RV 12 Kreetalle elokuussa, onko kokemuksia noilla viikoilla matkustamisesta?

Tietysti jännittää ihan se että miten raskaus menee siihen asti jne, ultra toivottavasti ehtii olla ennen matkaa..
Toinen jännä on se, että hirmuisen kuumahan siellä on, miten jaksaa ja miten turvottaa, miten pärjää (mahdollisen) pahoinvoinnin kanssa kun jääpaloja ei saa syödä jne. Kamalasti haluaisin syödä kreikkalaista salaattia, tsatsikia ja fetaa, ja tietysti gyroksia, onko ne kaikki minulta kielletty? Matkalle mukaan lähtee miehen ja 4v. esikoisen lisäksi anoppi, joka onneksi varmaan haluaa auttaa esikon hoidossa ja uittamisessa miehen seurana jos minä kovasti väsähdän...
 
Pastöroimattomia maitotuotteitahan ei saa syödä listeriariskin vuoksi. Jaksamisessa ei varmaankaan ole muuta ongelmaa kuin jos sinulla on kovin paha raskauspahoinvointi. Ei nuilla viikoilla yleensä niin kovasti turvottele vaikka olisi kuumassakin paikassa. Itse olin rv 30+ Maltalla (40C) ja oikein hyvn meni, mutta mulla onkin ollut helpot raskaudet, ei turvotuksia, oksuja, muitakaan kipuja. Hyvää matkaa teille ja onnea uudesta tulokkaasta.
 
Matkustin Kyprokselle = erittäin KUUMA paikka B) ja tuolloin raskausviikkoja oli 20. Hienosti jaksoin kuumassa ja söin tsatsikia ihan normaalisti, kuten myös muita herkkuja, jäätelöistä söin kansainvälisiä merkkejä- en siis irtojäätelöä lainkaan, mutta kyllä muutaman pirtelön tulin juoneeksi eli siinä varmaankin oli ihan irtojädeä. Terve maalaisjärki mukana pärjää vallan mainiosti- kun katsoo, ettei mitään pilaantunutta pistä suuhunsa =) . Itse en tosin syö mitään äyriäisiä tms. ja niiden kanssa pitäisi varmasti olla erittäin varovainen. Myöskään salaatteja en syönyt, mutta jos syö "hyvässä paikassa" esim. kreikkalaista salaattia, niin luulisin sen olevan ok. Kyllähän sinä näet jos salaattia ei ole kunnolla pesty / on nahistunutta /huonon näköistä. Ja vaikkei jääpaloja saisi syödä, niin ainakin raikasta vettä saat juoda :)! Syöväthän paikallisetkin naiset raskaana ollessaan ko. maan ruokia ja ihan terveitä lapsia heilläkin =). Ylihysteroiminen pilaa koko loman, nauti ja pidä normaali järki mukana syömisissä :)! Itse söin myös kuurin maitohappobakteereita ennen matkaa / jatkoin niiden syömistä myös matkalla ja hyvin meni kaikki! Ihanaa matkaa sinulle: toivottavasti et kärsi pahoinvoinnista reissussa! Niin ja muista hyvä käihygienia + hepatiittirokote ei varmasti olisi pahitteeksi (itselläni se ollut jo vuosia kaukomatkailun vuoksi, mutta tuskin haittaa näin euroopankaan maissa siitä olisi) :)
 
pakkanen
Mä olin rv 14 etelässä. Otin mukaan oman veden keittimen ja keitin aamuteet ja puurot. En syönyt yhtäkään salaattia, koska likaisella vedellä pestyt vihannekset saattavat aiheuttaa hepatiitin. Olin muutenkin todella tarkka hygieniasta, käsidesi mukana ja savettia iso läjä. Hedelmiä söin, mutta vain ITSE kuorittuna. Jäätelöt ym. kaikki pannassa. Pääasiassa viikko meni siis lihan syönnin merkeissä, blaah. Mulle ei tullut mitään muuta kun vika illan vähän kelju maha, mutta johtui varmaan muusta. Ensi kerralla en lähtisi raskaana ollessa reissuun, vaikka ei tullutkaan mitään. Stressaaminen on ärsyttävää.
 
No meillä on siellä paljon paikallisia tuttuja joiden luona syödään varmaan useempana iltana, heidän luona voi varmasti ainakin syödä salaattia jne, kun itsekin olen keittiössä hääräämässä niin näen miten huolellisesti huuhtelevat kasvikset ja hedelmät jne.
Turvotusta pelkään siksi että oltiin kreetalla elokuussa kun esikoista odotin, enkä edes tiennyt vielä että olin raskaana, niin jalat turpos tokana iltana eikä koko matkalla mahtunut kuin yhdet sandaalit.. Sitä turvottelua olikin sitten koko raskauden ajan, siis talvellakin.
Maitohappobakteereita syödään koko perhe varmaan se 3vkoa, viikko ennen ja jälkeen matkan, sekä tietysti siellä perillä. Kreeta on sillälailla turvallinen paikka, että meidänkin koko suku ravaa siellä jatkuvasti eikä kukaan ole siellä koskaan saanut mahatautia eikä muutenkaan sairastunut. Tietysti listerian voi saada missä maassa tahansa, täytyykin yrittää googletella että miten yleistä se on kreetalla!
 
Mä olin noilla viikoilla Kreetalla. Mulla oli myös raju pahoinvointi, johon käytin Postafenia. Matkalla pahoinvointi helpotti. Paikanvaihto auttoi :) Lisäksi se, että sai syödä ihan eri ruokia kuin kotona, auttoi pahoinvointiin. Eikä tarvinut itse niitä tehdä.
Mua haittasi kuumuus eri tavalla kuin normaalisti. En jotenkin jaksanut olla auringossa kuin ennen, piti olla enemmän varjossa.

Salaattejahan varmasti paikalliset huuhtelee hanavedellä, jota ainakin minä olen välttänyt. Kannattaa ainakin itse pestä kasvikset ym. pullovedellä, jos siis olet itsekin ruokaa valmistamassa.
En voinut olla syömättä tsatsikia, suurta herkkuani, vaikka maitotuote onkin. Muuten varoin maitotuotteita. Jäätelöä söin vain pakattua.
 

Yhteistyössä