Saako aikuisille huutaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys tämäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys tämäkin:
minusta huutaminen esim. kassaneidille, miehelle tai ihan kelle vaan esim. yleisillä paikoilla on hommaa, jota harrastavat kouluttamattomat alempien sosiaaliluokkien ihmiset, joille ei ole opetettu kotona yhteiskunnan sivistyneitä käytöstapoja.

Kaikki ne huutajat, joihin itse olen törmännyt, ovat olleet kaikkea muuta kuin alempien sosiaaliluokkien edustajia. Tarkoitan siis sellaisia, jotka huutavat täysin vieraille ihmisille, usein jopa täysin aiheetta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys tämäkin:
minusta huutaminen esim. kassaneidille, miehelle tai ihan kelle vaan esim. yleisillä paikoilla on hommaa, jota harrastavat kouluttamattomat alempien sosiaaliluokkien ihmiset, joille ei ole opetettu kotona yhteiskunnan sivistyneitä käytöstapoja.

Kaikki ne huutajat, joihin itse olen törmännyt, ovat olleet kaikkea muuta kuin alempien sosiaaliluokkien edustajia. Tarkoitan siis sellaisia, jotka huutavat täysin vieraille ihmisille, usein jopa täysin aiheetta.

Itse asiassa tämän olen huomannut minäkin! Just toi tuntemattomille huutaminen on vaan tätä "paremman luokan" touhua. Ilmeisesti kuvitellaan, että esim kassaneiti on jotain pohjasakkaa ja pidetään itseä niin paljon parempana, että toisia voi kohdella miten sattuu... Minä muistan, kun itse olin joskus opiskeluaikoina siivoojana... Niin kyllä huudettiin mulle pää punaisena, kun sehän oli täysin oikeutettua, kun mä olin VAIN siivooja.

Jos joku huutaa yli 10v minulle, menen aika lukkoon. En kuule asiaa ollenkaan, kuulen vaan huudon ja vihan ja kiukun. En tiedä, miten muut kokevat tämän asian, mutta siksi yritän sanoa tärkeimmät asiat muuten kuin huutamalla. Väsyneenä kyllä tiuskin lapsille :ashamed:

Palataan vielä tähän keskusteluun. Minä en ole sanonut huutavia mielenterveysongelmaisiksi, vaikka joku niin tuntuu ajattelevankin, vaan koko keskustelu lähti näistä lainauksista (joiden kirjoittajaa en enää muista, oma vastaus keskimmäisenä):
"Tunteitahan ei saa koskaan purkaa... aina pitää olla viilipytty ja sitten käydä psyykattavana. Tunteita ei saa purkaa, ellei maksa kuulijalle, eikä hänellekään saa huutaa."

"Miten olisi tunteiden purkaminen puhumalla huutamisen sijaan (siis vaikka ihan perhepiirissä) tai negatiivisten tunteiden purkaminen vaikka liikunnan avulla?"

"Lässyn lässyn."

Eli ennemminkin nähdään niin, että jos ei huuda, on pääkopassa jotain vikaa. Niinkö se tosiaan menee? Onko porukka täällä tosiaan täysin sisälukutaidotonta vai onko se tahallista?

Alkuperäinen kirjoittaja sivusta seurannut:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sivusta seurannut:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tunteitahan ei saa koskaan purkaa... aina pitää olla viilipytty ja sitten käydä psyykattavana. Tunteita ei saa purkaa, ellei maksa kuulijalle, eikä hänellekään saa huutaa. No jaa... kyllä meillä vaan saa huutaa, jos jokin asia risoo. Minusta se on temperamentti kysymys. Ja sitä paitsi, ihminenhän purkaa tunteitaan siellä, missä tuntee olonsa turvatuksi. Jatkuva huutaminen ei ole hyväksi, eikä lapsille huutaminen, mutta selvinpäin hiiltyminen satunnaisesti on ok.

Miten olisi tunteiden purkaminen puhumalla huutamisen sijaan (siis vaikka ihan perhepiirissä) tai negatiivisten tunteiden purkaminen vaikka liikunnan avulla?

Tuliko mieleen, että kaikille ei vaan riitä samat asiat? Miksi tuomitset ihmisiä, joita et tunne? Saat jotain kiksejä siitä, että käyt täällä joka päivä aloittamassa eri keskusteluja sinua huonommasta alemmasta sosiaaliluokasta, joka tekee asiat eri tavalla kuin sinä eli väärin?

Haloo. Joka päivä? En ole edes käynyt täällä moneen viikkoon enkä edes muista aloittaneeni keskustelua varmaan kuin monta kuukautta sitten viimeksi. Mutta tämä tuskin edes on se pointti.

Kalahtiko omaan nilkkaan vai mistä hermostuit?

No ainakin tämä on viime aikoina ollut täällä kovassa huudossa, että jostain asioista haukutaan mitkä tietenkin on vaan alemman sosiaaliluokan ongelmia... Minusta ei vaan ole koskaan ollut arvottamaan ihmisiä heidän koulutuksensa/taloudellisen tilanteensa/ulkonäkönsä tms mukaan. Mulla vaan heti kilahtaa, kun ihmiset pitää itseään parempana kuin muut siksi, että "hei mulla on rahaa ja mä oon sivistynyt, koska perstaskussa on paperit jostain koulusta".

Lisäänpä vielä, että itselläni on korkeakoulututkinto ja rahaakin, mutta en silti väheksy ihmisiä joilla näitä ei ole.

En minäkään muuten väheksy ihmisiä koulutuksen tai rahan puutteen vuoksi. Kunhan vain olen huomannut, että joissain ihmisryhmissä se tuntuu olevan enemmän ok kuin toisissa räjähdellä julkisesti lapsille ja miehelle tai vaikka sille kaupan kassalle tai että on jotenkin normaalia joka viikonloppu tapella kovaäänisesti miehen kanssa. Ihan kuin siinä olisi jotain hienoa.

Alkuperäinen kirjoittaja pyh:
Minäkin olen huomannut että tuo huutaminen, huonosti kohtelu ja muiden aliarvostaminen taitaa olla nimenomaan noiden parempi "kastisten" hupia.

Tjaa, tai sitten se voi olla kiinni ihmisestä itsestään, työn laadusta, asenteesta tai muusta. Itse en muista että minulle olisi opiskeluaikana matalapalkkatyössä kukaan huutanut, ei ns. parempi väki eikä kukaan muukaan.

Yhteistyössä