Ruokamytkytys vakuumikalasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä tein alkuvuodesta kirjolohensuikaleista lohipastaa.

Siitä neljän tunnin päästä alkoi kuvottamaan ja tuli tunne että pitää mennä lepäämään. Hetken levättyäni juoksin vessaan ja tuli vettä peräpäästä. Siitä noin puolen tunnin päästä alkoi oksentaminen ja sitten istuinkin loppuyön pöntöllä, ämpäri sylissä. Oli tietty taukojankin, ruhtinaaliset 20min ja eiku takas.

Eli oireet alkaa pian, 4 tuntia meni mulla.

En ole satavarma tuliko kalasta vai oliko noroa, mutta jos oli ruokamyrkytys niin sitten tulo kalasta.

[QUOTE="miemie";29113992]Mä tein alkuvuodesta kirjolohensuikaleista lohipastaa.

Siitä neljän tunnin päästä alkoi kuvottamaan ja tuli tunne että pitää mennä lepäämään. Hetken levättyäni juoksin vessaan ja tuli vettä peräpäästä. Siitä noin puolen tunnin päästä alkoi oksentaminen ja sitten istuinkin loppuyön pöntöllä, ämpäri sylissä. Oli tietty taukojankin, ruhtinaaliset 20min ja eiku takas.

Eli oireet alkaa pian, 4 tuntia meni mulla.

En ole satavarma tuliko kalasta vai oliko noroa, mutta jos oli ruokamyrkytys niin sitten tulo kalasta.[/QUOTE]

Etkö sää kuumentanut niitä kaloja? Kyllä siinä kalassa voi muitakin basiliskoja olla jotka kenties eivät niin helposti kuumentaessa häviä tai ovat kerinneet jotain myrkkyjä muodostaa, joten turha varmaan täällä miettiä jos ei diagnoosia ole ihan lekurissa todettu.

Mä en kyllä keksi yhtäkään syytä miksi kala pitäisi ostaa muuten kuin tuoreena. Mielummin kokonaisena mutta filekin menee juuri ja juuri. Kokonainen on tuoreempaa.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29114060:
Mä en kyllä keksi yhtäkään syytä miksi kala pitäisi ostaa muuten kuin tuoreena. Mielummin kokonaisena mutta filekin menee juuri ja juuri. Kokonainen on tuoreempaa.

Eikös ne kalatiskin "tuoreetkin" ole avattu vakuumista tai muuten kaikkea muuta kuin tuoreita.
Meillä ainoa kauppa lähistöllä joka myy myy muuta kuin vakuumia, eli siis noita normaalipussissa olevia kokonaisia lohia on aika saastainen, ja ne pussilohet tuskin näkyvät sen harmaan liman läpi sieltä pussista, joten sen kaupan kalat saa olla mun puolesta...

Alkuperäinen kirjoittaja määää;29114028:
Etkö sää kuumentanut niitä kaloja? Kyllä siinä kalassa voi muitakin basiliskoja olla jotka kenties eivät niin helposti kuumentaessa häviä tai ovat kerinneet jotain myrkkyjä muodostaa, joten turha varmaan täällä miettiä jos ei diagnoosia ole ihan lekurissa todettu.

Eli ei saa vastata ketjuun jos ei ole lääkärin diagnoosia? Kerroin vain oman kokemukseni joka ehkä johtui kalasta. Ruokamyrkytys yleensä alkaa 4 tunnin sisällä, joten sopii tuohon mun oksenteluun.

Ja tietty kypsensin, en syöny raakana suoraan pakkauksesta.

Onhan se voinut olla sellainen pakkaus joka ollut jossain tyyliin mehuhyllyllä kaupassa kun joku vaan hylännyt sen sinne ja viety vaan takas kylmään. Ei voi tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja määä;29114090:
Eikös ne kalatiskin "tuoreetkin" ole avattu vakuumista tai muuten kaikkea muuta kuin tuoreita.
Meillä ainoa kauppa lähistöllä joka myy myy muuta kuin vakuumia, eli siis noita normaalipussissa olevia kokonaisia lohia on aika saastainen, ja ne pussilohet tuskin näkyvät sen harmaan liman läpi sieltä pussista, joten sen kaupan kalat saa olla mun puolesta...
Juu ei niitä limaisia muovipussikaloja. Kalatiskistä siistiä ja tuoretta.

Triplaisä, ostin sitä vakuumipakattua vai onko se tyhjiöpakattua, koska en itse osaa tehdä kylmäsavulohta ;) Mutta nautinto meni vähän pilalle, kun sain nyt päähäni että sain siitä listerian tai jonkun muun kupan..

on muuten hiukan hämmentävää googlata, kun joka paikassa lukee eri itämisajat :O Yksi sanoo vuorokausi, toinen 2-3 päivää ja sitten joku että 1-7 viikkoa. Mihinköhän nyt pitäis uskoo...