Rv 40+4, vahan lapsivetta VAI iso vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aktiivinen jäsen
27.08.2010
1 931
0
36
Helsinki
minalupaan.blogspot.com
Tulin juuri neuvolasta, jossa oli vasta vahan aikaa tyoskennellyt terveydenhoitaja. Tunnustellessani vauvaa han itse sanoi, etta joko lapsivesi on vahentynyt ihan jonkun verran tai lapsi saattaa olla kookas. Han mainitsi myos sen, etta ei sinansa osaa viela tehda kokoarvioita sen kummemmin, silla on ollut ammatissa vasta vahan aikaa.

Miten teidan kohdallanne oli loppuraskaudessa? Alkoiko pelottaa vauvan koko? Mika vauvan koko oli syntyessaan?

Yrittakaa nyt rauhoitella tata huolestunutta mammaa, joka ei pysy enaa housuissaan! Todella toivon, etta synnytys olisi vain lahella ja taten lapsevesi olisi vahentynyt.

Meillä koko arvio tehdään ultralla, vaikka neuvolantäti on pätevä (kätilö) arvioimaan lasta näppi tuntumallakin. Lapsivettä on ollut normaalisti, vaikka viikolla 37 kooksi arvioitiin jo lähemmäs 3,5 kiloa. Nyt rv 39 on uus koko arvio ja tehdään päätös mahdollisesta käynnistämisestä, mulla on sen verta tiukat paikat, etten kohta enää pysty vaavia synnyttämään.

Minä olisi varmaan vaatinut lähetettä äpolille. Vähän aikaa ammatissa ollut + arvailut = odottajan painajainen.

No en tieda olisiko se polille paasy ollut niin tarpeellista. Viikkoja kuitenkin on ja synnytys voi kaynnistya hetkella milla hyvansa. Kyllahan se koko sitten arvioidaan siella synnarilla. Tai muuten vaan siina vaiheessa, jos yliaikaiskontrolliin joutuu. Niin ja sita ennen olisi viela seuraava neuvolakaynti, jolloin on paikalla taas tuo vakioterveydenhoitaja.

Mutta omasta mielestani nainen oli hyvin ammattimainen ja mukava. Ymmarran kylla, etta tietyissa asioissa ei pelkka teoriapohja riita. Varmasti muutaman vuoden kuluttua osaa sanoa paljon paremmin, kun on enemman vatsoja tunnustellut! Hehe.

En sitten tieda, osaisiko kokeneempikaan th valttamatta faktoja sanoa. Onneksi en mitaan paniikkikohtausta tasta nyt revi, vaan otan ihan asiallisesti, vaikka tietysti vahan huolestuttaa. Taytyy kai vain odotella.

Yritä vaan ottaa rauhallisesti. Mulla la oli ultra, jossa arvioitiin lapsivesi (liian) vähäiseksi ja vauva 4300g painavaksi. Käynnistykseen jouduin myrkytysarvojen vuoksi, muutoin oisi seurattu tiheillä ultrilla. Vauva syntyi seuraavana päivänä, lapsivettä oli normaalisti ja vauva painoi 3600g.

Mulla lopussa selvisi ultralla, että lapsivettä oli liiankin vähän ja olisin joutunut sen vuoksi ä-polille seurantaan, mutta lapsi lähti sitten syntymään ennen kun kerkesin yhteenkään seurantaan. Kannattaisi varmaan vielä varmistaa asia, koska sun lapsn syntymään saattaa vielä kuitenkin olla yli viikko.. Et ilmeisesti asu suomessa? Meillä lääkäri sanoi, että täällä laitetaan automaattisesti seurantaan, jos lapsivettä liian vähän ja synnytykseen vielä jonkun verran aikaa, ei tosin snonut, että minkä verran tuota mahdollista odotusaikaa pitäisi olla jäljellä..

[QUOTE="vieras";23306322]Mulla lopussa selvisi ultralla, että lapsivettä oli liiankin vähän ja olisin joutunut sen vuoksi ä-polille seurantaan, mutta lapsi lähti sitten syntymään ennen kun kerkesin yhteenkään seurantaan. Kannattaisi varmaan vielä varmistaa asia, koska sun lapsn syntymään saattaa vielä kuitenkin olla yli viikko.. Et ilmeisesti asu suomessa? Meillä lääkäri sanoi, että täällä laitetaan automaattisesti seurantaan, jos lapsivettä liian vähän ja synnytykseen vielä jonkun verran aikaa, ei tosin snonut, että minkä verran tuota mahdollista odotusaikaa pitäisi olla jäljellä..[/QUOTE]

Asun kylla ihan Suomessa (nappainten asetukset vain englanniksi), mutta ainakin taalla Helsingissa on tapana, etta viimeinen ultra on rv 36 paikkeilla. Siina katsotaan itse asiassa vain vauvan asentoa lahinna oman kasitykseni mukana.

Mistahan tuon liian vahan lapsiveden voi edes tietaa? Kai sen tassa vaiheessa kuuluisikin olla jo suht vahaista? Vauva kuitenkin liikkuu ihan aktiivisesti ja sydanaanet ovat tasaiset. Hmm.

Jos aihetta huoleen olisi, olisit varmasti saanut lähetteen ä-polille. :) Ei se vauva yhtäkkiä valtavan suureksi kasva, jos ei viitteitä erityisen suuresta koosta ole ollut aiemmin, on huolesi varmaankin turha.. Missä sf-mitta menee?

Lapsivesi vähenee AINA loppuraskaudessa.

Varmaan tuntenut lapsen selvästi ja siksi arvellut tuota.

Joo toivottavasti asia on nain! Itsekin kylla huomaan sen, etta tuntuu selkeasti kun tunkee pyllyaan ulospain tai muita osiaan hehe. Etta ei tunnu paljoa olevan mitaan oman ihon ja vauvan valissa.

[QUOTE="pipari";23307171]Missä sf-mitta menee?[/QUOTE]

Sf-mitta oli tanaan 34,5. Kolmella edellisella kerralla 35.

Se kokoarvion teko on todella haasteellista siitä mahan päältä. Sun kyllä kannattaa lähteä sairaalaan hyvissä ajoin jos alkaa lapsiveden tihkuttelulla ettei pääse vedet liian vähiin. Miehen siskolle kävi niin että vesi oli niin vähissä että vauva sai jonkun tulehduksen ja joutui jäämään viikoksi osastolle antibioottitippaan.
Mulla on lapset ollut yliaikaisia kumpikin ja aika tasan 4kg molemmat. Nopeasti ovat syntyneet eikä repeämiä ole tullut kummaltakaan, ekassa synnytyksessä kätilö teki välilihaan viillon jonka ompeli sit siististi kiinni. Eli voin todeta ettei se koko kerro synnytyksestä yhtään mitään, ja mullakin on kapea lantio ja hyvin mahtui silti nelikiloinen tulemaan! :) Tsemppiä!

täällä sama neljän lapsen äiti, joka aiemminkin vastannut sinun aloituksiin. Meillä esikoisen aikana mentiin yliaikaiskontrolliin, jossa lapsen kooksi arvioitiin 3700g ja lapsivettä oli liian vähän->käynnistykseen saman tien. Mulle laitettiin aamusta joku tabletti, joka ei vaikuttanut mihinkään millään muotoa(seuraava olis laitettu seuraavana aamuna) ja yöllä sitten vauva lähti syntymään omilla suppareilla. Painoa 3900g.

Yhteistyössä