Ruuan menekistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kahden äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kahden äiti"

Vieras
Täällä on ollut paljon keskusteluja siitä, paljonko menee ruokaan kuukaudessa rahaa ja vaihtelut ovat olleet todella suuria. Nyt kiinnostaisikin tietää, paljonko teillä menee ruokaa? Todennäköisesti tämäkin asiaan vaikuttaa...
Meillä asuu 2 aikuista, 2 teini-ikäistä poikaa ja 2 koiraa. Kirjoitan tähän esimerkin yhdestä päivästä:

-aamulla: 6 kuppia kahvia + kevytmaitoa (minä ja mies), pikapuuroa 2 annosta + mehukeittoa (minä + mies), rahkapurkki + mansikoita (minä), 10 palaa leipää (2 mies, 4 /poika), ingmariiniä, 10 viipaletta kalkkunaa, 10 viipaletta juustoa isosta juustosta (edelleen mies + pojat), 3 kananmunaa (mies + pojat), maitoa n. puoli litraa (pojat).
- lounaalla lapset syö koulussa, aina eivät hirveän hyvin, kun eivät pidä kouluruuasta
- lounaaksi olen tehnyt kotona salaatin (jääsalaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, fetaa, tonnikalaa) ja välipalaksi töihin minulla on myös omena ja banaani
- lounaaksi miehellä on edellispäiväisen kanakasvisrisoton jämiä reilu kupillinen, omena, banaani hänelläkin välipalaksi, sekä 4 leipää ingmariinilla, juustolla ja kalkkunalla päällystettynä vielä lisäksi
- koulun jälkeen välipalalla lapset syövät kumpikin 3 sämpylää, ingmariinia, kalkkunaa 6 viipaletta kumpikin, juustoa saman verran, maitoa n. 1l yhteensä, luonnonjogurttia marjoilla n. 0,3 dl kumpikin.
- päivälliseksi teen lasagnen kaksinkertaisella ohjeella, eli 800 g jauhelihaa, 2 tomaattimurskapurkkia, valkokastiketta reilusta litrasta maitoa jne, eli iso vuoka. Sen lisukkeeksi on iso kulhollinen salaattia.
Ruualla salaatti menee kaikki, ruokaa jää sen verran, että mies saa siitä huomenna evästä + hiukan yhden kipon pohjalle. Ei kuitenkaan toista evästä riitä siitä.
-kahvia menee illalla vielä 4-6 kuppia + maitoa jälkiruuaksi.
-koirat saa raksuja ja kypsennettyä sydäntä annokset kumpikin, dentastixit perään. Lisäksi illalla raaaát luut vielä ulos.
Kuukaudessa meillä menee ruokaan + päivittäistavaroihin n. 1200 e.

Tuo oli siis tosiaan vain esimerkki.
Joinakin päivinä teinit syövät koulun jälkeen yhden ruuan (lämmittävät jämiä jääkaapista) ja illalla vielä toisen ruuan.

En nyt ole juustoviipaleita laskenut, mutta jos esmes keitän ruoalle 2 kg perunoita (joka siis tietenkin vain lisuke) niin siitä jää sen verran tähteeksi, että miehelle ja minulle riittää seuraavaksi päiväksi evääksi töihin. Maidon menekki on helpompi, koska ostamme noin parin viikon välein 44 litraa maitoa.

Meillä siis 5 kouluikäistä (synt. 2000, 2001, 2003 x 2 sekä 2004) mies ja minä (molemmille eväät töihin kotoa) ja kaksi kissaa. Odotan kuudetta lasta. Ruokaan menee suunnilleen 800 euroa kuussa, jos lasketaan wc-paperit ja muu hygienia siihen mukaan. Loma-aikoina ruokalasku hieman nousee.

Aika paljon teillä tuota leipää menee ja samoin maitoa.. Mutta toisaalta. Olihan tuossa kivasti salaattiakin ja pyrkimys monipuolisuuteen, että enpä lähde heittelemään mitään tilalle kun en itsekään tuon viisaampi ole.

[QUOTE="jenni";28322500]Aika paljon teillä tuota leipää menee ja samoin maitoa.. Mutta toisaalta. Olihan tuossa kivasti salaattiakin ja pyrkimys monipuolisuuteen, että enpä lähde heittelemään mitään tilalle kun en itsekään tuon viisaampi ole.[/QUOTE]

Niin no, sitä jäin miettimään, että tarviiko aina olla sitä juustoa ja leikkelettä?? Niitä menee teillä tolkuttomasti. Paprikaa, kurkkua, tomaattia.. vain sitä levitettä?Eikai siinä aia ole pakko olla otain päällä?

[QUOTE="jenni";28322500]Aika paljon teillä tuota leipää menee ja samoin maitoa.. Mutta toisaalta. Olihan tuossa kivasti salaattiakin ja pyrkimys monipuolisuuteen, että enpä lähde heittelemään mitään tilalle kun en itsekään tuon viisaampi ole.[/QUOTE]

Totta, mutta tuo oli vain esimerkkipäivä. Sellaisina päivinä, kun nuo teinit syövät koulun jälkeen ruokaa, ei leipää silloin välttämättä mene lainkaan. Aika harvoin syödään ruuan kanssa laipää, tai kyllä keittojen, mutta ei laatikoiden tai vastaavien kanssa. Maitoa nuo pojat juovat sen litran päivässä keskimäärin per poika, sen olen heille sallinut :)

[QUOTE="jenni";28322508]Niin no, sitä jäin miettimään, että tarviiko aina olla sitä juustoa ja leikkelettä?? Niitä menee teillä tolkuttomasti. Paprikaa, kurkkua, tomaattia.. vain sitä levitettä?Eikai siinä aia ole pakko olla otain päällä?[/QUOTE]

Mutta silloin välipala/aamupala olisi lähes pelkkää hiilaria, ja se taas ei kasvaville (pojat), laihduttaville (minä), urheileville (pojat ja mies) ole hyvästä, täytyy olla proteiiniakin. Ja pitäähän se sitten paremmin nälkää. Kasviksia kyllä voisivat leiville laittaa, mutta kun ovat siinä suhteessa laiskoja, eivätkä kehtaa, vaikka niistä kovin tykkäävätkin.

Minä taas olin aikeissa kirjoittaa, että aika vähän juovat teinit maitoa.

Meillä 3 pientä lasta + 2aikuista juovat pe-su välillä n.9l.

Aikuisten eväät kuulosti hieman reiluilta...

Kirjoitan nyt yhden päivän esimerkin, otetaas se lasagne. En kyllä kuukauden ruokakuluja osaa sanoa, enkä kyllä jaksa pitää lukua maitomääristäkään, mutta näin normaali arkipäivä.

Eli isä, äiti ja kaksi alakoululaista lasta.
Isä lähtee syömättä töihin, vetää lounaaksi kai jotain kaupan hampparia.
Lapset syövät aamupalaksi muroja tai yhden leivän, päälle eivät yleensä halua leikkeleitä.
Minä juon päivällä ehkä jonkun 4 kuppia kahvia, en syö mitään.

Lapset syövät koulussa mitä syövät, joskus syövät tultuaan yhden palan leipää, joskus ei mitään.

Päivälliseksi teen sen lasagnen 400 grammasta jauhelihaa, ilman valkokastiketta. Lisukkeeksi on esim. tuorekurkkua salaattikastikkeella, tai pakastevihanneksia, esim. parsa- ja kukkakaali ja porkkana.
Kaikki menee, toisinaan illaksi täytyy kehitellä esim. lämpimät voileivät iltapalaksi, toisinaan ei.

Maitoa menee varmaan pari purkkia tällaisena päivänä.

Minä taas olin aikeissa kirjoittaa, että aika vähän juovat teinit maitoa.

Meillä 3 pientä lasta + 2aikuista juovat pe-su välillä n.9l.

Aikuisten eväät kuulosti hieman reiluilta...

APUA; laihdutan ja todella säännöstelen syömisiäni. Eväänä töissä ruokaisa salaatti ja 2 hedelmää ei minusta ole "reilu" määrä ruokaa... olen sairaanhoitaja ja teen fyysisesti kohtuu raskasta työtä..

Mitä miehesi tekee työkseen, minusta järkyttävän isot eväät, jos on istumatyöläinen. Asia tietty eri, jos ruumiilliinen työ. Meillä mies syö aamulla kahvin + 5 viipaletta leipää, seuraava ruoka viiden aikaan iltapäivällä. Tiedetään, ettei ole hyvä noin pitkä ruokaväli, mut töissä ei useinkaan edes aikaa syödä.

[QUOTE="vieras";28322554]Mietin samaa, meillä kaksi aikuista ja yksi 4v ja maitoa menee päivässä n. 2 litraa.[/QUOTE]

Säännöstelen maitoa :) Tuo on se määrä, minkä suostun kaupasta kantamaan, eli litra/päivä/jätkä.
Meillä ollaan koko perhe laktoosi-intolerantikkoja joten maito maksaa! Tuon lisäksi maitoa menee kahvimaitona, joihinkin ruokiin, leivontaan ja tietysti kavereille/vierailla (kaveri ruokapöydässä keskimäärin 2-3 kertaa viikossa) eli kuukaudessa n. 40 l. Litra päivässä kyllä heille riittää, kun syövät jogurttia ja rahkaa sekä juustoa usein.

Säännöstelen maitoa :) Tuo on se määrä, minkä suostun kaupasta kantamaan, eli litra/päivä/jätkä.
Meillä ollaan koko perhe laktoosi-intolerantikkoja joten maito maksaa! Tuon lisäksi maitoa menee kahvimaitona, joihinkin ruokiin, leivontaan ja tietysti kavereille/vierailla (kaveri ruokapöydässä keskimäärin 2-3 kertaa viikossa) eli kuukaudessa n. 40 l. Litra päivässä kyllä heille riittää, kun syövät jogurttia ja rahkaa sekä juustoa usein.

UHT-maitoa Lidlistä, voi tuoda koko kuukauden satsin kerralla.

[QUOTE="äitee";28322565]Mitä miehesi tekee työkseen, minusta järkyttävän isot eväät, jos on istumatyöläinen. Asia tietty eri, jos ruumiilliinen työ. Meillä mies syö aamulla kahvin + 5 viipaletta leipää, seuraava ruoka viiden aikaan iltapäivällä. Tiedetään, ettei ole hyvä noin pitkä ruokaväli, mut töissä ei useinkaan edes aikaa syödä.[/QUOTE]

Ruumiillista työtä tekee pääsääntöisesti, väliin tosin pöytätyötäkin. Urheilee lisäksi paljon, päivittäin. On kooltaankin iso ja lihaksikas mies, ja tosiaan syö paljon. Ravintolassakin saattaa syödä ensin pihviannoksen ja perään pizzan ;)

APUA; laihdutan ja todella säännöstelen syömisiäni. Eväänä töissä ruokaisa salaatti ja 2 hedelmää ei minusta ole "reilu" määrä ruokaa... olen sairaanhoitaja ja teen fyysisesti kohtuu raskasta työtä..

No jos noilla eväillä olet laihtunut, niin sittenhän se ei ole liikaa :)

Meillä (minulla ja miehellä) olisi joko salaatti tai hedelmät. Molemmat vain, jos mennään suoraan töistä johonkin harrastukseen.

No jos noilla eväillä olet laihtunut, niin sittenhän se ei ole liikaa :)

Meillä (minulla ja miehellä) olisi joko salaatti tai hedelmät. Molemmat vain, jos mennään suoraan töistä johonkin harrastukseen.

Lahduttamista ei varsinaisesti suositella jättämällä syömättä... :) Mutta kyllä, hyvin olen näin laihtunut (kohta 18 kg, tavoitteeseen enää n. 5 kg), ei tule illalla naposteltua, kun syö hyvin aamulla ja säännöllisesti töissäkin, eikä tule töissä kahvipöydän herkkuihin sorruttua.

Pahaa, niinkuin kaikki vähälaktoosiset. Täytyy olla laktoositonta maitojuomaa, se maistuu ihan melkein tavan maidolle.

Meillä käytetään varamaitona sitä Lidlin säilyvää normilaktoosista (normaalisti juodaan rasvatonta 71cent/l.

Se säilyvä normaali maito on ainakin hyvää, normaalin makuista. Maku on ehkä hieman pehmeämpi, joten lapset tykästyvät siihen helposti eivätkä sitten tavallista maitoa haluaisikaan. Mutta pihinä äitinä käytän sitä vain varalla (maksaa kuitenkin 79cent/l) :)

Meillä ei ruuan kanssa ole salaatteja, salaatit on sitten erikseen omina ruokinaan.

Lapsille annan paprikaa/tomaattia... aamupalaleivän jälkeen tai ruuan jälkeen.

Välipalaksi on aina pelkkiä hedelmä/ marjoja.

Mies syö vihanneksia (joita käytän ruoan laitossa) ja hedelmiä, mutta itse syön lähes pelkästään maito- ja lihatuotteita. Joskus kausiluontoisesti hedelmiä. Ei ehkä kovin terveellistä, mutta näin olen syönyt aina.

Mulla on tän laihduttamisprojektin myötä tämä salaattien ja kasvisten syönti kasvanut entisestään, ja itse asiassa myös maitotuotteiden käyttö, ne olivat välillä vähemmällä ja enemmän meni viljatuotteita. Ja sit taas kun maitotuotteita syön enemmän niin selvästi huomaan, ettei liha enää niin maistu, kala paremmin. Jauheliha menee tietyissä ruuissa ja kana vihannesten seassa.
Niin me vaan ollaan erilaisia :)
Miten voi jaksaa koko päivän syömättä? Eikö tule huono ja pahatuulinen olo?

Yhteistyössä