SAA POISTAA

Lapsi oppii sen ihan itsestään, kun on valmis siihen.Minä jätin yövaipan pois kun oli viikko menty kuivin vaipoin yöt.Vahinkoja on tullut sen jälkeen, mutta ei montaa.Ja kannattaa välttää illalla juomista.
 
Ensinnäkin yökastelu on normaalia 5 vuotiaaksi saakka. Meillä kaikki ovat yhtäkkiä lopettaneet tuon kastelun n. 3 vuotiaana. Minusta sitä ei oikein voi opettaa, se on kiinni hormonitoiminnasta ja kypsymisestä. Sen seuraksena virtsaneritys nukkuessa niukentuu, jolloin pissa mahtuu virtsarakkoon, eikä yöllä tarvitse pissiä. Vähän voi tietysti vaikuttaa itsekin, kannattaa pissittää juuri ennen nukkumaanmenoa ja katsoa, ettei illalla hirveitä määriä juoda. Ne myöhemmät vahingot liittyvät yleensä juuri siihen, että juodaan tavallista enemmän illan mittaan.
 
poika
3,5 v ja yövaippa käytössä. Lähes joka yö se on kuiva, mutta aina välillä tulee aamuja/öitä, jolloin vaippa on märkä. Kun en osaa ennakoida että milloin se märkä yö on, laitamme yövaippaa vielä.

Päiväunivaippaa ei ole.

Ajattelin että kesällä voisi lopettaa yövapan.
Ongelma kun on, että jos pisaa, pissaa koko sängyn peittoa ja tyynyä myöten. Ja jos tekee sen kahtena yönä peräkkäin, ei kolmannelle yölle ole peittoa :( kun ihan mieletöntä peittovarastoa ei voi pitää eikä meillä niin nopeasti pyykkikierto kuivumisineen mene..
 
Meillä yövaippa jäi pois muutama kuukausi sitten, oliskohan tyttö ollut silloin n. 2,5 vuotta. Ensin kun jäi päivällä vaipat pois, niin sanoin vaan tytölle, että muista sitte yöllä, että ei oo vaippaa ja että pitää käydä vessassa pissalla. En kyllä tiedä auttoiko sanominen yhtään vai oliko tyttö vaan valmis jättään vaipan pois. Niin ja tietysti käy pissalla ennen nukkumaan menoa ja ei saa juoda paljon.. Kaksi kertaa kävi vahinko silloin alussa, mutta nyt on mennyt jo pitkä aika ilman vahinkoja.. Voihan niitä vieläkin tulla, mutta ei se haittaa..
 
poika
Tytöillä tämä yökuivaksi oppiminen on nopeampiaa ja aikaisemmin kuin pojilla. Yleensä siis.

Enpä usko että sanominen "muista ettei ole vaippaa" mitään auttaa, kun 3,5 vuotiaankin muisti on minuuteissa saman mittainen kuin ikävuosia... ja yöllä lapsi on vielä uninen ja tokkurainen.
 
Meillä on 4v10kk ikäinen joka on ollut ilman päivävaippaa 1v9kk asti ja melkein saman ikäisestä ilman päiväuni vaippaa. Ilman yövaippaa ei kuitenkaan pärjätä.

Yökastelun loppuminen johtuu kuulema hormooninkehityksestä, tosilla tulee aikaisemmin ja toisilla myöhemmin. 5 vuotiaaksi yökastelua pidetään ns normaalina ja meillä tulee tuo 5.v pian täyteen joten sitten aletaan katsella hoitomuotoja asiaan.

Jos lapsi vaan suostuu vaippaa pitämään niin laita, kyllä se sitten jossain välissä pois jää.

Yökastelu on muuten perinnöllistä, sekin voi auttaa suhtautumiseen jos tiedät että joku lähisukulaisista / perheenjäsenistä on ollut yökastelija. Meidän perheessä se olen minä.
 
kuopus2v jo yökuiva
mutta esikoisella (kohta 5 v) vielä vaikka märkä joka yö. Hieman jo kyselee itsekkin että miksi tarvii mutta ei vaan herää pissahätään, nukkuu tosi sikeästi 20-8. Ollaan kokeiltu puhua asiasta illalla ja laitettu nukkumaan ilman vaippaa mutta herää vasta aamulla märkänä. Ollaan myös pidetty pikkukalsareita vaipan alla että huomaisi yöllä kun kastuu mutta ei herää.

Solidaarisuudesta pidetään siis kuopuksellakin vaippaa yöllä ettei esikoiselle tulisi liikaa paineita. Esikoinen on poika ja kuopus tyttö. Sanotan että tytöt oppii nopeammin ja näin tosiaan meillä.
 
En halua pelotella,mutta yökasteluun voi löytyä syy myös synnynnäisestä rakenne"viasta". Eli toisessa munuaisessa saattaa olla kaksoissysteemi = kaksi munuaisallasta.Kokemusta on asiasta oman lapsen kohdalta.
Useimmin on kyllä varmasti kiinni hormoonituotannosta sillä tuon edellisen esiintyvyys on 1:100.
 
Meillä poika reilut 5 v vanha, on tähän asti tarvinnut yövaippaa ja joka yö vaippa märkä. Nyt olemme kuukauden ajan kokeilleet hälyytinlaitetta, joka herättää pojan, kun pissaaminen alkaa. On ollut nyt reilun viikon kuivana vaippa. Mutta poika on niin sikiuninen, että kun yöllä herää pissaamisen tunteeseen, ei tajua mennä vessaan, on aivan unimaailmassa ja sekopäisen oloinen. Minä väkisin kannan hänet sitten sinne ja poika itkustelee ja kiukuttelee. Hälyytin laitteesta on siis ollut sen verran apua, että osaa "herätä" kun pissattaa, vielä kun oppisi menemään sinne vessaan. Eikä tosiaankaan yövaippa-ongelmaan puututa kuin aikaisintaan just 5 vuotiaana.
 
hei, meillä tyttö 3,5 vuotta oli kuukauden ajat yövaippa kuiva ja jätettiin sit vaan vaippa pois, päivävaippa jäi reilun 3 vuoden iässä. mua ihan naurattaa nää vanhemmat jotka aloittaa pottaharjoittelutkin reilusti alle vuoden ikäisille, joilla ei hormonaalista valmiutta kuivaksi oppimiselle ole, turhaa itseään stressaavat moisilla asioilla!
 
beaz
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.03.2007 klo 22:32 anne kirjoitti:
hei, meillä tyttö 3,5 vuotta oli kuukauden ajat yövaippa kuiva ja jätettiin sit vaan vaippa pois, päivävaippa jäi reilun 3 vuoden iässä. mua ihan naurattaa nää vanhemmat jotka aloittaa pottaharjoittelutkin reilusti alle vuoden ikäisille, joilla ei hormonaalista valmiutta kuivaksi oppimiselle ole, turhaa itseään stressaavat moisilla asioilla!
Mä olen molempien lasteni kanssa aloittanut pottailut menestyksellä 5kk ikäisestä, mutta ei mulla oo ollut tähtäimessä vauvan kuivaksioppiminen, vaan osa normaalia päiväjärjestystä. Kumpikin on alusta asti alkanut tehdä kakat pottaan, ilmeisesti asento on parempi potalleistuessa ja lapselle miellyttävämpi kakata pottaan kuin tuhria vaippa. Mutta kukin tavallaan. Tämä sopii minulle ja lapsilleni.

Esikoiseni oppi päiväkuivaksi 1,5-vuotiaana, mutta edelleen 2v 8kk ikäisenä hänellä on yövaippa, joka kastuu epäsäännöllisesti. Mutta koska poika itse tahtoo vielä vaipan, olen laittanut, kun ei itse vielä herää yöllä pissahätään.
 
Miskan äiskä
Meillä kävi niin, että poika (2v7kk) itse alko sanomaan pari kolme viikkoa sitten että ei halua yövaippaa. No kokeiltiin sitten ja pieni pisu ehti tulla keskellä yötä, mutta poika heräsi siihen ja ehti vielä potalle. Nyt ollaan oltu pari viikkoa ilman yövaippaa, eikä sänky ole kastunu. Välillä voi housut olla vähän märät, mutta kun nukkuu kyljellään, niin isompaa pyykkiä ei ole tullu. Itse ajattelin alkaa kokeilun vasta kesällä, mutta tää meni nyt näin. Voihan tässä vielä takapakkia tulla ja varsinkin kun on perheenlisäystä tulossa, mutta nyt mennään ilman vaippaa lähdes vuorokauden ympäri ja kyllähän se mulle sopii.
 
Meillä myös tämä on ajankohtaista, eli poika on muutaman kerran sanonut, että ei tahdo yövaippaa ja nyt ollaan sovittu, että parin päivän päästä alkavalla isin lomalla jätetään yövaippa pois ja isi herää hänen kanssaan pissille yöllä. Kysyisinkin, että mitenkä teillä joilla ei ole enää yövaippaa, onko potta ollut yön vessassa vai jossakin lähempänä johon pääsee nopeammin esim. lapsi itsekseen? Meillä on melko iso talo ja tuntuu, että mitenkähän tuo lapsi uskaltaa lähteä pimeässä vessaan menemään, toki varmaan ensin huutelee meitä jos yleensä herää pissahätäänsä. Mutta olisiko hyvä, jos potta olisi alussa ihan lähellä esim. omassa huoneessa ja tarpeet voisi tehdä pikaisesti vai voiko se aiheuttaa ongelmia myöhemmin, esim. ei halua mennä enää vessaan? Mielipiteitä, kiitos.
 
Meillä meni niin helposti, että mun ei tarvinnut tehdä mitään. Tytöllä (nyt 3v 3kk) jätettiin päivävaippa pois tasan 2 vuotis päivänä. Kuukausi siitä eteenpäin tyttö itse sanoi, ettei halua yöksi vaippaa. Mä kyllä kovasti yritin vastustella, mutta tyttö piti päänsä. Nyt yli vuoden aikana on sattunut yöllä pissavahinko kolme kertaa. Viimeisimmästäkin vahingosta on yli puoli vuotta. Toiset vaan oppii helpommin kuin toiset, itse jättäisin tulevaisuudessakin vaipan pois sitten kun lapsi sitä itse haluaa. Tai kun vaipat ovat säännönmukaisesti aamulla kuivat.
 
Meillä tyttö oli ollut päiväkuiva n. 1v 7kk lähtien, ja 2-vuotta täytettyään tajusin ostaa yökäyttöön kuivaksiopetteluhousut. Mainostin niitä tytölle "yöpikkareina" ja vaikka siihen saakka yövaippaan oli vielä usein pissattu, niin näihin uusiin, hienoihin "isontytön yöpikkareihin" ei tullut koskaan pissan pissaa, ja reilun kuukauden käytön jälkeen saatiin laittaa kuivaksiopetteluhousutkin kaappiin odottamaan seuraavaa käyttäjää. Takapakkeja ei tullut ja tuosta on aikaa siis jo yli vuosi.
 
Meillä poika käyttää yövaippaa vielä, mutta totesin eilen hänelle, ettei enää osteta vaippoja uusia, kun nämä loppuvat. Vaippa ollut yöllä kuiva n. 2kk:tta. Herää yöllä, jos vessahätä ja haluaa vessaan. Kotona ei herää, mutta mökillä vkl:na heräsi molempina öinä. Ehkä kerran tullut pissat vaippaan viimeisen kuukauden aikana.
Meillä on oppinut itsekseen yökuivaksi.
 
Märät lakanat
Meillä menty tässä asiassa lasten toiveiden mukaan. Eli lapset (tyttö ja poika) jättäneet päivävaipan pois heti 2v synttärien jälkeen. Samalla halunneet itse jättää pois myös yövaipan (selkeä peli kun ei tarvitse miettiä onko vaippaa vai ei). Muutaman ekan viikon sänky miltei joka yö märkä, mutta vähitellen harvemmin ja harvemmin, kunnes parissa kuukaudessa lähes aina kuiva. Vahinko voi vieläkin joskus harvoin sattua, mutta ihan poikkeuksellisesti (ikää nyt 3v). Lapsilla hyvät unen lahjat, välillä heräsivät märkään ja vaihdettiin lakanat, joskus hakivat omatoimisesti kuivat pöksyt jalkaan ja siirtyivät jalkopäähän nukkumaan. Parhaimmillaan kuorsasivat onnellisesti märkänä. Koska itse halusivat olla ilman vaippaa, en niuhottanut pyykkivuoresta. Sitä paitsi se oli hyvä tekosyy vaihtaa juniori kestovaippoihin, ei tuntunut missään niiden peseminen.
 

Yhteistyössä