Listeria raskauden loppuvaiheessa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hömppä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hömppä

Vieras
Hei mammat,

tiedättekö mitä sikiölle aiheutuu, jos saa listeria-bakteerin raskauden loppuvaiheessa? Siis viikoilla 30 +.

Alussahan se voi johtaa keskenmenoon, mutta entäs myöhemmässä vaiheessa?

Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
yksi neljästä kuolee siihen...älä saa sitä.

MUOKS:Niin siis raskaanaolevasta tai vanhuksista.
"normi" tilassa ei ole ollenkaan niin vaarallinen.

Siis... onko se nimenomaan silloin äidille vaarallinen? :o
Itse olen käsittänyt että äidille se voi vaan olla ikävä vatsatauti mutta sen sijaan sikiökuolleisuus on suurta.

Tää mun vastaus on miten muistelen kuulleeni tai lukeneeni. En siis ole terveyden ammattilainen.

Mulla on se käsitys, että listeria voi käynnistää synnytyksen ennenaikaisesti. Jostakin lehdestä olen vuosia sitten lukenut vastasyntyneestä, jolla todettiin "vaikea yleistulehdus" syntymän jälkeen. Vauva toipui onneksi ja syyksi selvisi äidin sairastama listeria.

Hei,

tuossa tietoa listeriasta http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/listeria/

Äidillä toisiaan flunssankaltaiset oireet. Myöhäisillä viikoilla uhkaa kaiketi ennenaikainen synnytys todennäköisemmin kuin keskenmeno ja vastasyntyneen vaikea yleisinfektio.

Olin raskausviikoilla 16-18 Kreikassa lomamatkalla. Sairastuin loman loppupuolella. Oireina olivat nuha, kurkkukipu, kuume (=flunssan oireet), joiden lisäksi aloin oksentelemaan ja ripuloin.
Kun pääsimme Suomeen kävin lääkärissä ja minulta otettiin listerioosiviljely verestä ja salmonellanäyte ulosteesta. Listeria on vaarallinen raskaanaolevalle, koska se yleisinfektiona voi mennä istukan kautta kohtuun ja aiheuttaa siellä tulehduksen, johon sikiö voi pahimmillaan menehtyä. Listeria siis aiheuttaa kohtutulehduksia ja sitä kautta voi tulla myös ennenaikainen synnytys. Myös itse synnytyksessä listeria voi tarttua synnytyskanavan kautta vastasyntyneeseen, jolle tulehdus on tietenkin heti synnyttyä vaarallinen.

Listerian oireet raskaanaolevilla ovat influenssan oireet, pahoinvointi ja ripuli. Kun kohtu tulehtuu, myös alavatsassa on kipuja.

Omat koetulokseni olivat onneksi puhtaat; kaksi viikkoa kestäneestä veriviljelystä ei löytynyt listeriaa, eikä ulosteestakaan bakteereja. Minulla oli siis viruksen aiheuttama turistiripuli. Oksensin kaikki mitä söin 7 päivän ajan ja ripuloin yhteensä 11 päivää putkeen. Välillä alkoi jo usko loppua. Mainittakoon nyt vielä, että onneksi listeria-bakteeri on erittäin harvinainen. On silkkaa typeryyttä, kun ihmiset täällä Suomessa miettivät syötyään voileipäkakkua, tai aurajuustoa että heillä olisi listeria. Järki käteen ja seis hysteria!

Yhteistyössä