Rv 35 ja uiminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Haluu uimaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Haluu uimaan

Vieras
Onko kellekään annettu mitään ohjeita siitä, miten pitkään raskaana ollessa saisi mennä uimaan? En tarkoita uimarantoja, vaan esim. uimahalli tai kylpylä? Onko jotain ehtoja, milloin saa/ei saa mennä? Ymmärrän kyllä, että lapsiveden mentyä ei saa, mutta entä jos ei esim. tiedä, onko limatulppa enää paikallaan?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
jos kohdunsuu alkanut avautumaan ei enään uimaan.

Tuo on vaan hankala - eli mistäs sen tietää? Täällä ei esim. uudelleensynnyttäjiä oteta lääkäriin enää, nyt on rv37+ viikkoja ja multa on kohdunsuun tilanne katsottu viimeks rv28...

Mulla oli ekassa raskaudessa kohdunsuu jo auki tuossa vaiheessa niin jäi uimiset. Tokankaan kanssa en uskaltanut ennen kuin oli lääkäri tutkinut tilanteen, mut muistaakseni en silloinkaan enää uinut noin myöhään, ellei sitten käyty esikoisen kanssa vauvauinnissa, en muista,

Saa mennä jos lapsivedet ei ole menneet, silloin sikiökalvot suojaavat sikiötä. Olimme esim terkkarin suositeksesta kaverin kanssa viimesillään kylpylässä kun yritettiin saada vauva kääntymään perätilasta, eli löllyteltiin rentoina altaissa. Ei auttanut siihen. Uinti on hyvää liikuntaa raskaana olevalle muutenkin. Vaikka kohdunkaula olisi jo pehmennyt tai osin auennut niin sikiökalvot ovat siis edelleen suojana.

Minuakin kiinnostaisi siinä mielessä, että itsellä on viikkoja nyt 31+6 ja olen käynyt uimassa monet kerrat järvessä.
Neuvolalääkäri on ollut rv.7 vai olikohan rv.8. Uutta neuvolalääkäriä ei kuulemma enää olekaan, eli en saa tietää kohdunsuun tilannetta ollenkaan. Neuvolassa olen kuitenkin kertonut uimisesta ja se on ollut ihan ok, kun ei ole a) tulehdusta b) ennenaikaisia supistuksia/uhkaava ennenaikaisuus c) limatulppa irronnut (sen irtoamisen kyllä huomaa) d) paikat auenneet Kylmempi vesi voi lisätä supistuksia. Syvään veteen ei kannata mennä vaan järvivesissä polskia rannansuuntaisesti. Eli kaitpa mie voin huoletta jatkaa uimista- supistelee välillä napakastikin oon kyllä kertonut neuvolassa...?

Alkuperäinen kirjoittaja vatsakasilmanvauvaa:
c) limatulppa irronnut (sen irtoamisen kyllä huomaa) quote]

Ai huomaa? Itse en ensimmäisessä raskaudessa kyllä huomannut... silloin synnytys alkoi vain lapsiveden menolla, eli kaiken järjen mukaan olisi ehkä pitänyt, mutta noup.

Minuakin kiinnostaisi siinä mielessä, että itsellä on viikkoja nyt 31+6 ja olen käynyt uimassa monet kerrat järvessä.
Neuvolalääkäri on ollut rv.7 vai olikohan rv.8. Uutta neuvolalääkäriä ei kuulemma enää olekaan, eli en saa tietää kohdunsuun tilannetta ollenkaan. Neuvolassa olen kuitenkin kertonut uimisesta ja se on ollut ihan ok, kun ei ole a) tulehdusta b) ennenaikaisia supistuksia/uhkaava ennenaikaisuus c) limatulppa irronnut (sen irtoamisen kyllä huomaa) d) paikat auenneet Kylmempi vesi voi lisätä supistuksia. Syvään veteen ei kannata mennä vaan järvivesissä polskia rannansuuntaisesti. Eli kaitpa mie voin huoletta jatkaa uimista- supistelee välillä napakastikin oon kyllä kertonut neuvolassa...?

Ei liity asiaan, mut mietin vaan, ett onko todellakin niin, että olet käynyt nlalääkärillä rv 7-8 ja muita lääkärintarkastuksia ei ole koko raskauden aikana? Missä päin on näin surkea tilanne?

Nosto!
Ohjeita on jo tullut, mutta onko tuo vesienmeno sit se selkein linjaus, jonka mukaan vielä uskaltaisi mennä? Kun ei kerran ole vielä lääkärissä todettu mitään kohdunsuun tilanteesta? Eikä kyl mitää kovia supistuksiakaan ole tuntunut.

Alkuperäinen kirjoittaja nlan täti:

Ei liity asiaan, mut mietin vaan, ett onko todellakin niin, että olet käynyt nlalääkärillä rv 7-8 ja muita lääkärintarkastuksia ei ole koko raskauden aikana? Missä päin on näin surkea tilanne?

Pohjois-Karjalassa ei ainakaan ole yhden yhtä lääkäritapaamista koko raskauden aikana. En tosin tiedä onko ensisynnyttäjilläkään, saattaa ehkä olla yksi. Synnytystapa-arviokin aiotaan pudottaa toissynnyttäjiltä pois, hip hei tätä äitiyshuollon tasoa.

Mä ainakin sain luvan mennä uimaan sillon ku kohdun ulkosuu oli 2cm auki,se oli sitä ihan alkuviikoista asti.
Löytysköhän ihan googlella mitään varmoja ohjeita?:)

Uimaan en silti kovin hirveesti pystynyt kun kylmä vesi aiheutti suppareita.Ja jalka meni kramppiin,hirveetä suonenvetoo koko raskauden.

Alkuperäinen kirjoittaja off topic:

Pohjois-Karjalassa ei ainakaan ole yhden yhtä lääkäritapaamista koko raskauden aikana. En tosin tiedä onko ensisynnyttäjilläkään, saattaa ehkä olla yksi. Synnytystapa-arviokin aiotaan pudottaa toissynnyttäjiltä pois, hip hei tätä äitiyshuollon tasoa.

Ai jaa?Ite just viidennen sain ja ihan täällä pohjois-Karjalassa....kyllä minä pääsin nla -lääkäriin joskus rv 27 tienoilla....sit olis normaaliraskaudessa ollu rv37 sairaalalla käynti,mutta mulla niitä nyt muutenkin oli tiuhaan!

Alkuperäinen kirjoittaja höpsis:
Alkuperäinen kirjoittaja off topic:

Ai jaa?Ite just viidennen sain ja ihan täällä pohjois-Karjalassa....kyllä minä pääsin nla -lääkäriin joskus rv 27 tienoilla....sit olis normaaliraskaudessa ollu rv37 sairaalalla käynti,mutta mulla niitä nyt muutenkin oli tiuhaan!

Itse odotan neljättä, viikkoja 30 ja risat, yhtään lääkäriä en ole raskauteni aikana tavannut, enkä tule tapaamaan, jos ei mitään erityistarvetta ole. Neuvolaterveydenhoitajani mukaan tuosta kolmannesta ultrastakin aiotaan luopua uudelleensynnyttäjillä, jos ei ole ollut ongelmia aiemmin. Mulla ei tosin mitään kontrolloitavaa ole ollut, eikä perussairauksia tai muuta.

Joo, siis mä odotan viidettä ja aiemmissa raskauksissa on kyllä katsottu kohdunsuuntilanne 3-useammankin kerran. Nyt näyttää ja kuulostaa sille, että loppuaika menee epätietoisuudessa. Neuvolassa sanottiin, että koska olen uudelleensynnyttäjä- ei tilannetta tarvitse katsoa? <--samaa sanottiin äitipolillakin -ihmetyttää, kun olen kuitenkin ollut aiemminkin "uudelleensynnyttäjä".
Ja Kuopion seutivilla asustellaan- pienellä paikkakunnalla. Nähtävästi seuraava neuvolakäyntikin skipataan, kun ei ole tarvetta (ymmärsin, että henkilökunta hinkuu lomille)? Enemmän terkkaria tuntuu kiinnostavan meidän koti, kun on joskus näillä kulmilla asunut...

Piti ihan tarkistaa kortista, niin lääkäri on tarkistanut viikolla 8+3.

Tässä raskaudessa ei kyllä ole ongelmia pahemmin ollut, mutta olen joutunut sairaslomalle supistelujen vuoksi pari kertaa.

Joo, siis mä odotan viidettä ja aiemmissa raskauksissa on kyllä katsottu kohdunsuuntilanne 3-useammankin kerran. Nyt näyttää ja kuulostaa sille, että loppuaika menee epätietoisuudessa. Neuvolassa sanottiin, että koska olen uudelleensynnyttäjä- ei tilannetta tarvitse katsoa? <--samaa sanottiin äitipolillakin -ihmetyttää, kun olen kuitenkin ollut aiemminkin "uudelleensynnyttäjä".
Ja Kuopion seutivilla asustellaan- pienellä paikkakunnalla. Nähtävästi seuraava neuvolakäyntikin skipataan, kun ei ole tarvetta (ymmärsin, että henkilökunta hinkuu lomille)? Enemmän terkkaria tuntuu kiinnostavan meidän koti, kun on joskus näillä kulmilla asunut...

Tässä raskaudessa ei kyllä ole ongelmia pahemmin ollut, mutta olen joutunut sairaslomalle supistelujen vuoksi pari kertaa.

Siis pelkistä suppareista?
Miten ne pystyttiin toteamaan haitallisiksi raskaudelle jos ei edes katsottu alapään tilannetta.
Supparit merkkaa paljon mitään jos ne ei avaa paikkoja.

Niin, mullakin aiemmissa raskauksissa joka risahduksesta laitettiin äitipolille lääkäriä tapaamaan ja ultraan, samoin kaikki normiultrat teki mulle lääkäri. Nyt ultrat tekee kätilö ja aika hyvin luotetaan muutenkin, että kaikki menee hyvin. Kohdunsuu katsottiin eka ultrassa (vk 12), kätilön toimesta kuitenkin. Lääkäreitä yksinkertaisesti ei vaan ole riittävästi, joten kätilöitä koulutetaan jatkuvasti kantamaan suurempaa vastuuta asioista, mutta palkkaan ei taida vaikuttaa. Säästöä tääkin, saa nähdä koska kostautuu.
Ei ole ollut valittamista, kun kaikki on tosiaan tähän asti hyvin, mutta hämmästyttää, kun muualla Suomessa uudelleensynnyttäjätkin tapaavat lääkäriä peräti kolme kertaa...

Minulla äiti sairastui vakavasti ja juuri leikkauspäivänä alkoi sellaiset supistukset, etten päässyt sohvalta ylös. Mies vei minut neuvolaan, jossa oli saikkulappu jo valmiiksi kirjoitettuna. lepäsin viikon ja sillä alkoi asettua. Samoin olen huomannut, että äitini sairaus ja minun supistukset kulkevat käsikädessä. Äidilläni siis todettiin syöpä ja nyt sen epäillään jo mahdollisesti olevan aivoissa :( .
Yritin nätisti sanoa äidilleni, että en halua/pysty olemaan nyt parhaalla mahdollisella tavalla tukena, kun samalla yritän suojella pikkukäärylettä pysymään vielä vatsassa. Ristiriitainen tilanne, kun samalla olisi niin paljon aihetta iloon ja sitten taas toisaalta ei olekaan.

Mä olin viimeisessä raskaudessa uimassa vielä 2 viikkoa ennen laskettua aikaa, enkä tiennyt oliko kohdunsuu auennut yhtään vai ei. Kukaan ei neuvolassakaan kieltänyt, kun sanoin uimisen helpottavan selkäkipua, suositteli vain.
En edes huomannut kysyä, että onko ok ja kai se on, kun ei kerta ole vedet menneet..
Joka raskaudessa oon uinut niin kauan kun on vain huvittanut.

molemmissa raskauksissa olen uinut vielä lasketun ajan jälkeenkin. 41 + en sitten enää kehdannut.. Kävin 3-4 kertaa viikossa uimassa heti kun pahin oksentelu jäi taakse.

Milloinkaan ei neuvolassa tai äitiyspolilla mainittu mitään rajoituksia, päinvastoin kovasti kannustettiin jatkamaan ihan niin kauan kuin hyvältä tuntuu.

Yhteistyössä