Olin raskausviikoilla 16-18 Kreikassa lomamatkalla. Sairastuin loman loppupuolella. Oireina olivat nuha, kurkkukipu, kuume (=flunssan oireet), joiden lisäksi aloin oksentelemaan ja ripuloin.
Kun pääsimme Suomeen kävin lääkärissä ja minulta otettiin listerioosiviljely verestä ja salmonellanäyte ulosteesta. Listeria on vaarallinen raskaanaolevalle, koska se yleisinfektiona voi mennä istukan kautta kohtuun ja aiheuttaa siellä tulehduksen, johon sikiö voi pahimmillaan menehtyä. Listeria siis aiheuttaa kohtutulehduksia ja sitä kautta voi tulla myös ennenaikainen synnytys. Myös itse synnytyksessä listeria voi tarttua synnytyskanavan kautta vastasyntyneeseen, jolle tulehdus on tietenkin heti synnyttyä vaarallinen.
Listerian oireet raskaanaolevilla ovat influenssan oireet, pahoinvointi ja ripuli. Kun kohtu tulehtuu, myös alavatsassa on kipuja.
Omat koetulokseni olivat onneksi puhtaat; kaksi viikkoa kestäneestä veriviljelystä ei löytynyt listeriaa, eikä ulosteestakaan bakteereja. Minulla oli siis viruksen aiheuttama turistiripuli. Oksensin kaikki mitä söin 7 päivän ajan ja ripuloin yhteensä 11 päivää putkeen. Välillä alkoi jo usko loppua. Mainittakoon nyt vielä, että onneksi listeria-bakteeri on erittäin harvinainen. On silkkaa typeryyttä, kun ihmiset täällä Suomessa miettivät syötyään voileipäkakkua, tai aurajuustoa että heillä olisi listeria. Järki käteen ja seis hysteria!