rv 21 ja sydämestä löytyi sivuääni

HEippa,

olen hysterioinut eilisestä saakka, kun kävin kardiologilla ja hän kuuli sydämestäni sivuäänen. Olen nyt vko 21 raskaana ja raskauden aikan on alkanut ilmetä myös rutmihäiriöitä. Pelottaa ihan hirveästi, vaikka lääkäri sanoi että ei ole syytä huoleen ja jatko tutkimukena on lähiaikoina tulossa sydämenultra tutkimus.

OIs kiva kuulla onko muilla ollut tällaisia oireita, raskaudessa tai ihan muuten vain? Onko ollut ihan vaarattomia vai merkki jostain vakavasta?

KÄvin viimeksi maanantaina ihan kunnon hikijumpassa, eikä mitään kipuja kyllä tullut eikä ole ollut muutenkaan.. joten tämä kai oikeenkin hyvä merkki. Mutta nyt kun vielä on raskaana nii huoli on tietysti suuri ja minä, kun mutenkin ruukaan hysterioida asioita tämä on toinen raskauteni, ensimmäisessä ei ollut mitään rytmihäiriöitä tms.
 
piiku, olen pahoillani saamistasi harmillisista uutisista! Selvisikö, johtuuko sydämesi sivuääni raskauden aikana puhjenneesta ongelmasta vai...? Olin joskus viikoilla 11 sydänkäyrässä ja kokeissa ja muistan että silloin mulla lääkäri epäili harvinaista sydänsairautta joka puhkeaa kun on raskaana.

Paljon jaksamista! Elämä jatkuu ja vauvallahan oli kaikki hyvin?

Mollis
 
eipä lääkäri sihen ottanut oikeen kantaa, kovasti hän sanoi että ei ole syytä huoleen. Mutta väkisinkinhän sitä huolestuu.. Sydänfilmi oli 3vkoa sitten ihan normaali. Eli luulen,e ttei tämä lääkäri epäillyt mitään vakavaa, kun ei kerta vihjannut mitään sellaista ja oli tosiaan silleen, et ois varmuuden vuoksi parempi kuitenkin katsoa sydän ultralla.

Vauva voi mainiosti ja maanantaina on rakenneultra, joten sitenhän sitä näkee ihan kunnolla, ettei siellä mikään hätä ole. Hyvin on kasvanu ja liikkeet alkanu tuntua päivittäin. Huolitietysti onkin nyt sitten enempi siinä, että jos on jotain vakavaa niin kuinka sydän kestää synnytyksen jne.

Ei tietenkään pitäis hysterioida, mutta vaikeetahan se on.. Sydämensivuäänet kai on kuitenki aika yleisiä, kuten rutmihäiriötkin. Että pitäs kai osata ottaa rennosti ja odottaa mitä ultrassa löytyy vai löytyykö mitään.

Mollis: sulla ei sitten ilmeisesti löytynyt mitään vakavempaa? ja oliko sulla mitä oireita, että käyriin jouduit?
 
mulla oli vasemman käden puutumista, hengitysvaikeutta ja rytmihäiriön tynkää, kipua ja läpätystä, mutta mitään ei sitten löytynyt. Hyvä niin. Olen myös kuullut että sivuäänet ovat melkoisen yleisiä. Luota lääkäreihin ja varmista vaan aina kun lekurissa olet, että sinulla on itselläsi rauhaisa olo kun sieltä lähdet :heart:
 
Hei vain.. ajattelin minäkin pikaisesti kirjoittaa..

Mulla pikku tyttönä ollut tuo sivuääni, mutta se meni sitten hienosti ajan saatossa ohi.. kävin ihme rasitustesteissäkin silloin, mutta vika korjaantui itsestään..
Nyt kuitenkin raskauden aikana olen huomannut, että mun sydän tuntuu muljahtelevan silloin tällöin ja välillä rintaan pistään ja ajattelinkin nyt ensiviikolla kun on lääkäri-neuvola, kysyä tuosta.. Toivottavasti ei mitään sen kummempaa mutta hyvähän se on tarkistaa.. suvussa aika paljon sydänongelmia!
 

Yhteistyössä