rytmihäiriöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sintti79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sintti79

Vieras
Onko kellään lisääntynyt/alkanut rytmihäiriöt synnytyksen jälkeen? Minulla on aina ollut rytmihäiriöitä, mutta nyt synnytyksen jälkeen ovat huomattavasti lisääntyneet ja kipeytyneet. Ikävän tuntuinen vaiva. Pitäisiköhän lääkäri aikaa jo tilata kun ovat niin kipeitä?

Tilaa ihmeessä lääkäriaika. Kannattaa tarkistuttaa minkälaatuisia ovat.

Mulla oli ennen raskautta ollut rytmihäiriöitä muutaman kerran elämässä ja liittyneet koviin stressitilanteisiin (ihmissuhteet, työ). Raskauden aikana tuli tosi pahat rytmihäiriöt, lääkärin mukaan johtuivat jotenkin sydämen asennon muuttumisesta lapsen painaessa palleaa ylöspäin ja sitä mukaa sydäntä.

Rytmihäiriöt tulivat levossa: aamulla kun pääsi töihin istumaan, lounaan jälkeen paikoillaan istuessa, työpäivän jälkeen kotona kun yritin levätä sohvalla / sängyssä. Yöllä oli pahimmat, monesti valvoin tuntikausia aamuyöllä kun en pystynyt olemaan vaaka-asennossa. Tuo oli tosi rankkaa kun siihen vielä yhdisti stressaavan työn ja muut raskauden ajan "vaivat" sekä unettomuuden!

Raskausaikana mitään lääkitystä noihin ei voinut ottaa. Tehtiin vuorokauden mittainen rekisteröinti eli kannoin laitetta ja "piuhoja" mukana yhden vuorokauden. Siinä todettiin että eivät ole haitallisia, vaikka ovatkin kiusallisia.

Synnytyksen jälkeen rytmihäiriöt loppuivat kuin seinään palatakseen takaisin n. puoli vuotta synnytyksestä. Onneksi eivät niin pahoina. Nyt kun lapsi n. 2-v. rytmihäiriöt ovat jokapäiväinen seuralainen, mutta eivät enää niin pahasti kuin raskausaikana. Yöllä valvottavat vain jos on kova stressi töissä.

Kävin juuri uudemman kerran lääkärissä asian takia ja hän totesi rytmihäiriöt edelleen vaarattomiksi. Määräsi pienen annoksen miedointa mahdollista betasalpaajaa, tosin resepti seisoo kaapissa käyttämättömänä ;-) Aion ottaa käyttöön vain jos tulee pahaa unettomuutta.

Rytmihäiriöitä voi yrittää ehkäistä sopivalla liikunnalla, riittävällä juomisella, kahvin pois jättämisellä, riittävällä levolla ja stressin välttämisellä. Tiedän että on helpommin sanottu kuin tehty! Sanomattakin on selvää että tupakka ja alkoholi pahentavat niitä.

Yritä jaksaa ja ota selvää ovatko haitallisia vai eivät. Paljon auttaa jo se, jos itse tietää, ettei niistä ole vaaraa.

Yhteistyössä