Ruotsista valinnainen kieli :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
http://www.hs.fi/tulosta/1135253390600

EK:n johtaja tekisi ruotsista valinnaisen
2.3.2010 21:10
A A Marjukka Liiten

Kirjoittaja on uutistoimituksen toimittaja.

Sähköposti Marjukka Liiten
Helsingin Sanomat

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n koulutusjohtajan Markku Koposen mukaan olisi aika luopua pakollisesta ruotsista ja tehdä siitä valinnainen aine peruskoulussa.

Koposen mukaan ruotsista on tullut tulppa monipuolisemman kielitaidon hankkimiselle, sillä ani harva kykenee opiskelemaan peruskoulussa yhtä aikaa kolmea vierasta kieltä. Englannin laaja opiskelu taas on ymmärrettävää, koska siitä on tullut maailman kieli myös työelämässä.

Ennakkotiedot EK:n uudesta koulutus- ja henkilöstökyselystä kertovat, että etenkin venäjän kielen merkitys on kasvanut, mutta myös saksan, ranskan, espanjan ja kiinan osaajia tarvitaan yhä enemmän.

Koponen ehdottaa, että peruskoulussa pitäisi olla tarjolla valittavaksi vähintään kolme eri kieltä, joista yksi olisi toinen kotimainen kieli eli ruotsi tai suomi. Näistä kolmesta kielestä oppilaan tulisi valita vähintään kaksi kieltä, joita alettaisiin lukea jo alaluokilla 1-6.

"Englanti ja ruotsi säilyisivät valinnan mahdollisuuksina läpi Suomen, mutta niiden rinnalle tulisi varmaan merkittävä kirjo muitakin kieliä", Koponen uskoo.

Peruskoulun tavoitteita ja tuntijakoa valmisteleva työryhmä jättää esityksensä vappuna.

Alkuperäinen kirjoittaja vastustan:
mikä ihme suomenkielisillä on ruotsinkieltä vastaan? eikö se ookkaa hyvä että osaa usemapaa kieltä, miksei sitte kahta kolmesta kotimaisesta?

Opiskelkooon jokainen sitä kieltä mitä haluaa. Mikä ihmeen pakkomielle suomenruotsalaisilla on pakkosyöttää ruotsia suomalaisille?

mikä ihme suomenkielisillä on ruotsinkieltä vastaan? eikö se ookkaa hyvä että osaa usemapaa kieltä, miksei sitte kahta kolmesta kotimaisesta?

Ei oo mitään itse ruotsinkieltä vastaan vaan sitä pakkoa. On hyvä osata useaa kieltä, mutta mielummi itse opiskelisin vaikka kiinaa tai espanjaa niiden ruotsintuntien sijaan. Mä en ymmärrä mikä pakko sitä ruotsia on opiskella.

ok ok, tajuan. mut kyllä se vaan kannattaa osata ruotsikin.

mulle on aina kehuttu miten hyvä juttu että osaan molemmat, mutta sitte vihlasee korvaan ku kukaan muu ei halua osata. tietysti homma saattaa olla eri ja ei nää tarpeelliseks osata jos asuu jossain, missä ruotsinkielisiä ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:

Opiskelkooon jokainen sitä kieltä mitä haluaa. Mikä ihmeen pakkomielle suomenruotsalaisilla on pakkosyöttää ruotsia suomalaisille?

se on muuten sama toisinpäin... et suomenkieliset tuputtaa suomeansa ainoona oikeena vaihtoehtona ruotsinkielisille suomalaisille.

se on muuten sama toisinpäin... et suomenkieliset tuputtaa suomeansa ainoona oikeena vaihtoehtona ruotsinkielisille suomalaisille.

Mulle ihan sama vaikka suomenruotsalaiset eivät osaisi sanaakaan suomea.

Joo ei rehellisesti minuakaan kiinnosta osaavatko suomenruotsalaiset suomea vai eivät. Voivat sitten kommunikoida vaikka englannilla jos suomi tuntuu liian vaikealle. En ymmärrä mikä hengenasia heille on, että koko muu suomi puhuu ruotsia heidän takiaan.

Niin kauan kuin ruotsi on toinen virallinen kieli, asioiden pitää hoitua myös ruotsiksi. Viralliset asiakirjat, virastojen henkilökunta... ulkomaalaistenkin on helpompi asioida ruotsiksi kuin suomeksi ensi alkuun, elleivät he ole joitain ugreja.

ei meidän takia vaan ihan ittenne. paitsi että ruotsinkieliset, toisin ku moni luulee, ei yritä saada suomesta kokonaan ruotsinkielistä maata. minä henk. kohtasesti kannatan kaksikielisyyttä ja olen sitä mieltä että kuuluu yleissivistykseen osata sanoa edes se tack och hej :) en pidä tätä mitenkään pahana asiana.

plussana se että jos tekee mieli lähtee norjaan ja tanskaan vaikkapa niin pystyy sielläki ymmärtämään mitä puhutaan.

ei meidän takia vaan ihan ittenne. paitsi että ruotsinkieliset, toisin ku moni luulee, ei yritä saada suomesta kokonaan ruotsinkielistä maata. minä henk. kohtasesti kannatan kaksikielisyyttä ja olen sitä mieltä että kuuluu yleissivistykseen osata sanoa edes se tack och hej :) en pidä tätä mitenkään pahana asiana.

plussana se että jos tekee mieli lähtee norjaan ja tanskaan vaikkapa niin pystyy sielläki ymmärtämään mitä puhutaan.

:D :laugh:

Norjassa ja Tanskassa ymmärretään myös englantia todella hyvin :)
Norja taipuu myös kummassakin maassa (jopa selvinpäinkin )

Joo, sama se on mullekkin. Ainakin niin kauan kun eivät oleta minun puhuvan heidän kanssaan ruotsia.. Eli jos kumpikaan osapuoli ei suostu puhumaan toistensa kieltä, niin sitten ollaan hiljaa...

No minä olen erimieltä. Toisaalta tack och hej:n sanomiseen ei varmaan tarvita 5 vuoden pakollisia opintoja? Tottakai siis kielin opiskelu on hyvä asia, mutta maalaisjärjelläkin saa ajatella. Ruotsissa pärjäsin englannilla ja suomeen tulevat ruotsalaiset yleensä puhuvat englantia. Ainoat jotka täällä vaatii ruotsia tuntuvat olevan suomenruotsalaiset. Suomenruotsalaisuus on tottakai rikkaus ja heille on hieno kultuuriperimä etc. En minäkään halua koko suomen puhuvan savonmurretta. Se pakko on siinä se huono asia kun opiskelijoiden motivaatio on luokkaa Ö. Eikö olisi hienoa jos opiskelijat olisivat oikeasti motivoituneita ruotsin oppimiseen?

Todella harva ymmärtää muutaman vuoden ruotsin kielen opiskelun perusteella tanskan kielestä yhtään mitään. Tanskan ymmärtäminen tuottaa suuria vaikeuksia jo äidinkieleltään ruotsinkieliselle. Johan täällä Suomessa moni kokee riikinruotsin vaikeana kun opetus tapahtuu suomenruotsiksi.

Ruotsalaiset muuten vaativat erääseen norjalaiseen TV-ohjelmaan tekstitystä kun eivät muuten saa selvää mitä sanotaan. Sitä on esitetty Ruotsin televisiossa ilman tekstitystä ja heti tuli satoja valituksia.

Minä en ymmärrä tällaista keinotekoista kaksikielisyyttä ja sen järjetöntä ylläpitämistä sadoilla miljoonilla euroilla. Suomi ei ole eikä tule koskaan olemaankaan aidosti kaksikielinen maa. Virallisesti voi sitä olla mutta pieni alle 6% vähemmistö ei tee tästä maasta kaksikielistä muuten kuin laissa.

Useampaa kieltä on hyvä osata ja ne kielet pitäisi saada itse valita mitä opiskelee. Totuus kuitenkin on että ruotsista on hyvin vähän hyötyä verrattuna moneen muuhun kieleen.

Ruotsi ei myöskään ole suomenkieliselle mikään kotimainen kieli. Toinen kotimainen kieli on peruskoulu-uudistuksen yhteydessä keksitty ilmaisu, jotta ruotsin kieli saatiin pakolliseksi oppiaineeksi. Suomessa kun ei ole minkään vieraan kielen opiskelupakkoa.

ok ok, tajuan. mut kyllä se vaan kannattaa osata ruotsikin.

mulle on aina kehuttu miten hyvä juttu että osaan molemmat, mutta sitte vihlasee korvaan ku kukaan muu ei halua osata. tietysti homma saattaa olla eri ja ei nää tarpeelliseks osata jos asuu jossain, missä ruotsinkielisiä ei ole.

Kyllä moni haluaa osata, onhan sitä tutkittukin että jos ruotsin kielen opiskelu olisi vapaaehtoista niin moni silti haluaisi sitä opiskella. Mutta moni muu haluaisi valita jonkun muun kielen ja se pitäisi heille suoda. Ja onhan se täysin järjetöntä että täällä koko kansa opiskelee ruotsia ja muiden kielten opiskelu vähenee juuri tämän yhden pakkokielen takia.

Itse mielelläni osaisin ruotsin kieltä, sillä haluaisin muuttaa kyseiseen maahan. Menttaliteettini on enemmän ruotsalainen kuin suomalainen, joten viihtyisin erinomaisesti.

Loistavaa! Tätä on odotettu :). Markku-parka saa varmasti vihat päälleen, mutta enemmistö kyllä kannattaa ehdotusta. Suuri enemmistö, tarkemmin sanottuna noin 94%....

Alkuperäinen kirjoittaja MoetMuM:

Ei oo mitään itse ruotsinkieltä vastaan vaan sitä pakkoa. On hyvä osata useaa kieltä, mutta mielummi itse opiskelisin vaikka kiinaa tai espanjaa niiden ruotsintuntien sijaan. Mä en ymmärrä mikä pakko sitä ruotsia on opiskella.

Juu vaikka Kiinaa, siitä on tulevaisuudessa varmasti enemmän hyötyä ku ruottin kielestä, sitä puhuu todella moni ihminen. Ja se että muutaman vuoden lukee jotain pakkoruottia, siitä oo mitää hyötyä, ruottiski käytän kyllä englantia, en ymmärrä heidän puhettaan pätkääkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Hurri:
Itse mielelläni osaisin ruotsin kieltä, sillä haluaisin muuttaa kyseiseen maahan. Menttaliteettini on enemmän ruotsalainen kuin suomalainen, joten viihtyisin erinomaisesti.

Eiköhän se kieli tule ihan siinä kun muutat.

"Koponen ehdottaa, että peruskoulussa pitäisi olla tarjolla valittavaksi vähintään kolme eri kieltä, joista yksi olisi toinen kotimainen kieli eli ruotsi tai suomi. Näistä kolmesta kielestä oppilaan tulisi valita vähintään kaksi kieltä, joita alettaisiin lukea jo alaluokilla 1-6."

Tämä hyvä. Kannatan. Pääasia, että kielten opiskelu ei vähene, päin vastoin. Vain toisen kotimaisen täytyy olla pakollinen.