Saako äiti päättää lapsen nimen, jos vanhemmat eivät siitä pääse yhteisymmärrykseen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ääliö mies:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sanot että jos ei miehes yhtään jousta, päätät ite nimen eikä sillä ole siihen mitään sanottavaa. Luulis kompromissi löytyvän ennemmin tai myöhemmin.

Ei ottanut kuuleviin korviin, kun yritin eri nimiä ehdotella. Kivahan se olisi yhdessä keksiä lapselle nimi, mutta HEIDÄN suvussa, ensimmäiselle pojalle on aina annettu joku suvun miesten nimi, kolmas nimi joku kauempaa, tai keksitty kuulemma... plaaah

Pakko sen on ottaa kun lukee joku muu virallisissa nimipapereissa kun hänen jyräämänsä nimi. Ihme ettei ole aiemmin tullut esille tää asia teillä.

no on se tullut jo kauan sitten, en vain tiennyt, että on noin ehdoton noiden kanssa. Taitaa isänsä painostaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Jos sille lapselle laitetaan isän sukunimi (kuten usein tuppaa käymään, en tiedä miksi), niin oikeudenmukaisuuden nimessä on välttämätöntä että ÄITI PÄÄTTÄÄ LAPSEN ETUNIMET!
Nainenhan sen synnytyshelvetinkin käy läpi, se nyt puuttuis ettei omaa lastaan enää nimetä sais.

provohan tämä on, mutta vastaan noin yleisellä tasolla silti.

Meillä oli just näin, minä sanoin miehelle että kun minä olen oksentanut 9kk ja kuoleman kielissä synnyttänyt niin päätän etunimen, päätä sinä sukunimi! :)

Sanot että jos ei miehes yhtään jousta, päätät ite nimen eikä sillä ole siihen mitään sanottavaa. Luulis kompromissi löytyvän ennemmin tai myöhemmin.

Ei ottanut kuuleviin korviin, kun yritin eri nimiä ehdotella. Kivahan se olisi yhdessä keksiä lapselle nimi, mutta HEIDÄN suvussa, ensimmäiselle pojalle on aina annettu joku suvun miesten nimi, kolmas nimi joku kauempaa, tai keksitty kuulemma... plaaah

Pakko sen on ottaa kun lukee joku muu virallisissa nimipapereissa kun hänen jyräämänsä nimi. Ihme ettei ole aiemmin tullut esille tää asia teillä.

no on se tullut jo kauan sitten, en vain tiennyt, että on noin ehdoton noiden kanssa. Taitaa isänsä painostaa..

Mie en kyllä antais periks jos mies haluis vaan tavan takia jonkun omasta mielestäni kammottavan nimen antaa. Eihän se miehes isän lapsi ole perkele. Vaan teidän molempien. Aika lapsellista yrittää jyrätä tolla lailla ettei edes keskimmäisiks nimiks kelpais.

Meillä kanssa mies sai pojalleen toiseksi nimeksi oman toisen nimensä, koska se oli hänelle tärkeää. Poika sai myös isänsä toisen nimen, joten itse olin vahvasti päättämässä etunimeä, joka on pojan ihan ikioma. Onneksi saattui molemmille vanhemmille mieluinen ja pojalle oikein sopiva nimi.
En siis antaisi miehen jyrätä tuossa asiassa. Kyllä se lapsenne ansaitsee ihan oman nimen. Toiset nimet voivat sitten tulla vaikka isän suvusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin meillä:
Meillä kanssa mies sai pojalleen toiseksi nimeksi oman toisen nimensä, koska se oli hänelle tärkeää. Poika sai myös isänsä toisen nimen, joten itse olin vahvasti päättämässä etunimeä, joka on pojan ihan ikioma. Onneksi saattui molemmille vanhemmille mieluinen ja pojalle oikein sopiva nimi.
En siis antaisi miehen jyrätä tuossa asiassa. Kyllä se lapsenne ansaitsee ihan oman nimen. Toiset nimet voivat sitten tulla vaikka isän suvusta.

Piti siis kirjoittaa, että poika sai myös isänsä sukunimen. Ei tietenkään toista nimeä kahteen kertaan.

Anteeksi, mutta siinähän täytyy lopulta olla ihan muitakin mielenhäiriöitä ja parisuhteen ongelmia taustalla jos hän on noin ehdoton. Tämä on tärkeä asia molemmille ja valitettavasti miehesi on pystyttävä puhumaan. Haluatko oikeasti olla tuollaisen ihmisen kanssa lasta kasvattamassa?

Hieman lämpesi nimelle Miro Esa Juhani :) kun sanoin, etten ekaksi nimeksi laita mitään noista, vaikka kuinka hän tahtoisi.

Kattoo nyt jos saan sittenkin tahtoni läpi, Esa ja Juhani on molemmat vanhoja, joten tuo Miro olis sit se uusi nimi joka tällä kertaa tuleekin ekaksi nimeksi :)

Tai ekaksi nimeksi Leevi :)

Mun mies ehdotti pojalle nimeksi Nikke.
Vain kuolleen ruumiini ylitse mun pojasta tulee Nikke. Asiasta tapeltiin miltei verissäpäin, kunnes totesin tyynesti, että lähden pojan kanssa.
Mun poikani ei ole vanukas. Eikä helvetissä mikään Nikke.

Pidä pääsi, ja anna vaikka toinen nimi periksi. Niin minäkin tein.

Sinänsä ymmärrän tapaa antaa lapselle (toiseksi) nimeksi joku perintönimi, mutta olisikos miehesi halunnut tulla 80-luvun päiväkodissa kutsutuksi nimellä Kalevi-Erkki, vain sen takia että hänen isänsä olisi nimi sattunut olemaan se? Noi esat ja karit nyt vaan ei ole mitään kovin ajankohtaisia nimiä tällähetkellä...

Tai voisko noita perintönimiä hiukan muodistaa? Esim. Juhani -> Jussi? Mun yhdellä tutulla kulkee suvussa nimi Anders, mutta ei halunnut sitä ihan sellaisenaan (taitaa olla joku kammo ruotsinkielisiä nimiä kohtaan :D ). Niinpä pojan kolmanneksi nimeksi tuli Antero.