rv36 lääkärineuvola

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja m.a.84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

m.a.84

Vieras
Onko teillä ollut kohdunsuun tilanne millainen viimeisellä lääkärineuvola käynnillä?
Itselläni on supistuksia ollut, mutta silti tilanne oli niin että pehmeä, kohdunsuu kiinni ja kanavaa täydet 3cm jäljellä. Petyin suorastaan, koska kipeitä supistuksia on tullut ja arvelin niiden jotain edes tekevän.
Onko tilanteesta huolimatta milloin sitten lapsi syntynyt?

Viikolla 37+2 oli kohdunsuu kiinteä ja kiinni, kanavaa jäljellä 2,5cm. Kipeitä supistuksia myös oli silloin jo ollut jonkin verran.. Lapsi syntyi sitten lopulta 39+4, mutta 39+3 synnytys käynnistyi vesien menolla.

Minulla oli kipeitä supistuksia viikolta 26 lähtien ja viimeisessä lääkärintarkastuksessa kohdunsuu oli pehminnyt ym. niin kuin sinullakin ja lapsi syntyi rv 40+4. Viimeiset kaksi viikkoa supistuksia oli ihan mahdottomasti (rv 38 tuli luja supistus kun neuvolan terkkarin kädet olivat minun vatsallani ja hän ennusti lapsen syntyvän parin päivän sisällä), mutta eipä vaan syntynyt! Syntymäajankohtaa ei pysty ennustamaan mistään ennakoivista supistuksista, niin se vaan on.

Olin rv.lla 33 sairaalassa supistuksien takia.. Kohdunsuu oli pehmeä ja kanavaa jäljellä 2cm, mutta kyllä tuo lapsukainen tuolla vielä on onneksi :) Rv 35 olisi nyt menossa ja taas mennään uudestaan tarkkailuun viikon päästä. Nyt ei ole kun karmea vatsakipu ja närästystä koko ajan.. :/ Liitoskivut on onneksi mennyt jo ohi ja selkä on hyvässä kunnossa :)

Kiitos vastauksistanne! Eihän sitä pystykkään. Esikoisen kohdalla ei vain ennakoivia supistuksia tullut ollenkaan, ennenkuin oli tosikyseessä. Hän syntyikin sitten 41+5. Kohdunsuun tilanne oli sama silloin hänen aikaan näihin aikoihin, ja ahdistaakin ajatus jos taas menee niin pitkälle.
Tämä raskaus on ollut huomattavasti hankalampi kuin ensimmäinen, ja meinaa pää jo levitä tämän olon kanssa kun pitää kuitenkin arkiaskareet jaksaa hoitaa. Käynnistystä en jaksa vaatia ja lääkäreille valittaa, kun ei siihen mitään hyvää syytä ole.

Käynnistystä ei tehdä äitien vaatimuksista, pyynnöistä eikä aneluista, vaikka olisi kuinka paljon sairauksia ja vaivoja (kunhan ne eivät vaikuta vauvaan tai äitiin kohtalokkaasti). Se on ilmeisesti jokin urbaani legenda, että siihen asiaan voisi itse vaikuttaa. Jos se siitä tukalasta olosta olisi kiinni, joka toinen äiti synnyttäisi varmaan viikolla 38...

^ nuokin ovat paljolti tapauskohtaisia. Täälläpäin tuntuu että sen nimenomaan saa pyytämällä. Tiedän jo heti 2 jotka sattui ihan tässä, ystäväni menee huomenna 37+0 käynnistykseen oman olotilansa vuoksi (ei myrkytystä, diabetestä, hepatoosia) ja toinen sai eilen 3 päivän käynnistelyn jälkeen nyytin syliin (rv 38). Omasta tahdostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja inehmo:
Käynnistystä ei tehdä äitien vaatimuksista, pyynnöistä eikä aneluista, vaikka olisi kuinka paljon sairauksia ja vaivoja (kunhan ne eivät vaikuta vauvaan tai äitiin kohtalokkaasti). Se on ilmeisesti jokin urbaani legenda, että siihen asiaan voisi itse vaikuttaa. Jos se siitä tukalasta olosta olisi kiinni, joka toinen äiti synnyttäisi varmaan viikolla 38...

Monet myöskin pitää urbaanina legendana sitä, että käynnistetty synnytys voi oikeasti olla todella kivulias, rankka ja turhakin homma. Ei ne useimmat (ja vähänkään fiksut) lääkärit sitä käynnistystä pihtaa. Paljon helpommalla pääsee, jos odottaa siihen että vauva itsekseen alkaa syntyä. Yliaikaiset tietysti erikseen, siis 42+ -viikot.

Käynnistetty synnytys voi tehdä kipeempää, jos alkaa rytinällä paikat avautuu. Mut ei se tarkoita sitä, etteikö luomusti voi paikat myöskin rytinällä avautua ja tehdä kipeetä. Ei synnytys kivuton tapahtuma ole, tuli se sitten miten tahansa ulos.

Yhteistyössä