RV 15 + YLIPAINO ( BMI 34 ) PELOTTAA DIABETES

  • Viestiketjun aloittaja Mimmu72
  • Ensimmäinen viesti
Mimmu72
Hei vaan kaikille.
täällä alkoi tänään RV 15. Paino on pysynyt täysin samassa kaikki viikot.
Makeanhimoa ei ole ollut, vielä ainakaan. Toivottavasti pysyykin poissa.

Niin paljon stressaa puheet raskausdiabeteksestä.
Olen rampannut sokerirasitustesteissä NKL:lla ja Neuvolassa. Kaikki arvot kohdillaan eikä mitenkään edes yläkantissa.

Onko muilla kokemuksia raskaana olemisesta ylipainoisena > 30

Miten kaikki on sujunut ?

Mua itseäni henk.koht. pelottaa, painon nousu ja painon kehitys rv 20 jälkeen.

Kaikista vastauksista onnellinen
 
Paksummaksi
Hei Mimmu!

Ekaksi; rauhoitu. Ei ylipaino automaattisesti tarkoita raskausdiabetesta.
Mä en tiedä, mikä mun indeksi on, mut raskaaksi tullessa oli paino 76 ja pituus 164. Paino nousi hurjasti viikolle 20 (8 kiloa) ja sen jälkeen loppuraskauden aikana kaksi kiloa, niin et painoin sit 86 kiloa ennen synnytystä. Koko ajan oli sokeriarvot ihan ok, vaikka söin just niin paljon kuin huvitti, tosin terveellisesti eikä makee himottanut missään vaiheessa. Mulle sanottiin neuvolassa, että lähtöpainolla ei ole niin väliä, vaan suhteellisella painonnousulla. Mikähän sulla on tosi hyvin.

Onko ne pelotelleet sut siellä neuvolassa noin pahanpäiväisesti, et stressaat?
 
milo 84
mulla ei ollu ylipainoa alussa, mutta ystävälläni oli kova ylipaino, (oma veikkaus reilusti yli 30bmi), ja hänellä nousi paino vain 6 kiloa odotusaikana. Kovin sanoi, että kun valmiiksi esim imetysvarastoa, ei paino niin helpolla nouse. Hän laihtui muistaakseni aluksi muutamia kiloja ja sitten loppua kohden tuli ne kuusi. EIkä kärsinyt pahoinvoinneista yms, miksi olisi laihtunut, vaan elimistö varmasti vain tietää mikä parasta äidille.

Raskausdiabetesta on monella laihallakin odottajalla, ei ainoastaan isommilla. Jos syöt hyvin, mutta terveellisesti, niin tuskinpa hätiä on, ja varmasti neuvola tarkkailee diabeteksen mahiksia koko raskauden, joten jos sellainen tulee, on auttavia käsiä lähellä.

Meidän palstalla oli ainakin (tammimammat 2009) yksi, jolla raskaudiabetes, ja hänellä jo nyytti kädessä :) Kannattaa käydä selailemassa sivuja, josko sieltä löytyisi jotakin.
 
senora
Hei Mimmu...
Mulla oli runsaasti ylipainoa raskauden alussa... Aluksi paino laski ja sitten pysyi paikoillaan. Koko raskauden aikana tuli painoa vain puoltoista kiloa! Makea ei maistunut, ja tuli syötyä terveellisemmästi... Sokerirasituksessa (rv 26) yksi arvo oli hieman koholla ja jouduin loppuraskauden ajan mittailemaan sokereita, jotka kuitenkin pysyivät onneksi kurissa. Tyttö oli ihan hyvän kokoinen, 3,5 kiloinen. Paino tippui myös sitte synnytyksen jälkeen, imetys tekee tehtävänsä. Sairaalassa tuntui siltä, että sitä söi ihan hirveän paljon, muuta paino vain laski... Nyt tyttö on liki 9kk, ja paino on abaut 10 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta...
 
Tiuku 72
Minulla on aina ollut bmi yli 30 ja ei ole ollut mitään ongelmia sokereiden kanssa. Lapsikin on ihan normaalin kokoinen.

Ota iisisti. Ja kun vähän mietit mitä suuhusi laitat niin sitä painoa ei tule kauheasti. Minulla tuli kahdesta ekasta noin 8 kg. Tässä raskaudessa painoa on tullut 2 kg ja viikkoja on nyt takana 24-25
 
Sokerihiiri23
Hei,

minuakin on neuvolassa peloteltu sokeriarvoilla ja raskausdiabeteksellä, ja sitten kun kävin sokerirasituksessa pari viikkoa takaperin oli arvot ihan tosihyvät, ei niin mitään diabetekseen liittyvää. Ja BMI on yli 30 myös. Saivat sitten perua sanansa. Ei se ylipaino aina välttämättä tiedä tuleeko raskausdiabetes vai ei, tuleehan sitä hoikemmillekin.

Rauhoitu. :) Jos kerran syöt hyvin, niin kuin minäkin kun ei makea vaan maistu, niin kaikki on varmasti hyvin. Onnellista odotusta!
 
Sairaanhoitsu
Hei. Totta on, että hoikatkin voivat sairastua diabetkseen, mutta lihavuus ja painonnousu on kiistämättä suuria riskitekijöitä, mitä ei pidä vähätellä. Toiseksi makean syönnillä ei ole merkittävää vaikutusta diabeteksen puhkeamiasessa.
 
Mimmu72
että opin ottaa enemmän relaa, koska mua on kaiken lisäksi alkanut masentamaan tosi paljon. Siis suuremmaksi osaksi tästä syömisestä. Hmm, menen onneksi tai pääsen onneksi Neuvola lääkärin puheille ja saan hieman purkaa sydäntä ja toivoa vaan, että kaik menee putkeen.
Kiitos kaikille teille.
 
mumpsa
Eiköhän kaikki mene hyvin. Itselläni bmi noin 32 -33. Nyt on rv 28 menossa. Alusta lähtien neuvola pelotteli raskausdiabeteksella ja käski olemaan sokeridieetillä (mitä en ole noudattanut, koska en ole kokenut tarpeelliseksi). Ennen raskautta paino oli 89 kg,pituus 167cm. Alkuraskaus oli karmiva ja laihduin n.8kg. Nyt paino alkaa taas olemaan siinä 89kg tienoilla eli vielä ei ole periaatteessa tullut yhtään lisäkiloa. 4D-ultrassa vaavi oli täysin keskikäyrällä kasvun suhteen. Olen toki koittanut syödä terveellisesti eli lisännyt hedelmiä ja vihanneksia, mutta mussuttanut myös namia ihan entiseen malliin (olen herkuttelija). Virtsassa ei ole kertaakaan ollut sokeri plussalla ja sokerirasitus oli nega. Silti tuosta painosta mussutetaan neuvolassa, mikä lähinnä ottaa päähän, mutta ei enää stressaa...
 
XXL
BMI 34 myös...

Olen viikolla 24 + 6, viikko sitten 12 h paastosokeri näytti 4.9.

Äidilläni mittasin sormenpäästä 12 h paasto 5.9 = > 2 h aamiaisesta 7.2

Tiistaina olem menossa sokerirasituskokeeseen.
Paljonko ne tunnin ja kahden tunnin arvot pitää oikeasti olla, ennenkuin joutuu äitiyspolille/insuliinipiikille.

ja jos joutuu niin piikille, niin onko diabetes sitten pysyvänä elämässä?

Ja koska raskausajandiabetes yleensä puhkeaa?

En ole tuntenut minkäänlaisia oireita ja painoakin tullut vasta 1.5 kg



 
Lalla
XXL, ilmeisesti nuo rajat vaihtelee kunnittain, mikä tuntuu kyllä tosi oudolta... En ole mikään ekspertti, koska olen itsekin asiaan vasta tutustumassa, mutta tuo sinun paastoarvosi on mielestäni ok. Meillä täällä rajana on 5,3. Tunti ateriasta verensokeri saa täällä olla korkeintaan 7,8.

Äitiyspolille joutuu vasta, jos rajat toistuvasti ylittyvät eikä ruokavalio ja liikunta ole auttaneet. Siellä sitten harkitaan insuliinihoitoa.

Raskausajan diabetes kai yleensä (?) katoaa raskauden jälkeen, vaikka toki sitten on isompi riski sairastua diabetekseen myöhemmin uudestaan. Sokeriarvoja testaillaan vielä raskauden jälkeen. Jos on ollut insuliinihoidolla, testataan jo aiemmin, kun taas ruokavaliohoidon jälkeen vasta n. vuoden jälkeen raskaudesta. Näin siis kai ainakin täällä.

Ja sinun ei kannata vertailla omia arvojasi äitisi arvoihin, jos äitisi ei satu olemaan myös raskaana. Terveen aikuisen rajat ovat erit (isommat) kuin raskaana olevan, koska vauva ei kestä niin paljon sokeria kuin aikuinen.

Minua saa mielellään korjata, jos jokin meni pieleen!

Mulla oli sokerirasituksessa paastoarvo 5,4 eli vähän koholla, muut arvot ok. Nyt olen mittaillut kotona ja olen saanut yhden yli rajojen olevan tuloksen lounaan jälkeen. Paastoarvot ovat olleet kotona ok. Saa nähdä, mitä ravitsemusterapeutti ja neuvolantäti sanovat...
 
XXL
olin aamulla sokerirasitustestissä

Paastoarvo 4.9
I h arvo 7.8
2 h arvo 8.9
ja 2 h arvo pitäisi pysyä alle 8.6

mua harmittaa ihan sikana... nyt vaan sitten pitämään tiukkaa diettiä.
Muutenkaan en ole mässäillyt, ja olen edelleen lähtöpainossa.

:(
 
Lalla
Harmi juttu, XXL!

Joko tiedät, mitä apua ja tukea voit saada tilanteeseen?

Itse sain neuvolasta omaksi verensokerimittarin ja sillä mittailen neljänä päivänä viikossa neljästi päivässä. Olen menossa myös ravitsemusterapeutille, joka on täällä ihan uusi käytäntö ja sen jälkeen neuvolaan tämän asian tiimoilta. Saa nähdä, miten käy!
 
yksi sokerirasittunut
Alkuperäinen kirjoittaja XXL:
olin aamulla sokerirasitustestissä

Paastoarvo 4.9
I h arvo 7.8
2 h arvo 8.9
ja 2 h arvo pitäisi pysyä alle 8.6

mua harmittaa ihan sikana... nyt vaan sitten pitämään tiukkaa diettiä.
Muutenkaan en ole mässäillyt, ja olen edelleen lähtöpainossa.

:(
***************************

Tsemppiä vaan XXL,
samassa junassa ollaan eli sokerin mittaukseen jouduttiin,
pääasia että vaavi voi hyvin vaikkakin äiteetä joudutaan testailemaan :D
 
ylipainoa
Mullakin Bmi oli ennen raskautta 34, nyt viikkoja kasassa 15 eikä paino ole noussut yhtään. Mitään mielitekojakaan ei ole ollut, ja olen pyrkinyt syömään aikaisempaa terveellisemmin. Sokerirasitus on mullakin edessä, olisko ollut vko 23, mutta en oikeastaan osaa siitä stressata ollenkaan. En yhtään tunne raskausajan diabetesta, mitkä tekijät sen syntyyn vaikuttavat? Joku jo sanoikin, että ylipaino tai normaalia suurempi painonnousu raskauden aikana, mutta pitääkö siis pelkästään ruokavalio sen kurissa?
 
Lalla
Alkuperäinen kirjoittaja ylipainoa:
Joku jo sanoikin, että ylipaino tai normaalia suurempi painonnousu raskauden aikana, mutta pitääkö siis pelkästään ruokavalio sen kurissa?
Eipä taida pelkkä ruokavalio ja liikunnan lisääminen kaikilla auttaa, koska joillakin on kaikista yrityksistä huolimatta edessä insuliinihoito. Sukurasitekin vaikuttaa diabetekseen.

 
minun vastaukseni
Tässä tietoa Diabetes-liiton nettisivuilta:

Raskausdiabetes

Raskausdiabetes on raskauden aikana ensimmäistä kertaa ilmenevä sokeriaineenvaihdunnan häiriö, joka yleensä paranee synnytyksen jälkeen. Noin joka kymmenennellä odottavalla äidillä veren sokeripitoisuus lisääntyy siinä määrin, että hänellä todetaan raskausdiabetes.

Raskaushormonien määrä veressä lisääntyy odotusaikana. Tämän seurauksena insuliinin teho alkaa heiketä toisen raskauskolmanneksen aikana. Insuliini on haiman erittämä hormoni, joka säätelee veren sokeripitoisuutta. Sen tehtävänä on kuljettaa ravinnosta saatu sokeri verestä kudoksiin. Yleensä haima pystyy valmistamaan insuliinia tarpeen mukaan lisää, jolloin veren sokeripitoisuus ei pääse kasvamaan liian suureksi. Jos insuliinin määrä ei lisäänny tarvetta vastaavasti, veren sokeripitoisuus nousee. Tätä tilaa kutsutaan raskausdiabetekseksi.

Raskausdiabetekselle altistavat
• ylipaino
• suvussa oleva taipumus diabetekseen
• yli 40 vuoden ikä
• aiemmassa synnytyksessä yli 4,5-kiloinen lapsi
• aiempi raskausdiabetes

Äidin raskausdiabetes voi vaikuttaa vauvan kokoon. Raskausdiabetes myös altistaa äidin tyypin 2 diabetekselle.

Terveellisillä elintavoilla on mahdollista ehkäistä raskausdiabeteksen puhkeamista.


Kyseisillä sivuilla todetaan, että noin kaksi prosenttia raskausdiabeteksesta kärsivistä joutuvat käyttämään insuliinia ruokavaliohoidon lisäksi. Itse en kyllä söisi nopeita hiilihydraatteja ollenkaan, jättäisin siis perunan, valkoisen riisin ja jauhot ja tietenkin sokerin (mehut, karkit, jugurtti jne.) kokonaan ruokavaliosta ja vähentäisin myös hedelmien syöntiä. Kasviksia todella runsaasti ja liikuntaa päälle niin verensokeri pysyy huomattavasti paremmin reilassa.
 
XXL
diabetesliiton sivuilta.

Raskausdiabetes yleensä päättyy synnytykseen.
Insuliinintuontanto normalisoituu heti, kun lapsi on ulkona.

Raskaushan on elimistölle aika kova juttu. Luin jostain, että istukassa tapahtuvat muutokset ja hormoonien lisääntyminen vaikuttaa kaikki tuohon insuliinintuotantoon. En muista miten se nyt tarkalleen meni, jostain oikeilla lääkärisivuilta löytyi selitys.


Sain neuvolasta sellaisen pienen lehtisen, jossa kerrottu oikeasta ravinnosta. Sitä pidän töissä mukana ja en sorru vaan ajattelen, että viimeiset 14 viikkoa kyllä kestän.

Raskauden jälkeen meinaan laihduttaa. Sen verran mua ainakin ottaa tämä ainoon, että en halua loppuikääni miettiä mitä saan syödä ja en saa, ja koko piikityskin olisi tosi ikävä juttu.


Miten teillä muilla noi arvot on ollut? Kuinka olette pärjänneet ruokavaliolla? Oletteko pitäneet yhtään herkkuhetkeä edes yhtenä päivänä lettuja tms?

Tossa mun 2 h arvossa ihmetyttää se, että nyt käyn loppuraskauden ajan kerran 4 viikolla otattamassa paastosokerin labrassa.
Se mulla on ollut kohdillaan koko ajan. Enemmänkin mua kiinnostaa toi 2 h arvo, mutta rasitustestiä ei tehdä...eikös se nyt olisi se tärkein.

Koska vaaranahan on, että jos 1 h + 2 h arvot on koholla, niin ne myös kasvattaa babya.

En tajua, eikä ne neuvolassa mitään tähän kommentoinnut. Muuta kuin että seurataan paastoarvoa.

Onneksi äidilläni on diabetes, pystyn mittaamaan hänellä verensokerit.

Meillä ei ole suvussa muilla kuin äidilläni tämä.



 

Yhteistyössä