Ryijymaton pesu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ämmyli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Ämmyli

Vieras
Noissa ryijymatoissahan on pesusuosituksena tasovesipesu pesulassa, mutta on aika kallista lystiä.. Onko kukaan teistä pessyt ryijymattoa itse ja jos on niin millä tavalla? Onko onnistunut mattoa pilaamatta? On niin ihania noi ryijymatot, mutta en ole uskaltanut ostaa kuin olohuoneeseen juuri tuon pesuongelman takia..

Olen pessyt ihan kotona, käsin pesuhuoneessa. "tasokuivasin" maton saunan lauteilla. On muuten RASKAS se matto märkänä, et joku bodybuilder siihen kaveriksi nosteleen matto kuivumaan.
Kahdesti oon jo pessyt käsin eikä ole mennyt pilalle. Lue kuitenkin pesuohjeet tarkkaan, jos ei kestä vesipesua niin sitten en lähtis pesemään. Tahrathan voi poistaa vaikka sellasella huonekaluspraylla (joka imuroidaan pois) niin ei tartte koko mattoa alkaa pesemään.

Sen olen kyllä huomannut, etteivät kovin helpolla likaannu. Tuo meidän on luonnonvalkoinen ja ollut meillä nyt 1,5 vuotta, enkä ole huomannut, että ois vielä edes likainen. Mutta 9-vuotiaalle neitoselle olen haaveillut sellaisesta matosta myös ja en ole niin varma, että sen huoneessa matto pysyisi puhtaana kovinkaan kauan.. ;) Tuo huonekaluspraykin oli hyvä vinkki, ja tosiaan talvella lumipesu. Puhdasta lunta täällä meidän korkeuksilla kyllä riittää..

Itse olen kahtena kesänä pessyt oman ryijymattoni ihan painepesurilla, en kyllä täydellä paineella ja on kestänyt jopa sen. Suosituksessa on tasovesipesu, no sehän on! -Ainakin tavallaan ;)
Olen myös antanut kuivua sen tasossa, lopuksi vasta nostanut orsien päälle.

Kiitos vastauksistanne! Uskallan siis ensi kesänä pestä itsekin ihan kotosalla, kun kerran vesipesun kuitenkin sallii. Tarkoitus on ensi kesäksi tehdä muutenkin sellaiset tasot, joiden päällä on helppo pestä ja suihkuttaa (tai pestä painepesurilla) pihalla. Anopin luona on sellaiset ja siellä ollaan tähän asti mattomme käyty pesemässä..

Ihan painepesurilla, enkä paineissa säästellyt. Olen useamman kerran pessyt pesurilla myös maton, jota ei saisi edes vesipestä... eikä ole mennyt miksikään :D

Melkein kaikissa matoissa on tuo sama teksti, ainakin mun matoissa... Oon pessyt meidän ryijymattoja ihan meressä mattolaiturilla ja tänä kesänä pesin painepesurilla. Hyvin piti kuosinsa ja ryijynsä & meillä on ihan vaan halpoja Hobbarin mattoja. On nuo kerran talvessa olleet pesulassakin, mutta ei ne sen kummemmin puhtaaksi siellä ole tulleet.