ruskea kastike!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jybis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jybis

Aktiivinen jäsen
18.12.2006
9 237
0
36
hiton hitto..yksi uusavuton ilmottautuu!! :wave:
miten pirussa mä saan siitä knorrin ruskeesta kastikkeesta hyvää?
pitäs tehdä jauhelihakastiketta..
siitä tulee aina semmosta jauhosen makusta ja maha kipeeks.
tai muita kastike kikkoja??

mä teen ruskean kastikkeen näin.laitan pari ruokalusikallista vehnäjauhoja lautaselle ja kaadan päälle vettä niin että jauhot peittyy,sitten sekotan tasaseks ettei jää möykkyjä.sillä aikaa kattilassa on kiehumassa vettä,yleensä en mittaa vaan katon mikä ois hyvä määrä,kun vesi kiehahtaa niin lisään sen jauho-vesi seoksen ja sekoitan koko ajan samalla,ettei tuu kökköjä kastikkeeseen,niin ja siis kun laitan sen veden kiehumaan niin sielä on lihaliemikuutio seassa kanssa,sitten vaan maustamaan mielen mukaan kastiketta

Jauhelihakastike on helppo tehdä niin, että kun liha on ruskistunut lisäät joukkoon noin 0,5 dl vehnäjauhoja. Vähän aikaa siinä pyörittelet ja sitten lisäät nesteen. Vettä ja vähän kermaa. Väriä saat lihaliemikuutiosta ja voit lisätä vielä tomaattimurskaa jos maistuu. Helppoa, kun heinänteko :)

Ruskista jauheliha, mausta, laita sekaan vehnäjauhoja (400g jauhelihaa ja n. 2-3 rkl vehnäjauhoja) anna ruskistua jauhojen vähän, sitte vettä sekaan sen verran että on sopiva kastike... Lopuksi ketsuppia joukkoon! Huom! Lisää vesi hiljalleen koska kastike saostuu pukkuhiljaa...
Tulikohan aivan sekava juttu??!!! B)

Ja tosiaan kerma meinas unohtua!!! Sitäkin sekaan...

Alkuperäinen kirjoittaja soossi:
mä teen ruskean kastikkeen näin.laitan pari ruokalusikallista vehnäjauhoja lautaselle ja kaadan päälle vettä niin että jauhot peittyy,sitten sekotan tasaseks ettei jää möykkyjä.sillä aikaa kattilassa on kiehumassa vettä,yleensä en mittaa vaan katon mikä ois hyvä määrä,kun vesi kiehahtaa niin lisään sen jauho-vesi seoksen ja sekoitan koko ajan samalla,ettei tuu kökköjä kastikkeeseen,niin ja siis kun laitan sen veden kiehumaan niin sielä on lihaliemikuutio seassa kanssa,sitten vaan maustamaan mielen mukaan kastiketta

niin ja tän oon kuullu painonvartijoista tän ohjeen,ei tartte ruveta mitään rasvaa ja jauhoja ruskistamaan pannulla,yöks

Alkuperäinen kirjoittaja Caramel:
Ruskista jauheliha, mausta, laita sekaan vehnäjauhoja (400g jauhelihaa ja n. 2-3 rkl vehnäjauhoja) anna ruskistua jauhojen vähän, sitte vettä sekaan sen verran että on sopiva kastike... Lopuksi ketsuppia joukkoon! Huom! Lisää vesi hiljalleen koska kastike saostuu pukkuhiljaa...

mä teen kans jauhelihakastikkeen näin. helppoa =)

(ilman kermaa ja ketsuppia)

perusruskeakastike
(se rasva-jahoruskistus)

ruskista pannulla tai teflonkattilassa roima veitsellinen voita (tms )
lisää joukkoon ruokalusikallinen vehnäjauhoja
SEKOITA KOKO AJAN lastalla tms
kunnes seos väriltään ja vähän tuoksultaankin pähkinäistä
lisää joukkoon liruna KYLMÄÄ vettä KOKO AJAN SEKOITTAEN
(älä säikähdä voimakasta kiehumisreaktiota )
ja sekoita edelleen kunnes alkaa jälleen kiehua - ja paksuuntua.

Sitten sekaan vaikka se ruskistettu jauheliha, jos sellaista kastiketta haluaa!

Uskaltaskohan tätä koittaa... Montakohan jauhelihapakettia mun pitää tuhlata, ennen ku kastike onnistuu ;).. Tulee meinaan aina niitä kökköjä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Uskaltaskohan tätä koittaa... Montakohan jauhelihapakettia mun pitää tuhlata, ennen ku kastike onnistuu ;).. Tulee meinaan aina niitä kökköjä..

mietin kans ihan samaa :D

Jybis, kastikkeita tulee niin monenlaisia kuin on tekijöitä, joten kokeilemaan vain! Kun et päästä pohjaan palamaan, tulee varmasti syötävää.

Mun mielestä helpoin on just toi järjestys, jossa ensin nokare rasvaa pannulle, ruskistat jauhelihan, 2-3 rkl jauhoja, sekoittelet, lisäät vettä sen mukaan pidätkö paksusta vai laihemmasta soossista,
lopuksi mausteiksi joko lihaliemikuutio tai 1 tl suolaa ja ripaus pippuria.

Jos ei maistu miltään, lisää mausteita. Kyllä siitä peruskastike syntyy.

kaikkein helpoin on se knorrin ruskea sipulikastike..
paketti jauhelihaa paistetaan,pussi sekaan ja hämmennetään sekä se nestemäärä..

ei tuu klimppistä ja on maukasta ( sekä helppoa)

jotenkin tämmösenä vähemmän kastikeruokia syöneenä tuntuu ensin oudolta että lihan päälle laitetaan vettä...mutta hyväähän tuosta tuli,ja maistuu miehellekkin!!se ensin vähän ennakkoluulosena maisto pitkin hampain ja nyt syö jo toista lautasellista!! :laugh:

Yhteistyössä