eli pitäis aika epätodennäköinen olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Elettaria Cardamomum:
Kyllä sen voi saada, varsinkin jos on kuudes tai seitsemäs angiina putkeen... :snotty:
Onneksi se kierre on nyt onnellisesti takana.
Siis riippuu lääkäristä, voi saada.

Täällä ei edes pääse lääkärille asti. Hoitaja laittaa lähetteen labraan. Ja kun seuraavana päivänä soittaa tulokset aamulla saa iltapäivällä hakea reseptin vastaanotosta.
Mut aikomus on käyttää koko porukka testeissä kun tuo 2v:kin näyttää kurkkua ja sanoo pipi..

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
meidän tk:ssa otetaan koko perheelta testit aina jos jollakin on angiina epäily, että saadaan kaikki hoidettua kerralla!

Ois kyllä todella aihetta kun täälläkin monessa perheessä sitten muutamalla jatkuvasti angiina. Kait jollakin oireettomana ja tartuttaa sitte uudestaan. Mut eiköhän nuo jo tän meidän sakin ota testeihin.

Yhteistyössä