Rv 37,kutina ja p-afos koholla...tietäskö kukaan et voiko viitata hepatoosiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mä"

Vieras
Sappiarvojen tuloksissa kestää useita päiviä mut alat ja asat oli normaaleja.Kutinaa mahassa.kämmenissä ym....Voikohan olla hepatoosia?Mietin vaan lääkärin soittoa ootellessa.

mä en edes muista mitään afosta kuulleeni mutta alat ja asat oli suuresti poikkeavat, sappiarvot lievästi koholla. Mutta kutinat kauheat kämmenissä, jalkapohjissa ja mahassa.

Mulla todettiin monimuotoinen raskausihottuma vähän aikasemmin,eli rv 33. Ottivat oikeen ihon koepalan ja veivät patologille josta selvisi sitten mun kämmenien ja jalkojen kutina siis jalkapohjien. Et ei se ain oo sitä hepatoosia mut voi olla myös sitäkin. Mulla oli myös jonpikumpi noista alat-asat jutuist hiukan koholla mut ei kumminkaan tuhottomasti. Olin siis yltäpäältä näpyssä,kädet,maha,niska,selkä,jalkapohjat ja kämmenpohjat. Sain tujua kortisonirasvaa mitä määrätään reseptillä,Bemetson K:ta sekä puuduttavaa geeliä ja vielä Ataraxia..Ei ollu kiva vaiva ei..No,tyttö syntyki rv 35 joten kauaa ei kutinaa tarttenu kestää. Se on se huono puoli et jos tuun viel raskaksi niin toi ihottuma palaa takasin kuulema ja entistä pahempana ja entistä aikasemmin :(

[QUOTE="mä";22330712]Sappiarvojen tuloksissa kestää useita päiviä mut alat ja asat oli normaaleja.Kutinaa mahassa.kämmenissä ym....Voikohan olla hepatoosia?Mietin vaan lääkärin soittoa ootellessa.[/QUOTE]

Paljonko sinulla tuo arvo oli? Sappiarvot tuli minulle seuraavana päivänä koska se tehtiin kiireellisenä kun raskaus kyseessä

Tässä tosta p-afos arvosta: •Viitearvot 1 yli 18-vuotiailla
?35–105 U/l (yksikköä litrassa)
•Kasvavilla lapsilla viitearvot ovat täysin erilaiset: esimerkiksi 2 –5 -vuotiailla 115–390 U/l ja 12–13 -vuotiailla pojilla 125–405 U/l ja tytöillä 90–335 U/l
Alkalinen fosfataasi eli AFOS on niinikään maksasoluissa toimiva entsyymi. Se reagoi pääasiassa sapen erityksen häiriöihin. Arvo voi nousta myös maksan tulehduksissa, mutta vähäisemmässä määrin kuin ALAT ja ASAT.

Yksi maksan monista tehtävistä on valmistaa sappea ja erittää sitä ohutsuoleen, jossa se auttaa ruoasta saatuja rasvoja imeytymään. Maksassa on pienen pieniä sappitiehyitä, jotka yhtyvät suuremmiksi putkiksi, kunnes ne muodostavat yhden ison tiehyeen, joka johtaa pohjukaissuoleen. Sappirakko on yhteydessä tähän isoon päätiehyeeseen. Jos sapen kulku tässä putkistossa estyy, AFOS-arvo suurenee. Samoin jotkin maksan kasvaimet suurentavat arvoa.

AFOS luetaan yhdeksi maksakokeeksi, mutta sillä on myös toinen maksasta täysin erillinen merkitys: alkalista fosfataasia tarvitaan luun rakentamiseen. Lasten viitearvot ovatkin suuremmat kuin aikuisilla, sillä kasvun aikana luuta rakentuu jatkuvasti. Tässä vilkkaassa toiminnassa luuta muodostavista soluista tihkuu alkalista fosfataasia verenkiertoon.

AFOS-arvo voi suurentua myös joissakin luusairauksissa. Näitä ovat D-vitamiinin puutteesta johtuvat lasten riisitauti ja aikuisten "luun pehmenemistauti" eli osteomalasia, merkillinen luun muodostumisen häiriö Pagetin tauti 2 ja syöpäkasvaimet luussa.

Kun AFOS-arvo on suurentunut, lääkärin on arvioitava muiden kokeiden ja potilaan oireiden perusteella, onko kyseessä maksan vai luun sairaus. Jos tämä jää epäselväksi, voidaan verinäytteen erityistutkimuksella erottaa, kummasta on kyse. Tämä on mahdollista siksi, että maksan ja luun alkaliset fosfataasit eroavat hieman toisistaan. Erottelututkimus on hankalampi ja kallis, minkä vuoksi sitä käytetään vain erityistilanteissa.

Artikkelin tunnus: snk03072 (003.072)
© 2009 Kustannus Oy Duodecim

Mutta odottele tuloksia. Raskautesi on noin pitkällä, että luultavasti odottelevat synnytyksen käynnistyvän itsestään ellei mene yli 40 viikon. Jos sappiarvot ovat koholla saat niihin lääkkeen, kutina tosin lähtee vasta synnytyksen jälkeen, eikä sekään välttämättä heti.
Parasta on lepo ja vähärasvainen ruoka, ettei ne sappiarvot nouse.

Yhteistyössä