Ruotsinkielinen eskari ja koulu

Hei,

Tulinpa ensimmäistä kertaa piipahtamaan tänne puolelle. Meidän esikoinen täyttää keväällä 6v ja lähtee siis syksyllä esikouluun. Perheemme on kaksikielinen - isä "aito" ruotsalainen ja minä suomalainen. Isä ei puhu suomea lainkaan, minä puhun myös ruotsia, mutten lapsille.

Tarkoituksena olisi laittaa esikoinen (ja pikkusiskot perässä) ruotsinkieliseen eskariin ja sitten kouluun.

Nyt pohdituttaa lähinnä se millaiseksi lapsen opintie lopulta muotoutuu, kun kuitenkin asumme Suomessa, minä puhun suomea (ja kaikki lähisukulaiset, ystävät jne.) ja vain isä ruotsia. Oletteko valinneet ruotsinkielisen koulun siksi, että koko perhe puhuu ruotsia (ja myös ystävät) vai onko joku tehnyt valinnan sen perusteella, että vain toinen vanhemmista puhuu ruotsia? Meillähän lasten isä ei voisi seurata koulunkäyntiä lähes ollenkaan, jos lapset menisivät suomenkieliseen kouluun... (vaikka toki oppii vuosien varrella kieltä). Siksi ruotsinkielinen opintie tuntuu lähes ainoalta vaihtoehdolta.

Esikoisella suomenkieli on selvästi vahvempi kieli. Hän käy ruotsinkielisen seurakunnan päiväkerhossa pari kertaa viikossa (myös suomenkielisessä kerhossa), mutta riittääkö se pohjaksi eskariin ja lopulta koulutielle? Isän kanssa toki puhutaan ruotsia koko ajan ja tällä hetkellä myös arkipäivisin kotona.

Kertokaa kokemuksia te, jotka olette kaksikielisiä ja joiden lapset käyvät ruotsinkielistä koulua. Onko kukaan Vantaalta? :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2006 klo 15:28 vieras kirjoitti:
Mitä mieltä lapsi on?
En ole liikaa halunnut kysellä haluaako esikoinen suomenkieliseen vai ruotsinkieliseen eskariin. Minusta vajaa 6-vuotias on kuitenkin vielä aika kykenemätön tekemään päätöksiä tällaisista asioista, jotka koskevat koko opintietä. Tiedän, että hän pitää suomenkieltä omanaan, mutta meidän perheessä on pakko ajatella myös lasten isää, joka ei suomenkieltä hallitse eikä näin ollen voisi seurata lapsen koulunkäyntiä. Onko siis päätös tehtävä sen perusteella vai tosiaan vain kuunneltava lasta...?? Ei ole helppoa ei. :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2006 klo 20:22 PerhosVaikutus kirjoitti:
Jos teillä vanhemmilla ei ole mielipidettä, niin kysykää lapselta. Kyllä 6v on jo valmis ilmaisemaan oman mielipiteen ja hänen koulunkäynnitähän on kyse.
Miehelläni on vankka mielipide, tottakai. Hän on ehdottomasti ruotsinkielisen opetuksen kannalla. Minä pähkäilen, koska en halua, että lapsi joutuu tilanteeseen, ettei hän opi asioita kielen ymmärtämättömyyden vuoksi. Voiko siis niin käydä, kun vain isä puhuu ruotsia (ja nimenomaan sitä ruotsinruotsia)? Suomenruotsi on ihan erilaista.

Onko ketään, jolla olisi kokemusta ruotsinkielisestä opetuksesta?
 
jukris
Minä olen sitä mieltä että jos lapsi aloittaa ruotsinkielisen koulun
silloin pitäisi myös ruotsinkielen olla se vahvempi kieli muuten
koulunkäynnistä voi tulla heti alkutaipaleella liian vaikeaa.
Meidän kotona isä puhuu suomea samoin hänen poikansa joka
asuu meillä.Minä olen puhunut koko ajan pojalleni ruotsia sekä
pistänyt hänet pienenä ruotsinkieliseen hoitoon.
Minut pistettiin aikoinaan ruotsinkieliseen kouluun vaikka puhuin
huonosti ruotsia,vannoin etten tee samaa omille lapsille.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 10:23 mamma-72 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2006 klo 20:22 PerhosVaikutus kirjoitti:
Jos teillä vanhemmilla ei ole mielipidettä, niin kysykää lapselta. Kyllä 6v on jo valmis ilmaisemaan oman mielipiteen ja hänen koulunkäynnitähän on kyse.
Miehelläni on vankka mielipide, tottakai. Hän on ehdottomasti ruotsinkielisen opetuksen kannalla. Minä pähkäilen, koska en halua, että lapsi joutuu tilanteeseen, ettei hän opi asioita kielen ymmärtämättömyyden vuoksi. Voiko siis niin käydä, kun vain isä puhuu ruotsia (ja nimenomaan sitä ruotsinruotsia)? Suomenruotsi on ihan erilaista.

Onko ketään, jolla olisi kokemusta ruotsinkielisestä opetuksesta?
En tieda ruotsinkielisesta opetuksesta mitaan, mutta olen sita mielta, etta turhaan huolehdit :hug: Olen varma, etta lapsi oppii suomenruotsin nopeasti, kun kotona kuitenkin ruotsia puhutaan =)
Meilla esikoinen joutui englanninkieliseen kouluun (asumme siis Englannissa) ihan ummikkona ja oppi kielen hyvin nopeasti. Nyt puhuu englantia kuin syntyperainen.
 

Yhteistyössä