ruokaostoksista... taas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusavuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusavuton

Vieras
mut mietin vaan et te jotka käytte kerran viikossa kaupassa, nii mitä te siis ostatte te sieltä?
ihmettelen vaan et miten osaatte ostaa kaikki viikon tarpeet kerralla?
oon meinaan itse kokeillu sitä mut en onnistu, silti käyn 3-4 kertaa kaupassa lisäksi....

Rahaa menee huomattavasti vähemmän, jos tekee jonkinlaisen kauppalistan, eli silloin on mietittävä viikon ruoat etukäteen.
Toki joskus joutuu maitoa tms hakea, ja silloinkin tulee heräteostoksia..

Alkuperäinen kirjoittaja Potslojo:
Rahaa menee huomattavasti vähemmän, jos tekee jonkinlaisen kauppalistan, eli silloin on mietittävä viikon ruoat etukäteen.
Toki joskus joutuu maitoa tms hakea, ja silloinkin tulee heräteostoksia..

Siks mää laitan miehen hakeen ne maidot yms. se ei osta koskaan mitään muuta ku sen mitä käsken.

Minulla on kotona hyvät varastot kaikkia perusjuttuja, joita sitten täydennän tarpeen mukaan (siis jauhot, puurohiutaleet, tomaattimurska, pakastevihannekset, näitä ostetaan satunnaisesti). Sitten vaan jaan ruuat mielessäni seuraaviin osioihin:
-lihat/kalat - eli niitä viikon tarpeiksi (+pakkasessa on valmiina niitä, eli ei niin tarkkaa mitä ostaa)
-maitotuotteet - 5-6 X1.5 l maitoa, jugurttia, piimää, rahkaa, kermaa jne. vaihtelevasti
-leivät - osa pakkaseen, osa leivotaan itse
-vihannekset - sesongin mukaan, eli nyt lähinnä vain juureksia, kaalia jne.
-hedelmät - sesongin mukaan, aika vähän, koskä syömme lähinnä kotimaisia itsepoimittuja marjoja
-herkut - lähinnä jäätelöä, joskus karkkia tai muuta

Olikohan tässä kaikki, lisään jos myöhemmin tulee muuta mieleen. Niin, ja minulla on jääkaapissa magneetilla ostoslista, johon kirjoitan aina kun mieleen tulee jotain, esim, kun otan viimeisen jauhopussin käyttöön, kirjoitan siihen heti jauhot.

Teen ensin listan ruoista, apuna käytän poikien koulujen ruokalistoja(pyrin siis tekemään muuta sille päivälle, mitä kouluissa on), sitten lisäilen siihen mitä nyt sattuukaan kaapeista puuttumaan esim kuivatavaraa ja pakasteita. Maitoa meille on pakko hakea aina lisää, sitä menee niin paljon tällä laumalla.

Teen ruokalistan viikoksi ja kauppaan kauppalista mukaan. Mies tuo töistä tullessaan kerran pari viikossa maitoa/leipää lisää, riippuu siitä paljonko tuo kerralla :)

Meillä listataan heti, mikä loppuu ja tarviaa seuraavalla kauppakäynnillä ostaa... lisäksi leivät, juustot, kinkku, maito, jugut on peruskamaa joka ostetaan joka kerta... perunaa iso säkki, vihannekset, hedelmät, lihaa/kalaa/kanaa joka päivälle.... Viikko elellään seuraavaan kauppareissuun vaikka melkein Prisman viekussa elellään.... rahaa säästyy kyl hurjasti, kun käy vaan kerta viikkoon kaupassa.

Yhteistyössä