Ruotsissa avattiin sukupuolineutraali koulu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmä, tyhmempi, hurri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Minä ja vaimoni halusimme antaa lapsillemme mahdollisuudet, jotka perustuvat siihen, keitä he ovat, eivätkä siihen, mitä sukupuolta he edustavat, Korpi sanoo."

Sairas maailma. Kuinka hukassa ihmisest seksuaalisuutensa kanssa voivatkaan olla!

"Kalifornian yliopiston lapsipsykologi Jay Belsky on ilmaissut huolensa, että koulussa saatetaan paheksua, jos pojat harjoittavat heille tyypillistä toimintaa kuten ympäriinsä juoksemista ja kepeillä miekkailua. "

Ja arvatenkaan tytöt eivät saa leikkiä prinsessaleikkejä.. Ja mitäs eri perhemallien tasa-arvoista esittämistä se on, jos kirjoissa esiintyy "enimmäkseen" homoperheitä?

"Kalifornian yliopiston lapsipsykologi Jay Belsky on ilmaissut huolensa, että koulussa saatetaan paheksua, jos pojat harjoittavat heille tyypillistä toimintaa kuten ympäriinsä juoksemista ja kepeillä miekkailua. "

Ja arvatenkaan tytöt eivät saa leikkiä prinsessaleikkejä.. Ja mitäs eri perhemallien tasa-arvoista esittämistä se on, jos kirjoissa esiintyy "enimmäkseen" homoperheitä?

Tuo ei ole tosiaankaan sukupuolineutraalia, vaan sukupuolivastaista. Sukupuolineutraalissa lasten annetaan leikkiä valitsemiaan leikkejä sukupuolesta riippumatta.

Moni kuvittelee että tyttöjen ohjaaminen taisteluleikkeihin ja poikein ohjaaminen on sukupuolineutraalia, perusteluinaan että kompensoivat tällä muualta saatuja malleja. Sitä se ei kuitenkaan ole.

• Tykkää
Reactions: HEI!
"Heitä ei esimerkiksi kutsuta tytöiksi ja pojiksi vaan ystäviksi."
Kuinka ahdasmieliseksi tämä oikein vielä menee.
Ei hyväksytä ja tunnusteta edes sukupuolta, jonka ihminen geeneissään on saanut.

Sukupuoleni on osa minua, enkä hakuaisi että sitä yritettäisiin tukahduttaa. En pitäisi siitäkään, jos minua yritettäisiin tunkea ahtaaseen sukupuolirooliin.

Kyse on periaatteessa samasta asiasta kuin eri kulttuurien suhteen. Yritetäänkö tukahduttaa kulttuuriset piirteet vai vahvistetaanko sitä omana identiteetin osana opettaen samalla arvostamaan muita kulttuureja.

mä ymmärrän hyvin sen että lapsi hyväksytään vaikka hän tekisi "toisen sukupuolen juttuja", esim. pojat saa halutessaan leikkiä nukeilla jne. Se on mun mielestä hyvää ja oikeanlaista kasvatusta. Mutta se ettei anneta tehdä omalle sukupuolelle luontaisia juttuja, on väärin ja siitä on neutraalius kaukana. Lapsesta tehdään väkisin, vanhempien halusta sukupuoleton.

Sama juttu eri perhemallien hyväksymisessä, jälleen tuossa ei ole mitään neutraalia, vaan siitä "normaalista" perheestä tehdään outo ja jotenkin huonompi juttu. Kyllä mäkin haluan että mun lapset ei kato homoja ym pahalla, mutta en mä homoja ala ylistämään parempina kuin muut.

Ymmärrän idean ja perjaatteessa ihan kaunis ajatus. Fakta kuitenkin on, että miehet ja naiset ovat erilaisia. On naisellisia miehiä ja on miehekkäitä naisia, mutta sukupuolia on silti olemassa kaksi, ja ihan syystä. Hienoa, että tytöille ei tuputeta nukkeja, vaikenemista, ymmärtämistä ja hoivaa, ja että poikia ei kannusteta villiyteen ja esillä olemiseen. Jokaisen lapsen omaa persoonaa pitääkin tukea. Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että tässä yritetään väkisin saada kaikista lapsista jotain välisukupuolta edustavia. Entä, jos joku lapsista yksinkertaisesti on korostuneen tyttömäinen tai poikamainen? Eikö sitä sitten hyväksytäkään?

Eniten huolettaa kyllä tämä lainaus: "Tämä näkyy muun muassa koulusta löytyvissä kirjoissa, joissa esiintyy enimmäkseen homoseksuaalisia pariskuntia, yksinhuoltajia ja adoptoituja lapsia."
Toivottavasti käännösvirhe... Se ei todellakaan ole neutraali näkemys, että tuputetaan vähemmistöperhemalleja. Jokaista vaikka sitten saman verran, vaikkei se arjessa niin menekään.

Mä oon miettinyt, että kuinkahan hukassa nuo lapset ovat murrosiässä jos naiseutta tai mieheyttä ei saa "korostaa", miten suhtautuvat kehon muutoksiin jne. Itse olin ihan hukassa rintojen kasvun ja menkkojen suhteen ihan "normaalin" kasvatuksenkin saaneena.

Missä vaiheessa sitten aletaan kertomaan että maailmassa on aika paljon ihan tavallisia miehiä, naisia, tyttöjä ja poikia? Tai miten lapsia tehdään? Taitaa olla hyvin hämmentävää, että siihen oikeasti tarvitaa MIES ja NAINEN. Silti koen myönteisenä tuon, että pitävät tuolla koulussa erilaisia perhemuotoja kaikkia tasavertaisina, mutta missä vaiheessa niille kerrotaan ihan tavallisesta perheestä, joita nyt kuitenkin suurin osa perheistä kuitenkin edustaa? Toivottavasti eivät sulje näitä perusnormejakaan kokonaan pois maailmankuvastaan.

Ymmärrän kyllä sen, että halutaan välttää lapsilta sitä mallia, että on mukamas olemassa miesten ja naisten työt, mutta mielestäni sitä voi opetta ihan normaaleissa kotioloissa ihan niin, että kaikki perheenjäsenet osallistuvat kaikkiin kodin töihin.

Liian mustavalkoista ja fanaattista liiallinen sukupuolineutraalius mielestäni.

[QUOTE="vieras";24068703]Sukupuoleni on osa minua, enkä hakuaisi että sitä yritettäisiin tukahduttaa. En pitäisi siitäkään, jos minua yritettäisiin tunkea ahtaaseen sukupuolirooliin.

Kyse on periaatteessa samasta asiasta kuin eri kulttuurien suhteen. Yritetäänkö tukahduttaa kulttuuriset piirteet vai vahvistetaanko sitä omana identiteetin osana opettaen samalla arvostamaan muita kulttuureja.[/QUOTE]

se on jännä juttu että yleensä nämä sukupuolettomuuden kannattajat arvostavat eri kulttuureja. Aikamoinen ristiriita. Naisilla ja miehilläkin on tavallaan omat kulttuurinsa.

Ihan yhtä huolissaan minä olen suomalaisesta järjestelmästä, jossa poikien lelut on täällä ja tyttöjen lelut tuolla. Sen seurauksena tytöt leikkivät erillään ja pojat erillään, eivätkö ole leikkiessään yhteydessä toisiinsa. Ja usein näin käy, vaikka lelut olisivatkin samassa paikassa. Vain koska noi on poikii ja noi tyttöi. Eikä sukupuolimuureja uskalleta murtaa, koska noh, pelätää vastakkaista sukupuolta ja mitä muut pojat/tytöt sanovat, jos leikkii vastakkaisen sukupuolen kanssa.

Ja tämä erottelu näkyy hyvin myös myöhemmällä iällä, kun vastakkaista sukupuolta pidetään lähes jonain satuolentona, eikä uskalleta olla missään kanssakäymisessä ennen kuin hormonit pakolla ajavat parinmuodostukseen - mikä meillä rohkeilla ja sukupuolisubjektiiveilla suomalaisilla onnistuu vain kolmen promillen humalassa.

[QUOTE="vieras";24068852]Ihan yhtä huolissaan minä olen suomalaisesta järjestelmästä, jossa poikien lelut on täällä ja tyttöjen lelut tuolla. Sen seurauksena tytöt leikkivät erillään ja pojat erillään, eivätkö ole leikkiessään yhteydessä toisiinsa. Ja usein näin käy, vaikka lelut olisivatkin samassa paikassa. Vain koska noi on poikii ja noi tyttöi. Eikä sukupuolimuureja uskalleta murtaa, koska noh, pelätää vastakkaista sukupuolta ja mitä muut pojat/tytöt sanovat, jos leikkii vastakkaisen sukupuolen kanssa.

Ja tämä erottelu näkyy hyvin myös myöhemmällä iällä, kun vastakkaista sukupuolta pidetään lähes jonain satuolentona, eikä uskalleta olla missään kanssakäymisessä ennen kuin hormonit pakolla ajavat parinmuodostukseen - mikä meillä rohkeilla ja sukupuolisubjektiiveilla suomalaisilla onnistuu vain kolmen promillen humalassa.[/QUOTE]

mä en ole huomannut tällaista, esim. meillä poika leikkii paljon tyttöjen kanssa ja kun mä olin aikonaan peruskoulussa, me tehtiin yhdessä pojat ja tytöt kaikenlaista. Toki jotkut vanhemmat on urpoja eivätkä anna lapsen tehdä oman mielen mukaan näissä jutuissa. Mutta kouluissa yms. en oo huomannut moista.

Tästä tuli mieleen, että saako koulussa valita puu- tai rättikässän, vai meneekö se automaattisesti sukupuolen mukaan? 1-4.luokilla meillä ainakin oli vielä kumpaakin ja aina koko luokka yhdessä. Pienessä kyläkoulussa oltiin, sit viidennelle isompaan kouluun jossa nuo oli sitten erikseen pojille ja tytöille. Mut sitä en muista et saiko sitä valita.

[QUOTE="vieras";24068852]Ihan yhtä huolissaan minä olen suomalaisesta järjestelmästä, jossa poikien lelut on täällä ja tyttöjen lelut tuolla. Sen seurauksena tytöt leikkivät erillään ja pojat erillään, eivätkö ole leikkiessään yhteydessä toisiinsa. Ja usein näin käy, vaikka lelut olisivatkin samassa paikassa. Vain koska noi on poikii ja noi tyttöi. Eikä sukupuolimuureja uskalleta murtaa, koska noh, pelätää vastakkaista sukupuolta ja mitä muut pojat/tytöt sanovat, jos leikkii vastakkaisen sukupuolen kanssa.

Ja tämä erottelu näkyy hyvin myös myöhemmällä iällä, kun vastakkaista sukupuolta pidetään lähes jonain satuolentona, eikä uskalleta olla missään kanssakäymisessä ennen kuin hormonit pakolla ajavat parinmuodostukseen - mikä meillä rohkeilla ja sukupuolisubjektiiveilla suomalaisilla onnistuu vain kolmen promillen humalassa.[/QUOTE]

Niin, tuota ajatusmaailmaa en minäkään ymmärrä miks tytöt ja pojat eivät voi keskenään leikkiä, mun 7-vuotiaan pojan yks parhaimmista kavereista on tyttö ja onhan niitä aikuisillakin kavereita ja ystäviä jotka ovat vastakkaista sukupuolta.

Mitenkä siellä puhutellaan niitä lapsia? Kun ruotsinkielessähän on erikseen persoonapronominit miehelle ja naiselle. Suomessahan sanotaan sukupuolesta riippumatta vain hän, hänen. Ruotsissa hon, hennes tai han, hans.
Sanotaanko kaikista sitten vaan sinä tai te? Vai peräti se?
Ilmeisesti käytetään sitten vaan etunimiä, joka tilanteessa.

[QUOTE="hmm";24069309]Mitenkä siellä puhutellaan niitä lapsia? Kun ruotsinkielessähän on erikseen persoonapronominit miehelle ja naiselle. Suomessahan sanotaan sukupuolesta riippumatta vain hän, hänen. Ruotsissa hon, hennes tai han, hans.
Sanotaanko kaikista sitten vaan sinä tai te? Vai peräti se?
Ilmeisesti käytetään sitten vaan etunimiä, joka tilanteessa.[/QUOTE]
Jo ensimmäisen viestin uutisessa mainittiin:

"Linja ulottuu myös henkilökunnan käyttämään kieleen. Hoitajat eivät käytä ruotsin kielen sukupuoliriippuvaisia hon- ja han-sanoja (suomeksi hän) vaan tarkoitusta varten kehitettyä sukupuolineutraalia hen-sanaa."

Ja tämähän on kauheaa! Eiku oho, niinhän meillä suomessakin tehdään.

Kunhan tämä ei tosiaan tarkoita sitä että poikamaisuus kielletään, niin kuin yleensä. Muutenkin monissa päiväkodeissa ilman sukupuolineutraaliutta on kielletty taisteluleikit, vaikka ne kuuluvat lasten leikkeihin.

Periaatteessa ajatus on hyvä siinä mielessä, että annetaan lapsien leikkiä mitä leikkivät, mutta musta menee yli jos ei saa sanoa tyttö ja poika vaan ystävä. Kyllähän lapsetkin nyt sentään tajuavat että tytöt ja pojat on erilaisia, niin leikeiltään ja jutuiltaan kun ihan fyysisestikkin. Ja se, että kirjoissa on lähestulkoon vain homopareista ja adoptioperheistä. Hyvähän se on, että ei luoda lapsille "rajottunutta kuvaa" maailmasta, vaan opetetaan hyväksymään myös erilaiset perheet, mutta mites ydinperhe, eikös sekin ole ihan normaaliperhe, niin miksi ei niistä sitten ole kirjoissa ja muissa. Älytöntä myös, että pitää kehittää ihan uusi sanakin, kun ei saa puhua tytöistä ja pojista. Itse en todellakaan haluaisi lasta tuollaiseen hoitopaikkaan.

[QUOTE="mä";24069347]Jo ensimmäisen viestin uutisessa mainittiin:

"Linja ulottuu myös henkilökunnan käyttämään kieleen. Hoitajat eivät käytä ruotsin kielen sukupuoliriippuvaisia hon- ja han-sanoja (suomeksi hän) vaan tarkoitusta varten kehitettyä sukupuolineutraalia hen-sanaa."

Ja tämähän on kauheaa! Eiku oho, niinhän meillä suomessakin tehdään.[/QUOTE]

Jaa tehdään? Noin, että koulua tai päiväkotia varten on keksitty joku tietty sana jota käytetään vaan siellä? Kuitenkin lapset kuulevat niitä "kiellettyjä" sanoja ihan kaikkialla muualla ja lukevat niitä kirjoista.
Ihan pimeetä.

Naisille pitäisi päinvastoin laittaa pakolliseksi kouluaineeksi cheerleading, hieronta sekä itsensä ehostus. Siinä se on helpoin tie onnellisiin parisuhteisiin. Tasapuolisuuden vuoksi miehet opettelevat rasvaamaan lihaksensa, kävelemään pystyssä ja olemaan itsevarmoja.

Olen usein miettinyt, mitä sukupuolineutraalia on siinä, että pojalla (jota ei tietenkään kutsuta pojaksi) on pitkät hiukset ja vaaleanpunainen paita. Hänellä ei ole leluinaan yhtään pyssyä,miekkaa tai autoa. Onko se sukupuolineutraalia vai jotain muuta? Minun mielestäni se on sitä jotain muuta....

[QUOTE="vieras";24070361]Olen usein miettinyt, mitä sukupuolineutraalia on siinä, että pojalla (jota ei tietenkään kutsuta pojaksi) on pitkät hiukset ja vaaleanpunainen paita. Hänellä ei ole leluinaan yhtään pyssyä,miekkaa tai autoa. Onko se sukupuolineutraalia vai jotain muuta? Minun mielestäni se on sitä jotain muuta....[/QUOTE]

Niinpä. Hassua on sekin, että harvemmin tytölle tungetaan Gormit-paitaa ja pistetään miekkaa nuken tilalle vaan nimenomaan poikiin kohdistuu enemmän paineita olla 'vähemmän poikia'.

Yhteistyössä