Pääsin juuri hetki sitten sairaalasta. mulla on kolme laskimotulppaa oikeessa jalasa. Pisimmälle ehtinyt reiden puolivälissä.
Kaikki alkoi 12vrk sitten, kun heräsin aamulla samaan tunteeseen oikeassa pohkeessa, joka mulla on aina öisen suonenvedon jälkeen. Nyt vaan ei ollut ollut suonenvetoa. Tämä tapahtui lauantaina. Pohje kipeytyi päivä päivältä, kunnes tiistaina se oli jo niin arka, että käveleminen oli lähes mahdotonta. Sain ajan keskiviikoksi lekuriin, joka passitti heti ultraan. Puolen tunnin perustellisen ultraäänitutkimuksen jälkeen ultraava lääkäri totesi, ettei pohkeessa ollut mitään veritulppaan viittaavaa. (Isälläni oli ensimmäinen veritulppa sellainen, joka näkyi vasta vasta-ainekuvassa.) Määrättiin lihasrelaksanttia ja tulehduskipulääkettä. Olis pitäny siinä vaiheessa sanoa lääkärille, että tämä ei ole lihaskipu Se, etten sanonut, oli eka virhe. Ainakin mulla lihaskivut alkavat kovina, ja hiljalleen alkavat hellittää. Torstaina alkoi turvotus. Perjantaina turvotus oli jo melkoinen ja kivut myös. Terveyskeskuslääkäri passitti mut kotiin sanoen, että laita pakastehernepussi pohkeen alle ja kinttu ylös. Tässä kohtaa tuli toinen virhe. Olis pitänyt luottaa omiin tuntemuksiin enemmän ja inttää vastaan. Lauantaina turvotus oli niin masiivista, että ei olisi ollut enää fyysisesti mahdollista pingottaa enemmän. Nyt oli siis kulunut viikko ensimmäisistä oireista. Yritin saada ultra-aikaa viidelle helsinkiläiselle lääkäriasemalle, mutta ei ollut ultraavia lääkäreitä paikalla. Sunnuntaina menin samalle lääkäriasemalle kuin aluksi, ja siellä ultraäänilääkäri sitten trombit löysi. Ja siitä suoraan sairaalaan. Eli neuvoni on, että jos ilman mitään järkevää syytä, pohje kipeytyy, ni mene heti ultraääneen. Jos siellä ei löydetä mitään ja kivut jatkuvat/pahenevat, mene 2 päivän päästä uudestaan. Jos vielä jatkuu, niin vaadi varjoaine-kuva. Olisi itse selvinnyt merkittävästi vähemmällä, jos diagnoosi olis saatu tehtyä aiemmin. Toivottavasti tästä kirjoituksesta on jollekin apua. Minulle olisi ollut.