Rv 17 ja kohdunsuu jo auki!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Jaiks! Onko syytä huoleen? Kohdunsuu reilulle sormelle auki ja supistelee jonkin verran, mutta ei kipeästi eikä säännöllisesti, mutta tuntuvasti ja reippaasti kuitenkin. Ekastakin supisteli ja pehmeni ennen aikojaan, mutta täysiaikaisena vauva syntyi, tosin syöksynä. Toinen lapsi ja pieni ikäero, joten paikat varmaan tietävät mitä tekevät. Ootteko muut olleet kauankin aukinaisia, mutta kuitenkin lapsi syntynyt täysiaikaisena? Siis onko joillekin ihan normaalia "synnyttää" 20 viikkoa? Vai huolestunko?

No mulla oli rv 21 ja sormelle auki, kohdunkaula 2,5 cm ja pehmeähkö. Vauva syntyi rv 39+2. Supistuksia estäviä lääkkeitä söin rv 36 asti (muistaakseni siihen asti...).

No, luulis että nuo asiat olis selvitetty siinä kohtaa sinulle kun kävit neuvolassa/lääkärissä ja tuo kohdunsuun tilanne todettiin??

Ei minusta ihan normaalia ole noille viikoille. Itse olin ilman kohdun kaulaa ja suu pehmentyneenä viikosta 26 alkaen mutta neiti tuli vasta 41+6 käynnistyksellä ulos. Mut eipä olekaan sama asia.

Kysy neuvolasta, luulisin kyllä että joudut erityistarkkailuun ja jopa ottaan astetta rauhallisemmin...

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
No mulla oli rv 21 ja sormelle auki, kohdunkaula 2,5 cm ja pehmeähkö. Vauva syntyi rv 39+2. Supistuksia estäviä lääkkeitä söin rv 36 asti (muistaakseni siihen asti...).

Ultrattiinko sun kohdunsuu? Onko tästä monta vuotta aikaa, kun lääkkeitä oikein antoivat? Tuntuu, että täällä jotenkin vain suhtaudutaan niin, että "aina näitä supistelijoita riittää..menee kuitenkin joka tapauksessa yliaikaiseksi..."

Mulla kaks ekaa syntyi rv 36. Paikat auki vain joitakin viikkoja ennen sitä. Kolmonen syntyi rv 37 ja paikat oli auki rv 20 tienoilta. Kaikilta ollut ennenaikaista supistelua. Mutta kyllä mulle lääkäri tarkoin selosti tilanteen. Niin etten joutunut palstoilla sitä pohtimaan. Ei täällä kukaan osaa vastata samoin kuin tutkinut lääkäri.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mulla kaks ekaa syntyi rv 36. Paikat auki vain joitakin viikkoja ennen sitä. Kolmonen syntyi rv 37 ja paikat oli auki rv 20 tienoilta. Kaikilta ollut ennenaikaista supistelua. Mutta kyllä mulle lääkäri tarkoin selosti tilanteen. Niin etten joutunut palstoilla sitä pohtimaan. Ei täällä kukaan osaa vastata samoin kuin tutkinut lääkäri.

No niin joo, mutta kuulemma on normaalia, että uudelleensynnyttäjillä aukeaa aiemmin, mutta onko teille sanottu samaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No niin joo, mutta kuulemma on normaalia, että uudelleensynnyttäjillä aukeaa aiemmin, mutta onko teille sanottu samaa?

Siis ultrattiinko se k.suu vai oliko se käsin kokeilemalla sormelle auki? Oliko auki sisäsuu vai ulkosuu vai kokonaan? Oliko kohdunkaulankanavaa jäljellä? Sanottiinko että on tosiaan reilusti sormelle auki vai reilu 1cm auki? Meneekö supistelu levossa ohi ja annettiinko sulle ohjeet siitä levosta, oletko esim. sairaslomalla? Se, että kohdunsuu on hiukan auki, ei tietenkään tarkoita, että synnytys on välttämättä käynnissä, ja jos epäily olisi, että sinulla olisi synnytys käynnissä, niin ei varmastikaan olisi päästetty kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Siis ultrattiinko se k.suu vai oliko se käsin kokeilemalla sormelle auki? Oliko auki sisäsuu vai ulkosuu vai kokonaan? Oliko kohdunkaulankanavaa jäljellä? Sanottiinko että on tosiaan reilusti sormelle auki vai reilu 1cm auki? Meneekö supistelu levossa ohi ja annettiinko sulle ohjeet siitä levosta, oletko esim. sairaslomalla? Se, että kohdunsuu on hiukan auki, ei tietenkään tarkoita, että synnytys on välttämättä käynnissä, ja jos epäily olisi, että sinulla olisi synnytys käynnissä, niin ei varmastikaan olisi päästetty kotiin.

Kiitos, ei ultrattu, ulkosuu, kanavaa 2 cm, pehmeä ja reilu sormelle. Lepoa joo, mutta olen kotiäiti...

Kiitos, ei ultrattu, ulkosuu, kanavaa 2 cm, pehmeä ja reilu sormelle. Lepoa joo, mutta olen kotiäiti...

No onpa tosiaan helppoa levätä kun kotona on toinenkin pikkuinen... :( Aika tavallinen tilanne tuo kai kuitenkin on, etenkin jos ensimmäisessä raskaudessa on myös ollut ennen aikaista pehmenemistä. Varmasti kyllä huolestuttaa, sehän on ymmärrettävää kun viikkoja on niin vähän. Mutta jos tilanne olisi todella vaikuttanut huonolta, ihan varmasti olisit joutunut vuodelepoon sairaalaan.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

No onpa tosiaan helppoa levätä kun kotona on toinenkin pikkuinen... :( Aika tavallinen tilanne tuo kai kuitenkin on, etenkin jos ensimmäisessä raskaudessa on myös ollut ennen aikaista pehmenemistä. Varmasti kyllä huolestuttaa, sehän on ymmärrettävää kun viikkoja on niin vähän. Mutta jos tilanne olisi todella vaikuttanut huonolta, ihan varmasti olisit joutunut vuodelepoon sairaalaan.

Nii-in, joskus 20 vuotta sitten sai edes kodinhoitajia kotiin! Kiitos.

Eipä tuolla taida merkitystä olla. Olla täysin normaalia uudelleen synnyttäjälle että on ULKOsuu auki. Mulla oli rv 22 auki reilu 2 cm, lopussa sisäsuukin 6 cm auki ja yli meni.

Yhteistyössä