ruokavalio imetysaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vaan

Vieras
Esikoista odottelen ja oon aivan täydellisen kyllästynyt näihin raskauden ajan ruokarajoituksiin. Olis niin ihana syödä vaikka graavilohta ja fetasalaattia! Vajaa pari kuukautta vielä synnytykseen. Mutta mitenkäs noitten ruokasuositusten kanssa on sitten imetysaikana? Pitääkö silloinkin vielä varoa listeriaa ja toksoplasmoosia? Onko kahvinjuontirajoituksia? yms.

Voinko siis unelmoida niistä joulupöydän kalaherkuista ym. vai jatkuuko tää kituutus vielä imetysaikanakin? Millaset ohjeet olette saaneet?

Itse olen kamalan kova syömään graavilohta ja aurajuustoa. Oli tuskan ja työn takana olla 9kk ilman niitä. Mutta äiti toi mulle heti samana päivänä kun oli synytys niitä osastolle. Kyllä oli hyvää. EI kielletty syömästä...

Mä olen kahden pienen pojan äiti ja mua ei kyllä kielletty syömästä graavia edes raskausaikana! Molempina kertoina olin jouluna raskaana ja söin sitä kyllä ihan niin paljon kun vaan halusin...

Ei imetysaikana ole mun tietääkseni mitään ihmeitä suosituksia. Tietty monipuolisesti pitää syödä. Tulisesti maustettuja ruokia kuulemma kannattaa välttää, voi tulla vatsavaivoja, itse kyllä juon vähän kahvia, eikä mitään ole tullut vauvalle, mutta sehän riippuu ihan siitä että kuinka herkkävatsainen vauva on ja kuinka paljon kahvia juo! Mukavaa odotuksen loppuaikaa ja kaikkea hyvää synnytykseen ja vauva-arkeen :hug:

no enpä mäkään oo mitään erityisesti välttänyt raskausaikana. Joitakin olen syönyt vaan pieniä määriä, kuten maksalaatikkoa. Mut imetysaikana on tietty syytä syödä hyvin ja juoda paljon. Ainoastaan jos vauvalla on todettu tai lääkäri epäilee allergioita on syytä välttää tiettyjä ruoka aineita. Kuten maitoa, mansikoita, herneitä, kalaa..ym näitä ei siis pidä välttää varmuuden vuoksi vaan ainoastaan lääkärin niin suositellessa.