saako ADHD tai ADD diagnoosin saanut työskennellä pph?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äp

Vieras
Tuli tässä mieleen että minulla diagnoosi jonka sain ensimmäisen lapsen jälkeen syvissä masennuksen syövereissä. Lääkitystä käytettiin vuosi mutta hyödyt jäi haittaa pienimmiksi.
Elämäni on järjestyksessä ja kukaan ei usko että minulla olisi adhd.
Olen järjestelmällinen ja keskityn asioihin. Elämäni sujuu normaalisti.
Olen työskennellyt nyt vuosia pph ja yhtäkkiä tuli arkistosta itselle esiin tämä diagnoosi lappu. Olin jo unohtanut asian. Kun sillä ei ole ollut minkäänlaista merkitystä kun parannuin masennuksesta jonka sain synnytyksen jälkeen.

noh aloin miettiin kun johdonpuolelta pahoillaan kun eivät tienneet. Mäkin olin pahoillani mutta en vain muistanut. Jos käyttäisin säännöllistä lääkitystä toki silloin olisin kertonut ja muistanut.
Diagnoosi oli silloin helpottava mutta ei auttava. Masennuksesta toivun hiljalleen. Lapsemme syntmä oli traumaattinen ja olimme monta kertaa sairaala olon aikana lähelleä kuolemaa.
Niin miksi ei saisi? En keksi itsekkään syytä.

Alkuperäinen kirjoittaja Metsänreuna;24795761:
Mielestäni adhd saa tehdä mitä osaa. :) Itse toimin kouluttajana toisille adhd:ille vaikkei mulla olekaan diagnoosia paperilla asti.

Luinkohan sun lehtihaastattelun juuri tuossa kahvikupin kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja Metsänreuna;24795761:
Mielestäni adhd saa tehdä mitä osaa. :) Itse toimin kouluttajana toisille adhd:ille vaikkei mulla olekaan diagnoosia paperilla asti.

Addihan tekee mitä vain, osaa tai ei. ;)

Itse mm. opetan. Ja se, että itse olen addi on auttanut pärjäämään tarkkaavaisuushäiriöisten oppilaiden kanssa.

En kyllä haluisi lapselleni ADHD hoitajaa. Tuolla ei ole mitään johdonmukaisuutta hommaan, toimitaan hetken mielijohteiden mukaan. Lapsi koskaan voi aavistaa tulevaa. Olisi kamalaa, mikäli eräs tuttu alkaisi pph:ksi, tekisin varmaan valituksen. Oman lapsensakin kanssa mennään miten sattuu, syödään ja nukutaan miten nyt miellyttää, joten lapsi kuikkuaa paljon ja riitelevät keskenäänn, äiti ja lapsi.

En kyllä haluisi lapselleni ADHD hoitajaa. Tuolla ei ole mitään johdonmukaisuutta hommaan, toimitaan hetken mielijohteiden mukaan. Lapsi koskaan voi aavistaa tulevaa. Olisi kamalaa, mikäli eräs tuttu alkaisi pph:ksi, tekisin varmaan valituksen. Oman lapsensakin kanssa mennään miten sattuu, syödään ja nukutaan miten nyt miellyttää, joten lapsi kuikkuaa paljon ja riitelevät keskenäänn, äiti ja lapsi.

Et taida juurikaan tietää aiheesta?

Voin lohdutta että meillä ei tälläisestä hetkenmielijohteista kärsitä. Päivämme ovat tasaisen leppoisia ja rutiinien täyttämiä. Itse tosin aloin nyt miettiin tätä diagnoosiakin kun elämä on ollut kohdillaan ja niin pitkään sekä toisin sanoen normaalia, ehkäpä.
Voiko diagnoosin saada masennuksesta jos meneekin väärin lääkärillä yms arviot?

Alkuperäinen kirjoittaja äp;24795812:
Voin lohdutta että meillä ei tälläisestä hetkenmielijohteista kärsitä. Päivämme ovat tasaisen leppoisia ja rutiinien täyttämiä. Itse tosin aloin nyt miettiin tätä diagnoosiakin kun elämä on ollut kohdillaan ja niin pitkään sekä toisin sanoen normaalia, ehkäpä.
Voiko diagnoosin saada masennuksesta jos meneekin väärin lääkärillä yms arviot?

Masennus aiheuttaa saman tyyppisiä oireita. Ja päinvastoin. Eli onhan se mahdollista.

En oo lehdessä :) Masennuksen voi mielestäni sotkee moniin muihinkin juttuihin, koska ainakin keskittymiskyky heikkenee masennuksessa tosi paljon ja on siinä myös tietynlaista levottomuuttakin ja poisssaolevuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Metsänreuna;24795828:
En oo lehdessä :) Masennuksen voi mielestäni sotkee moniin muihinkin juttuihin, koska ainakin keskittymiskyky heikkenee masennuksessa tosi paljon ja on siinä myös tietynlaista levottomuuttakin ja poisssaolevuutta.

Oli sitten jonkin toisen haastattelu. Mutta päivän jatkoja mä lähden nyt kauppaan hakemaan huomiseksi askartelu välineitä noille kerätyille ja kuivatuille lehdille. Siili tehtiin jo taikataikinasta että havuista. Nyt pesää ja koristetta.

Alkuperäinen kirjoittaja äp;24795840:
Oli sitten jonkin toisen haastattelu. Mutta päivän jatkoja mä lähden nyt kauppaan hakemaan huomiseksi askartelu välineitä noille kerätyille ja kuivatuille lehdille. Siili tehtiin jo taikataikinasta että havuista. Nyt pesää ja koristetta.

Hauskaa päivää sulle!

Pelottaako sua kuulla että mun vanha kaveri joka sai MBD-diagnoosin ala-asteella ajaa nykyään rekkaa ympäri Suomen?

tottakai voi, adhd voi olla kenellä tahalla ihmisellä ja se ei tee hänestä epäjohdonmukaista tai epäluotettavaa. lisäksi diagnoosi voi hyvinkin olla väärä tai poistunut. kyllä sen huomaa osaatko työsi hoitaa. adhd voi ilmetä niin että olet erityisen innostava, erityisen lahjakas pph tai mikä tahansa ammatti, loistat työssäsi jopa rutiineissa jos olet motivoitunut noudattamaan ne. ihmisillä ei tosiaan ole tietoa.

Kuumimmat

Yhteistyössä