Saako äiti päättää lapsen nimen, jos vanhemmat eivät siitä pääse yhteisymmärrykseen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Laitatte purkkiin nuo omille lapuille ja kolme sun keksimää samoin ja jompikumpi nostaa yhden lapun ja se on sitten se eikä jupinoita.

Mitä muuten tapahtuu tosiaan jos ette pääse sopuun?

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Nimistä aivan erit mielipiteet. Isän nimivaihtoehdot ovat aivan kamalia ja hän ei hyväksy nimeksi mitään muuta, kuin jotain noista vaihtoehdoista.

Voinko siis lähettää lapun ja laittaa nimeksi minkä vaan, vai tarvitaanko siihen molempien vanhempien suostumus?

Eikös siihen paperiin tule molempien huoltajien allekirjoitukset? En kyllä tosiaankaan ole varma, kun on jo pari vuotta edellisestä kerrasta.

Joka tapauksessa kehottaisin miettimään, miten itse kokisit sen, että mies lähettäisi lomakkeen yksin ja ilmoittaisi lapsen viralliseksi nimeksi jonkin noista ehdotelmistaan. Samasta se varmaan miehestäsikin tuntuisi.

kamalasti tullut ehdotuksia, että nimi nostettaisiin hatusta tms, mutta kun se EI SOVI miehelle, hän haluaa ehdottomasti, että lapsen nimi on isänsä tai pappansa nimi. Nimenomaan etunimeksi ja toiseksi nimeksi joku noista muista. Toiseksi nimeksi minä tietysti hyväksynkin noista jonkun kerran se on hänelle niin tärkeää, mutta on niin tärkeää hänelle, että lasta kutsutaan juuri jollain noista nimistä.

Jos sille lapselle laitetaan isän sukunimi (kuten usein tuppaa käymään, en tiedä miksi), niin oikeudenmukaisuuden nimessä on välttämätöntä että ÄITI PÄÄTTÄÄ LAPSEN ETUNIMET!
Nainenhan sen synnytyshelvetinkin käy läpi, se nyt puuttuis ettei omaa lastaan enää nimetä sais.

provohan tämä on, mutta vastaan noin yleisellä tasolla silti.

Mahtaakohan se olla yhtä tärkeää miehesi isälle tai pappalle? Mun mammani varmaan kääntyi haudassaan, kun lapseni sai toiseksi nimekseen hänen toisen nimensä, jota mamma siis inhosi yli kaiken. Moni isä tai pappa vois itse asiassa olla aika kiusaantunutkin tuollaisesta...

Alkuperäinen kirjoittaja gf:
jos miehesi ei muita nimiä hyväksy sinun on varmaan nieltävä ylpeytesi ja hyväksyttävä miehen ehdotus.

ei oo ylpeydestä kyse, en vain halua lapselleni nimeksi Karia, Esaa tai Saulia :x
Ja miksi antaisin lapselleni nimeksi jonkin sellaisen mistä en itse yhtään tykkää?

Voisko ehdottaa miehelle, että kysyttäis hänen isänsä ja pappansa mielipidettä nimestä? Ja jos he vaikka ehdottaisivat jotain sellaista, mikä sullekin kävisi, niin eikö olisi hienoa, kun pojan nimi olisi tullut pappan tai isopappan ehdotuksesta?

Sauli on noista ainoa... noh, mukiinmenevä nimi. Ettekö voi tehdä kompromissia että etunimeksi tulisi se Sauli ja sinä saat päättää sitten sen toisen nimen? Ei se kyllä ihan niinkään mene että isä yksin päättää nimen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja gf:
jos miehesi ei muita nimiä hyväksy sinun on varmaan nieltävä ylpeytesi ja hyväksyttävä miehen ehdotus.

ei oo ylpeydestä kyse, en vain halua lapselleni nimeksi Karia, Esaa tai Saulia :x
Ja miksi antaisin lapselleni nimeksi jonkin sellaisen mistä en itse yhtään tykkää?

Miten sitten, jos lapsi ei tykkääkään antamastasi nimestä, jonka nyt haluat ja lapsi kärsii siitä koko elämänsä. Näkökantoja on monia ja sehän on lapsen nimi, ei sinun.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Voisko ehdottaa miehelle, että kysyttäis hänen isänsä ja pappansa mielipidettä nimestä? Ja jos he vaikka ehdottaisivat jotain sellaista, mikä sullekin kävisi, niin eikö olisi hienoa, kun pojan nimi olisi tullut pappan tai isopappan ehdotuksesta?

Ne on tässä jutussa mukana, lapsille pitää antaa kuulemma suvun miesten nimi jossain muodossa. Miehelläni on pappansa toinen nimi etunimenä ja toinen nimi tulee isänsä nimestä, kolmas nimi on keksitty, tai jostain kauempaa suvusta (Kalervo), sekin kuulemma kelpaisi hänelle pojan ensimmäiseksi nimeksi :x

Sanot että jos ei miehes yhtään jousta, päätät ite nimen eikä sillä ole siihen mitään sanottavaa. Luulis kompromissi löytyvän ennemmin tai myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja ääliö mies:
Sanot että jos ei miehes yhtään jousta, päätät ite nimen eikä sillä ole siihen mitään sanottavaa. Luulis kompromissi löytyvän ennemmin tai myöhemmin.

Ei ottanut kuuleviin korviin, kun yritin eri nimiä ehdotella. Kivahan se olisi yhdessä keksiä lapselle nimi, mutta HEIDÄN suvussa, ensimmäiselle pojalle on aina annettu joku suvun miesten nimi, kolmas nimi joku kauempaa, tai keksitty kuulemma... plaaah

Ne on tässä jutussa mukana, lapsille pitää antaa kuulemma suvun miesten nimi jossain muodossa. Miehelläni on pappansa toinen nimi etunimenä ja toinen nimi tulee isänsä nimestä, kolmas nimi on keksitty, tai jostain kauempaa suvusta (Kalervo), sekin kuulemma kelpaisi hänelle pojan ensimmäiseksi nimeksi :x

Käviskö noista toisista nimistä joku etunimiksi? Esim Petteri ei olisi hassumpi. Ja jos miehelläsikin on yksi keksitty nimi, niin silloin ei jonkun muunkaan kuin perintönimen pitäisi olla ylittämätön este.

Kuinka kauan teillä on aikaa päättää? Kysyin jo aiemminkin. Eli voisiko asian jättää hetkeksi rauhaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja puddighinu:
No meil on niin että kun tenava pepusta pullahtaa niin nimi on oltava valmiina. Joten jos isä ei ehdi paikalle niin tää äiti kyllä päättää nimen.

Teillähän hassuja tenavia on kun ne pepusta pullahtelee :saint: :laugh:

Jostain ne poliisit ja kelan tätitkin tulevat :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletteko jo päättäneet kummalle lapsi erossa tulee ?

Kuulostaa ehkä siltä, ettemme pääse yhteisymmärrykseen missään asiassa, mutta ei se ihan niin ole. Tämä nimijuttu on vain hänelle niin tärkeä kun AINA on kuulemma heidän suvussa näin toimittu (ihme ettei kukaan muu ole ennemmin laittanut vastaan)

Alkuperäinen kirjoittaja LOL:

Käviskö noista toisista nimistä joku etunimiksi? Esim Petteri ei olisi hassumpi. Ja jos miehelläsikin on yksi keksitty nimi, niin silloin ei jonkun muunkaan kuin perintönimen pitäisi olla ylittämätön este.

Kuinka kauan teillä on aikaa päättää? Kysyin jo aiemminkin. Eli voisiko asian jättää hetkeksi rauhaan?

Ei me tästä joka päivä puhutakkaan, vielä noin 3vk aikaa..

Petteri on ihan ok, mutta mies haluaisi jonkun muun ekaksi nimeksi, kun tuo ei ole mikään perintönimi, isänsä toinen nimi ja hänen isälleen keksitty.. Tätäkin olen ehdottanut jo, mutta eiiiii

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Kävisikö että saisi valita noista jonkun toiseksi nimeksi ja sinä päättäisit ensimmäisen?
Sitten saisitte molemmat päättää.

Ei käy edelleenkään :/ kolmannen nimen saisin kuulemma keksiä ja se voisi olla ihan mikä tahansa. Sen lapsemme voisi sitten joskus antaa ensimmäiselle pojalleen, huoh! Että minä saan oikein olla keksimässä lapsenlapselleni jo nimeä. Huoh..

^ Miehesi on kyllä aika lapsellinen jos edes tuo nimi, mitä hän on itse ehdottanut, ei sitten kelpaakaan! Onhan se perintönimi kun kerran isoisän mukaan annettu. Joskus nuo muutkin nimet on annettu ensimmäistä kertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ääliö mies:

Ei ottanut kuuleviin korviin, kun yritin eri nimiä ehdotella. Kivahan se olisi yhdessä keksiä lapselle nimi, mutta HEIDÄN suvussa, ensimmäiselle pojalle on aina annettu joku suvun miesten nimi, kolmas nimi joku kauempaa, tai keksitty kuulemma... plaaah

Pakko sen on ottaa kun lukee joku muu virallisissa nimipapereissa kun hänen jyräämänsä nimi. Ihme ettei ole aiemmin tullut esille tää asia teillä.

Alkuperäinen kirjoittaja LOL:
^ Miehesi on kyllä aika lapsellinen jos edes tuo nimi, mitä hän on itse ehdottanut, ei sitten kelpaakaan! Onhan se perintönimi kun kerran isoisän mukaan annettu. Joskus nuo muutkin nimet on annettu ensimmäistä kertaa.

NIIMPÄ!! Etunimen pitäisi kuulemma olla vanha nimi :/ Mä kyllä sanon sille, et eiköhän hänen ole jo aika katkaista tämä suvun typerä tapa.

Laitan sille lapulle 50 kivaa nimeä ja saa niistä valita kaikkein mieluisimmat, valkkaan niistä hänen valitsemistaan sit kivoimman ja piste.