Tiuku
Päätin vastata sulle heti ettei jää vastaamatta..välillä ku iskee laiskuus =)
Kysyit ekaks: missä vaiheessa Sinun hoidossasi tehtiin päätös rankempiin sytostaatteihin siirtymisestä?
Niin hch arvot laski heti toisen 8pv metotresaatti/foolihappo kuurin (8pv kuuri vuoropäivinä metotreksaattia ja foolihappoa) jälkeen. Kuureja päätettiin antaa lisää koska keuhkoissani näykyi varjostumia jotka heidänmielestään oli metastaattisia (kirjoitinkohan oikein) muutoksia.
Hcg-arvot pysyivät normaalina kokoajan reilun vkon hoitotaukojen aikana. Metotreksaatti/foolihappokuureja annettiin kaikkiaan 8 kertaa, jonka jälkeen minulle päätettiin antaa kunnon sytostaattikuuri eli normaali syöpähoito oli edessä.
Kokoajan lääkärit vetosivat hoitojen jatkolla keuhkoissa näkyviin varjostumiin jotka eivät muuttuneet mihinkään.
Muutimme hoitojen välillä ja sain kaksi viimeistä sytostaattikuuria HUS:n naistenklinikalla. Hoitojen päätyttyä lääkärit halusivat että minusta otetaan keuhkokuva ja lausuntoa odottelin kauhunsekaisin tuntein.
Lopulta sain lausunnon jossa luki jotenkin näin että :lääkärit ovat tutkineet kaikki otetut keuhkokuvat ja ovat tulleet siihen tulokseen että keuhkoissani ei ole missään vaiheessa ollu metastaattisia muutoksia vaan normaalia juotetta ja arpikudosta mitä kaikilla ihmisillä on.
Jälkeenpäin olemme kysyneet että miksi hoitojani jatkettiin vaikka lääkärit olivat epävarmoja keuhkoissani näkyvistä varjostumista. Miksei missään vaiheessa keuhkoistani otettu ohutneulanäytettä. Suoraa vastausta en ole koskaan kysymyksiini saanut, lääkärit vetosivat siihen että hcg arvoni ei heti laskenut normaaliin!! HALOO... LASKIHAN SE HETI KAHDEN METOTREKSAATTI/FOOLIHAPPOKUURIN JÄLKEEN EIKÄ OLE YKSIKÄÄN ARVO SEN JÄLKEEN NOUSSUT! Noin kerran melkein huudin lääkärille kun kävin siellä juuri hiusten lähdön jälkeen..
Eli pitkä tarina..
Itse ja mieheni kun ei lääketieteestä paljoa tiedetä luotettiin tietenkin lääkäreiden lausuntoihin ja päätöksiin hoitojen jatkamisesta.
Nykyään minua ei kovinhelpolla saa syömään minkäänlaista lääkekuuria tms. lääkärillä pitää olla todella hyvä perustelut.
Tuo teksti vastasi varmaakin molempii kysymyksiisi.
Raskauskielto aika ole meille vaikea varsinkin aluksi mutta siihen asennoitui ja aika lopulta meni nopeasti. Pahimpia oli kuulla ystävien tai tuttujen raskauksista...sillon tuli itkettyä monet kerrat..miks just meille piti käydä näin..
Mutta voimia sulle Tiuku! Kysy viel jos jotain kysymistä tulee...vastaan kunhan ehdin. Nyt pitää lähteä töihin.
=) Rita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2006 klo 22:37 Tiuku kirjoitti:
Rita,
Olen pahoillani, että olet joutunut käymään hoidot noin rankan kautta! Käsittääkseni metotreksatti on aina se ensisijainen solunsalpaajahoito, mutta Sinun tapauksessasi on kertomastasi päätellen päädytty vielä vahvempiin lääkkeisiin. Tuntuu aivan kohtuuttomalle, että kaiken kokemasi jälkeen uusi raskauskin on vaikea saada alulle. Toivottavasti kuitenkin jo pian elämänne saa aivan uuden suunnan ja onnellinen odotus alkaa!
Jaan kokemuksesi noista stomatiittioireista (suun rakkuloista), minäkään en pystynyt syömään tai juomaan ja laihduin ihan ruikeloksi. Kun vielä parhaat pahoinvointilääkkeetkin lakkasivat tuomasta apua, oksensinkin niin kovasti, että olin tuon tuosta tiputuksessa. Kärsin myös sivuoireina kirkkaasta, runsaasta verenvuodosta. Ja iho-oireista ja ummetuksesta. Ja munasarjakystankin sain. Kurjimpana kaikesta kuitenkin tuli neurologiset häiriöt, joiden suhteen asiat ovat yhä vähän kesken. Kaikkein rankinta asiassa kuitenkin on ollut henkinen puoli. Tunteet ovat liikkuneet aivan äärilaidasta toiseen, kun niin ihanasta ja odotetusta asiasta kuin raskaus tulee näin vakava ja kauaskantoinen kipu. Siitä, mikä oli alkuperäinen laskettu aika, menee vielä tosi kauan ennen kuin saa edes luvan käydä yrittämään uudestaan... Kuinka te, kohtalotoverit, jaksoitte tuon ajan?
Minun tapauksessani hoitoja annettiin yksi neljän annoksen kuuri vielä sen jälkeen, kun hCG (myös beta-ketju) vihdoin oli negatiivinen. Kysyn nyt näin suoraan sinulta Rita, mutta ymmärrän kyllä enemmän kuin hyvin mikäli et välitä vastata: missä vaiheessa Sinun hoidossasi tehtiin päätös rankempiin sytostaatteihin siirtymisestä? Eikö tilannetta alunalkujaankaan saatu metotreksaateilla kuriin vai uusiko tila seuranta-aikana?
Meillä kaikilla on tässä elämässä oma reppumme kannettavana. Kuormaa kuitenkin on kummasti keventänyt lähimpien ihmisten tuki -ja nyt viimeisimpänä, vaan ei todellakaan vähäisimpänä, tämän palstan vertaistuki! Tämä viestikin on nyt jo aikalailla Sinin alkuperäisen kysymyksen ohi, mutta en malta olla käyttämättä tilaisuutta hyväkseni, kun näitä rypäleraskaus-ketjuja ei oikein muitakaan ole! Toivottavasti kukaan ei kovin pahastu näistä rönsyistä.