Rytmitön 11kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamitsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamitsu

Vieras
Paljon hehkutetaan sitä, miten tärkeä säännöllinen päivärytmi on vauvalle ja lapselle. Meillä se vaan ei onnistu, vaikka yritän :( Joka ilta mennään iltatoimille ja nukkumaan samaan aikaan (+/- ½h), mutta joka aamu herätään eri aikaan. Joskus lapsi nukkuu 9-10h, joskus jopa 12h. Olen antanut nukkua niin pitkään kuin haluaa nukkua. Saako niin tehdä?!?

Sit tehdään aamutoimet ja aamupalat, touhutaan ja leikitään 2-3h, kunnes väsymyksen merkit ilmaantuu, ja lähdetään ulos nukkumaan. Sisällä ei suostu nukkumaan, vaikka mikä olisi. Päikyt kestää ½-1½h. Sit lounas, touhuilua, välipala, lisää touhuilua, kunnes taas alkaa väsyttää ja mennään ulos. Toiset päikyt ½-1½h. Sit päivällinen, touhua, iltapala, iltatoimet ja nukkumaan.

Tuo rytmittömyys tulee ennen kaikkea, kun tuo unen pituus ja määrä vaihtelee niin kovin. Löytyykö muita rytmittömiä..? Mitähän sitä pitäisi asialle tehdä..?

Mä toteaisin tähän että jos arki sujuu niin älä stressaa. En ois itsekään stressannut jos laps ois nukkunut noin hyvin. Meillä oli pakko pitää aikatauluja syömisen ja nukkumisen suhteen, sen avulla pikkuhiljaa 20krt/yö herännyt neiti alkoi nukkumaan, tietty myös aika auttoi.

No onhan teillä ihan selkeä rytmi, jos teette asiat joka päivä samalla tavalla! Ei sitä kelloa tartte tuijottaa joka välissä, se turvallisuus tulee lapselle siitä että hän tietää mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan. Niinkuin teillä varmasti tietää. Anna lapsen nukkua niin pitkään kuin on nukkuakseen äläkä murehdi! Järkevämpäähän se on laittaa lapsi silloin nukkumaan kun ne väsymyksen merkit on olemassa eikä tiettyyn kellonaikaan "koska niin kuulu tehdä". Itse saatan jopa ottaa lapsen illalla pois sängystä jos ei nukahdakaan heti, koska ei selkeästi olekaan vielä väsynyt ja annan vielä hetken leikkiä ennen kuin nostan takaisin sänkyyn. Ja uni tulee aina samantien, jos on väsynyt.

Uskoisin, et se rytmi siitä tulee, kunhan siirrytte yksiin päikkäreihin. Ehkäpä nyt voisit alkaa rajottamaan aamupäikkärieden mittaa puoleen tuntiin, josko sitten olisi puolilta päivin tarpeeksi väsy päikkäreille. Ja jokusen viikon päästä jättää sit ne aamutirsatkin kokonaan pois.

Jos tuo itsellenne sopii,niin kuulostaa ihan hyvälle,tosiaan kun pääsette yksiin päikkäreihin varmaan rytmi vielä selkiytyy.
Ei tarvii alkaa aamusta herättele,jossei sit ole joku meno.Toisilta päikkäreiltä voisin herätellä,jos meinaa mennä liian myöhäseen herääminen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä toteaisin tähän että jos arki sujuu niin älä stressaa. En ois itsekään stressannut jos laps ois nukkunut noin hyvin. Meillä oli pakko pitää aikatauluja syömisen ja nukkumisen suhteen, sen avulla pikkuhiljaa 20krt/yö herännyt neiti alkoi nukkumaan, tietty myös aika auttoi.

No tämäpä just, kun meilläkin heräillään öisin - hyvinä öinä 3-4h välein, huonoina öinä ½-1h välein. Vika on kuulemma rytmittömissä päivissä ja unissa...

Uusimmat

Yhteistyössä