saakeli ku ei tavallisia hehkulamppuja enää kaupasta löydy..

Joo, minä en ainakaan osaa ostaa energiasäästölamppuja, kun en tiedä mikä vastaa mitäkin hehkulamppua. :ashamed:
Pakko se on vain opetella, kun ei kaupoista enää muuta löydy.
Hintavertailuakaan en osaa vielä tehdä.
Olen jotenkin tässä asiassa ollut laiska..
 
metsänpeitto
Miksi sä tarvitset hehkulamppua?

Kyllähän niitäkin vielä näkee, jouduttiin edelliseen asuntoon ostamaan kun siellä oli himmentimet, eikä sopivia energiansäästölamppuja ollut. Eivät suostuneet vaihtamaan kaikkiin tavallisia katkaisimia, osaan vaihdettiin :xmas:
 
Kukka
Niissä ESL lamppujen pakkauksissa on merkintä, mitä wattimäärää vastaavat. ESLeissä ja hehkulampuissa on samanlainen kanta, joten mikä on ongelma? Itse olen ainakin käyttänyt ESLejä jo pitkään, kun ovat kestävämpiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
senkin ekovandaali!
Energiansäästölamppujen ympäristövaikutus lienee aika olematon.

Ensinnäkin energialampun valmistamiseen kuluu enemmän energiaa kuin hehkulampun ja lisäksi se on ongelmajätettä.

Toiseksi hehkulampun tuottama lämpöenergia on suoraan pois tarvittavasta lämmityksestä. Ulkovaloissahan lämpö menee suoraan harakoille joten energialamppu olisi parempi mutta sen ominaisuudet eivät pakkasessa ole hehkulamppua lähelläkään.
Myöskään kesällä ei lämpöä tarvita mutta silloin myös valaistuksen tarve on selvästi pienempi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
senkin ekovandaali!
Energiansäästölamppujen ympäristövaikutus lienee aika olematon.

Ensinnäkin energialampun valmistamiseen kuluu enemmän energiaa kuin hehkulampun ja lisäksi se on ongelmajätettä.

Toiseksi hehkulampun tuottama lämpöenergia on suoraan pois tarvittavasta lämmityksestä. Ulkovaloissahan lämpö menee suoraan harakoille joten energialamppu olisi parempi mutta sen ominaisuudet eivät pakkasessa ole hehkulamppua lähelläkään.
Myöskään kesällä ei lämpöä tarvita mutta silloin myös valaistuksen tarve on selvästi pienempi.
Noinhan se menee, mut eihän nämä viherpiiperryspropagandan sokaisemat mammat tajua kokonaisuuksia.
 
leeni
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
senkin ekovandaali!
Energiansäästölamppujen ympäristövaikutus lienee aika olematon.

Ensinnäkin energialampun valmistamiseen kuluu enemmän energiaa kuin hehkulampun ja lisäksi se on ongelmajätettä.

Toiseksi hehkulampun tuottama lämpöenergia on suoraan pois tarvittavasta lämmityksestä. Ulkovaloissahan lämpö menee suoraan harakoille joten energialamppu olisi parempi mutta sen ominaisuudet eivät pakkasessa ole hehkulamppua lähelläkään.
Myöskään kesällä ei lämpöä tarvita mutta silloin myös valaistuksen tarve on selvästi pienempi.
Just tätä olin tulossa sanomaan, mutta sä ehdit mua ennen. Kiitokset kun säästit mut vaivannäöltä ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja leeni:
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
senkin ekovandaali!
Energiansäästölamppujen ympäristövaikutus lienee aika olematon.

Ensinnäkin energialampun valmistamiseen kuluu enemmän energiaa kuin hehkulampun ja lisäksi se on ongelmajätettä.

Toiseksi hehkulampun tuottama lämpöenergia on suoraan pois tarvittavasta lämmityksestä. Ulkovaloissahan lämpö menee suoraan harakoille joten energialamppu olisi parempi mutta sen ominaisuudet eivät pakkasessa ole hehkulamppua lähelläkään.
Myöskään kesällä ei lämpöä tarvita mutta silloin myös valaistuksen tarve on selvästi pienempi.
Just tätä olin tulossa sanomaan, mutta sä ehdit mua ennen. Kiitokset kun säästit mut vaivannäöltä ;)
TriplaIsä ja leeni voivat yhdessä tutustua esim. tähän linkkiin

http://www.sll.fi/luontojaymparisto/kestava/mips/tietopankki/hehku-vai-saasto
 
leeni
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja leeni:
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
senkin ekovandaali!
Energiansäästölamppujen ympäristövaikutus lienee aika olematon.

Ensinnäkin energialampun valmistamiseen kuluu enemmän energiaa kuin hehkulampun ja lisäksi se on ongelmajätettä.

Toiseksi hehkulampun tuottama lämpöenergia on suoraan pois tarvittavasta lämmityksestä. Ulkovaloissahan lämpö menee suoraan harakoille joten energialamppu olisi parempi mutta sen ominaisuudet eivät pakkasessa ole hehkulamppua lähelläkään.
Myöskään kesällä ei lämpöä tarvita mutta silloin myös valaistuksen tarve on selvästi pienempi.
Just tätä olin tulossa sanomaan, mutta sä ehdit mua ennen. Kiitokset kun säästit mut vaivannäöltä ;)
TriplaIsä ja leeni voivat yhdessä tutustua esim. tähän linkkiin

http://www.sll.fi/luontojaymparisto/kestava/mips/tietopankki/hehku-vai-saasto
Ihan kuule uutisissa tästä asiasta yks päivä mainittiin. Joku ihan oikea tutkijaprofessori toi esiin TriplaIsänkin mainitsemat argumentit. Lopputulos oli se, että energiansäästölamput on ihan tasan yhtä egologisia kuin tavis hehkutkin just sen takia, että lämpöä pitää tuottaaa enemmän joko sähköllä tai öljyllä (kun hehkulamppujen lämmönmuodostus jää pois). Eli siis luontoa kuluu enemmän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
TriplaIsä ja leeni voivat yhdessä tutustua esim. tähän linkkiin

http://www.sll.fi/luontojaymparisto/kestava/mips/tietopankki/hehku-vai-saasto
Kuinkas ollakaan kun ituhippiliitto on laskelmistaan unohtanut joitain merkittäviä seikkoja omaksi edukseen tottakai.
ES-lampun tuottamaton lämpöenergia pitää joka tapauksessa korvata jollain energiamuodolla. Lisäksi sivun mukaan sähköä tehdään vain kivihiilellä jotta hehkulamppu saadaan näyttämään pahalta peikolta.
 
öö
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
TriplaIsä ja leeni voivat yhdessä tutustua esim. tähän linkkiin

http://www.sll.fi/luontojaymparisto/kestava/mips/tietopankki/hehku-vai-saasto
Kuinkas ollakaan kun ituhippiliitto on laskelmistaan unohtanut joitain merkittäviä seikkoja omaksi edukseen tottakai.
ES-lampun tuottamaton lämpöenergia pitää joka tapauksessa korvata jollain energiamuodolla. Lisäksi sivun mukaan sähköä tehdään vain kivihiilellä jotta hehkulamppu saadaan näyttämään pahalta peikolta.
Just näin. Hesarissa oli isohko juttu tästä viime tai toissa viikolla. Lisäksi energiansäästölamppujen myrkyt (oliko elohopea) aiheuttaa ongelmia. Esim. lastenhuoneissa tulisi välttää tietynlaisia lamppuja, jotta ne eivät räjähtäessään vapauta myrkkyjä huoneilmaan. En nyt muista tarkempaa tietoa, mutta tuossa artikkelissa oli maininta siitä. Jos energiansäästölamppu hajoaa räjähtäen, sen myrkyt leviävät aika tehokkaasti huoneilmaan. Huonetta pitää sitten ainakin tuulettaa tosi tehokkaasti. Jotain muutakin siinä oli, mutten muista...Aivot alkanevat sulaa kun olen ollut 5 viikkoa työttömänä.... Toivottavasti joku muistaa paremmin.
 
leeni
Alkuperäinen kirjoittaja Potslojo:
Minua mietityttää myös, kuinka moni jaksaa sitten säästellä noita energiansäästölamppuja ongelmajätteeseen? Siis jos muistanen oikein, ne ovat ongelmajätettä?
No niinpä! Kaatikselle joutuvat, elohopeat. Vielä nykyäänkin kun on ihmisiä, jotka heittävät esim. palautuspulloista lähtien aivan kaiken sekajätteeseen. Paljon sellaisia ihmisiä kiinnostaa jotkut elohopeat..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Potslojo:
Minua mietityttää myös, kuinka moni jaksaa sitten säästellä noita energiansäästölamppuja ongelmajätteeseen? Siis jos muistanen oikein, ne ovat ongelmajätettä?
Niitä hajoaa niin harvoin että monella on varmasti suuri kiusaus heittää lamppu mielummin tavan roskikseen kuin alkaa yhtä lamppua keräyspisteeseen kuljettelemaan.

Ja juu, ongelmajätettähän ne kun mm elohopeaa sisältävät.
 
HUOM
40 ja 60 W, nyt kannattaa ostaa! Lisäksi on myynnissä hieman sähköä säästäviä hehkulampun näköisiä halogeenilamppuja.

Säästölamput ovat aivan paskoja, itsekin ostin kokeeksi yhden ja simahti 5 sekunnin kuluttua.

Nakkasin roskiin, siinäpähän elohopeat leviävät luontoon, ihan kostoksi viherpipertäjille.
 
vi hyvää päivää
Alkuperäinen kirjoittaja HUOM :
Säästölamput ovat aivan paskoja, itsekin ostin kokeeksi yhden ja simahti 5 sekunnin kuluttua.

Nakkasin roskiin, siinäpähän elohopeat leviävät luontoon, ihan kostoksi viherpipertäjille.
Sähän se fiksu olet :headwall: :headwall: :headwall:
Ei käynyt mielessäkään, että tuosta kostosta tulet kärsimään myös sinä ja sun jälkeläises?
 
HUOM
Alkuperäinen kirjoittaja vi hyvää päivää:
Sähän se fiksu olet :headwall: :headwall: :headwall:
Ei käynyt mielessäkään, että tuosta kostosta tulet kärsimään myös sinä ja sun jälkeläises?
Noin tulevat tekemään miljoonat ihmiset jatkossa. Ei tavikset jaksa jotain vatun lamppuja lähteä viemään jonnekin erilliskeräykseen. Roskiin ne menee.

Kiittäkää vaan Satu Hassia ja ketä viherpipertäjiä Suomesta olikin asiaa ajamassa.
 

Yhteistyössä