Saa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nasu80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilläkään ei asiat ole aivan hyvin.. todettu vaikea asteinen kielen kehityksen ongelma.. 2 v tuli kyllä lähete, jonot yli puoli vuotta. Sitten tehdään tutkimuksia ja edelleen 3 v todetaan ongelma vaikeaksi eikä vuodessakaan ole oppinut.. terapiaa silti vasta pääsee 3.5-4 vuotiaana.. todella myöhään lapselle joka ei todellakaan puhu. Vedotaan taas resursseihin..

Oi, olisit antanut vain laittaa puheterapiajonoon ja sitä kautta arviointiin. Miksi ihmeessä kielsit? Se on vain hemmetin hyvä asia, jos lapsi pääsee varhain arvioon ja sitä kautta mahdollinen kuntoutus aloitetaan.

Minä olin juuri pe puheterapeutin arviossa 5v pojan ja 3.5v tytön kanssa ja helmikuussa mennään uudelleen arvioon jonka perusteella päätetään jatko. Muistakaa ihmiset, että puheterapeutteja on myös yksityisellä puolelle ja jos vakuutus on kunnossa, niin käyttäkää se hyväksi

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Minä olin juuri pe puheterapeutin arviossa 5v pojan ja 3.5v tytön kanssa ja helmikuussa mennään uudelleen arvioon jonka perusteella päätetään jatko. Muistakaa ihmiset, että puheterapeutteja on myös yksityisellä puolelle ja jos vakuutus on kunnossa, niin käyttäkää se hyväksi

Riippuu paikkakunnasta. Meillä ei ole kunnallista laisinkaan vaan ostetaan kaikki YHDELTÄ yksityiseltä. Joka tekee töitä silloin kun jaksaa ja jonot kasvaa... Jos viitsisi niin lukisi itse puheterapiaksi ja perustaisi oman yrityksen...

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Muistakaa ihmiset, että puheterapeutteja on myös yksityisellä puolelle ja jos vakuutus on kunnossa, niin käyttäkää se hyväksi
Minä olen asiasta keskustellut useammankin puheterapeutin kanssa, kun terapiaan jonotettiin ja heidän mukaansa vakuutukset eivät noita terapioita ole korvanneet, kuulema yksi vakuutus on ollut poikkeus. Nuo kuuluvat muutenkin kunnan tai kelan maksettaviksi ja ne maksavat noita yksityisiä ostopalveluna.

Mielenkiinnolla luin tätä ketjua. Meillä on kaikki pojat alkaneet puhua vasta kolmevuotiaana eikä mistään puheterapeuteista ole sanottu puoltakaan sanaa. Tuossa on nyt vieressä tuo meidän kaksivuotias joka ei todellakaan vielä puhu. Ainoa sanat on "äitti" ja "ei". Me vaan odotellaan sitten että koska se puhe tulee. Isoveljensäkin ovat alkaneet vasta kolmen vuoden iässä puhua.

meillä on kaksi 2,5v tyttöä.toinen tytöistä puhuu jo 5-6 sanan lauseita ja toinen sitten puhuu kyllä ihan hyvin muutaman sanan lauseita silloin tällöin,on paljon "omia"sanoja joita ei tunnu kukaan muu ymmärtävän kuin äiti ja sisko.minua vain ärsyttää kun neuvolassa koko ajan vertaillaan tyttöjä keskenään.tottakai toisen puhe kuulostaa huonommalta kun toinen osaa jo kunnolla puhua.neuvolasta kuitenkin käskettiin ottamaan yhteyttä puheterapeuttiin ja kysyä hänen mielipidettä puheeseen.soitimme ja saimme heti samalle viikolle ajan.kävimme siellä kolme kertaa ja saimme mukaamme apuviittomia ja menemme uudelleen toukokuussa.toivon että nuo apuviittomat nyt sitten auttavat tyttöä oppimaan puhumaan kunnolla.tuli vähän sekava teksti mutta toivottavasti saitte asian selville...

Mun kokemukset puheterapiasta on pelkästään positiivisia. Lapseni ymmärsi puhetta hyvin muttei tuottanut juuri. 2 vuotiaasta käytiin, ja aloitettiin tukiviittomien käyttö. Lapsi oppikin niitä tosi nopsaan, ja aina toistettiin viittoma+sana ääneen. Lapsen kommunikointi helpottui, ja häntä alkoi ymmärtää...myös päiväkodin väki alkoi käyttää viittomia tueksi. Pikkuhiljaa kun sanoja ilmestyi puheeseen viittoma jäi pois.
Ja todella puheterapiaan on todella vaikea monessa kunnassa päästä, jos pääset...niin siitä ei todella ole mitään haittaa lapsellesi, päinvastoin. Ja kannattaa käyttää hyödyksi, miksi viivästyttää asiaa, kouluunmennessä puhe voisi sitten olla kunnossa.

ollaaan oltu puheterapia jonossa nyt pian 10kk. vieläkään ei ole mitään kuulunut ja poika nyt 5v. kunnallisella puolella ruuhkaa ja täällä ei yksityisiä ole.

meillä puhe hieman puuroaa välillä ja kaikki ei aina ihan kielellisessä ymmärryksessä toimi. toivon että saataisjo keväälle aika että saatais sitte eskariin mennessä syksyllä oikeanlaista tietoo/ehkä jopa diagnnoosia pojalle.

Meillä tytöllä vaikea-asteinen kuulovamma molemmissa korvissa. Sisäkorvaistute leikattiin kun tyttö oli 2-v. Puheterapia aloitettiin paljon ennen tätä leikkausta, oisko ollu noin 1,5v. Testailtiin mitä kuulee, kuuleeko kuulokojeilla jne... Ja tyttö nyt 4v, sama terapeutti ja hyvin menee. Mukavia leikkejä ja pelejä puuhailevat. Tytöllä on aina hauskaa ja tykkää todella paljon kun pt tulee kotiin ja käy päiväkodissa.

Meillä poika ei puhunut mitään 2,5 vuotiaana ja vein hänet yksityiselle foniatrille. Tätä kautta päästiin sairaalaan tutkimuksiin ja nyt Kela maksaa yksityisen puheterapian. Kaikki tämä tapahtui todella nopeasti alle puolessa vuodessa. Ei kannata odotella kunnan terapiajonoissa. Siellä saattaa joutua odottelemaan liian kauan.

Yhteistyössä