Saako äiti päättää lapsen nimen, jos vanhemmat eivät siitä pääse yhteisymmärrykseen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
No sanoppas nyt mikä nimi sulla on mieles?

No jos ketjua lukee niin olen sanonut monesti, ettei mulla ole mielessä mitään tiettyä, paljon olen ehdotuksia tehnyt, mutta turhaan... kun nimen kuulemma pitäisi olla jokin noista kammotuksista..

Olen ehdottanut mm.
Jere
Miro
Sami
Veeti
Jami
Matias
Tuomas
Leevi

jne jne jne

Ei suostu edes kuuntelemaan nimiä joita luen hänelle kalenterista, koska ei hyväksy mitään muuta

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No jos ketjua lukee niin olen sanonut monesti, ettei mulla ole mielessä mitään tiettyä, paljon olen ehdotuksia tehnyt, mutta turhaan... kun nimen kuulemma pitäisi olla jokin noista kammotuksista..

Olen ehdottanut mm.
Jere
Miro
Sami
Veeti
Jami
Matias
Tuomas
Leevi

jne jne jne

Ei suostu edes kuuntelemaan nimiä joita luen hänelle kalenterista, koska ei hyväksy mitään muuta
Mulle ei kävisi näistäkään mikään :D

Alkuperäinen kirjoittaja o:

Olen ehdottanut mm.
Jere
Miro
Sami
Veeti
Jami
Matias
Tuomas
Leevi

jne jne jne

Mulle ei kävisi näistäkään mikään :D

Mä olen aikalailla kaikkiniminen :D Melkein kaikki poikien suht normaalit nimet olen kalenterista luetellut.. nuo itselleni ne KAIKKEIN mieluisimmat

mutta asiaan, saanko laittaa laput itsekseni menemään, vai pitääkö olla molempien vanhempien suostumus?

Mun mielestä noi sun miehes nimet on paljon parempia kuin joku jere, miro, veeti tai jami.. sori nyt vaan! Sami kyllä tosta sun listata kelpais mullekin. Mikä siinä on nyt niin paha ettei vois miehen ehdotuksiin suostua, perus suomalaisia nimiä ovat ja hyviä semmoisia!

Ja musta taas nuo ap:n ehdottamat on kaikki ihan ok, ainakin parempia kuin miehen ehdotukset! Sulla on kyllä tosi jääräpäinen ukko... Kerro hänelle, että poika jää sitten ilman nimeä, jos ei pysty yhtään joustamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
jos te ette tälläisessä asiassa pääse sopuun, niin voi ei... Saattaa olla melkoinen taival tuo lapsen kasvattaminen kun aletaan olla eri mieltä niistä asioista..

Noista ollaan jo puhuttu ja aikalailla samoilla linjoilla mennään, tuolle pöljälle on vaan NIIIIIIN tärkeetä, että ensimmäinen poikansa saa isänsä tai pappansa nimen :x

Tuttuihini kuuluvat Esa Petteri, Kari Juhani ja Sauli Anterokin. :D

Minusta teidän pitäisi tehdä kompromissi, kumpikin päättää yhden suosikkinimen joka tulee ja sitten koitatte sovitella siihen kolmanneksi jonkun joka sopii muihin nimiin.

Mun mielestä noi sun miehes nimet on paljon parempia kuin joku jere, miro, veeti tai jami.. sori nyt vaan! Sami kyllä tosta sun listata kelpais mullekin. Mikä siinä on nyt niin paha ettei vois miehen ehdotuksiin suostua, perus suomalaisia nimiä ovat ja hyviä semmoisia!

Esaa, Karia tai Saulia en tod laita lapselleni nimeksi. Sauli menis viel jotenkin, mut en halua antaa sellaista nimeä lapselleni kun vaihtoehtoja on muitakin, mieluummin valitsen kalenterista ihan minkä tahansa muun nimen

mutta asiaan, saanko laittaa laput itsekseni menemään, vai pitääkö olla molempien vanhempien suostumus?

Saat varmasti kyllä miehesi ikuisen vihan (ja ainaisen kettuilun) jos laitat paperit menemään itsenään päättämälläsi nimellä. En todellakaan suosittele.

meillä muuten mies sanoi, että antaa mun valita lapsen nimen, kunhan se EI ole Veeti tai Cosmopolitan :laugh: luulen siis että myös mun mieheni ei olisi kovin monta nimeä listaltasi kelpuuttanut :)

Mutta asiaan, kyllä teidän sopuun aknnattaa vielä yrittää päästä. Muuten on todella kurja tilanne teille kummallekkin.

Ensinnäkin - mä en näe noissa nimissä mitään niin järkkyä, etteikö niitä voisi lapselle antaa. Napakoita suomalaisia miesten nimiä ovat, mulle ainakin tulee niistä semmosen jämerän, vahvan oloisen miehen kuva. Mutta mäpä olenkin sitä dinosaurussukupolvea :D...! Mutta - kun tuossa on jo miehesi puolelta nimiehdotelmat, niin etkö sinä nyt sitten oikeesti voisi päättää sen etunimen - siis jos nuo em. ovat toisia nimiä? Mun mielestä siinä olisi sitä kompromissia tarpeeksi, kun miehesi täytyy kerta nuo jyrätä läpi. Keskustelkaa ja puhukaa, yhteinen lapsihan se on, ja lapsellehan se nimi tulee - ei esim. siipallesi (tahtoo tulla semmonen olo tuosta "pakottamisesta").

Me tehtiin poikien kans niin, että meillä oli kolmannet nimet valmiina, jotka natsas molemmille synnyttyään ja sitten yhdessä mietimme muut nimet. Esikoisen kanssa meni niin, että mä löysin ne kaksi muuta nimeä, jotka myös mies hyväksyi. Toisen pojan kans meni niin, että heti synnyttyään häntä katsellessamme tuli mulle selvänä visiona hänen etunimensä ja mies keksi heti perään toisen nimen. Ja hyvät tulivat molemmille! Yhteinen projekstihan se on tuon nimen valitesminen ja miettiminenkin kuin myös lapsen kasvattaminenkin. Älä anna miehellesi periksi, nainen!

Mun mielestä oli tosi huvittavaa kun joku kommentoi että esa ja Kari ei ole lapsille sopivia nimiä. :laugh: on nykyiset aikuisetkin ollee joskus vauvoja.

Ap, koska teidän pitää päättä nimi, eli milloin ristiäiset on? Kannattaisiko antaa asian kypsyä ja teidän kahden (anteeksi nyt vaan) vähän aikuistua miehesi kanssa. Tietysti jos ristiäiset on ensi sunnuntaina saattaa olla tiukkaa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
meillä muuten mies sanoi, että antaa mun valita lapsen nimen, kunhan se EI ole Veeti tai Cosmopolitan :laugh: luulen siis että myös mun mieheni ei olisi kovin monta nimeä listaltasi kelpuuttanut :)

Mutta asiaan, kyllä teidän sopuun aknnattaa vielä yrittää päästä. Muuten on todella kurja tilanne teille kummallekkin.

siis tuo ei ole mikään minun listani, vaan laitoin esimerkkejä mitä olen miehelle ehdottanut. Aikalailla olen läpi käynyt koko kalenterin

aika raukkamainen oot jos laitat ominpäin paperit menemään eteenpäin!!!Vastaavassa tilanteessa vetäisin kyllä niin herneet nenuhun etten saman katon alla enää asuisi.

aika raukkamainen oot jos laitat ominpäin paperit menemään eteenpäin!!!Vastaavassa tilanteessa vetäisin kyllä niin herneet nenuhun etten saman katon alla enää asuisi.

No onko kauheesti vaihtoehtoja? Kun mies ei noista nimivaihtoehdoistaan luovu, se on kuulemma joku niistä. Niihin en suostu, mies ei suostu kuuntelemaan muita vaihtoehtoja joista voitaisiin yhdessä valita sellainen joka on molempien mielestä kiva, joten pakko se nimi on pian sinne antaa..

Entäs jos sinä myönnyt sen verran että miehesi saa lapselle toiseksi ja kolmanneksi nimeksi suvustansa haluamansa nimet, ja sinä sitten valitset listastasi ensimmäisen nimen (kutsumanimen).
Näin kumpikin saisi kaksi haluamaansa: mies kaksi nimeä, sinä etu- ja kutsumanimen. Eivät nuo perusnimet (miehen ehdotukset) ole mitenkään epänormaaleja tms, eikä niiden mukanaolo haittaisi.
Lapsi on myös miehen eikä vain sinun. Eikä muita kuin kutsumanimeä käytetä kuin virallisissa papereissa, ja kutsumanimeä sentään lukuisia kertoja joka ikinen päivä.

meillä MINÄ päätin jokaisen lapsen nimen,ei ollu ukolla nokan koputtamista,tosin kelpas ne nimet sillekin ,se oli ainoo aisa jonka halusin ite päättää.

No onko kauheesti vaihtoehtoja? Kun mies ei noista nimivaihtoehdoistaan luovu, se on kuulemma joku niistä. Niihin en suostu, mies ei suostu kuuntelemaan muita vaihtoehtoja joista voitaisiin yhdessä valita sellainen joka on molempien mielestä kiva, joten pakko se nimi on pian sinne antaa..

No miksei sille miehelle voi antaa periksi. Noi perisuomalaiset nimethän on nykyään taas muodissakin..Perusteleppa nyt vähän mikä noissa miehesi nimissä on niin kamalaa?

Et voi toimia omin päin, mutta ei miehesikään voi vaatia, että sinä joudut ottamaan itsellesi epämieluisan etunimen lapselle. Teidän on päästävä jonkin sortin sovintoon.

Entäs yhdysnimi? Nimi, joka on muotoiltu noiden pappojen nimien kautta? Noista nimivaihtoehdoista tulee toisia nimiä ja etunimi on sinun ehdotus. Kutsumanimi on sitten toka nimi, tai vastaavasti toisin päin. Eli Sinun ehdotuksesi tulee toiseksi ja on kutsumanimenä.