Esikoisen hoito raskauden loppuvaiheessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meeri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Meeri

Vieras
Esikoinen (1v4kk) on nyt ollut päivähoidossa 20h/vko. Toinen lapsemme syntyy maaliskuun alussa. Ajattelin lopettaa työt jo ennen joulua ja jäädä takaisin hoitovapaalle, mutta sitten asia alkoikin mietityttää. Mitä jos en raskauden loppuvaiheessa pystykään hoitamaan lastamme. Päivähoitopaikka on auttamattomasti menetetty ja muita hoitomahdollisuuksia lapselle ei oikeastaan ole. Mies töissä eikä kyllä pysty jäämään lasta hoitamaan... Pitäisikö sittenkin sinnitellä työssä äitiysloman alkuun ja pitää esikoinen päivähoidossa.. Mitä muut olette tehneet, mistä hoitaja jos raskauden loppuvaiheessa ei pystykään hoitamaan omaa lastaan?

Voin vain sanoa että itseäni harmittaa kun otin esikoisen (2v3kk) pois hoidosta jo kesällä, ja uusi vauva on tulossa marraskuun alussa. Poikani painaa jo 16 kiloa joten käytännön jutut kuten pepun pesu ovat todella hankalia tässä loppusuoralla. Jos voisin mennä ajassa taaksepäin, olisin ottanut pojan kesäksi pois päiväkodista mutta laittanut takaisin viimeistään 1-1,5kk ennen laskettua aikaa. Nyt tajusin tilanteen liian myöhään ja hoitopaikan hakuaika kun on se 4kk niin en ehdi saamaan pojalle hoitopaikkaa ennen synnytystä. Oloni on jo niin tukala etten juurikaan jaksa kävellä, joten olemme nyt viime viikot käyneet autolla puistoissa, ja varsinkin avoin päiväkoti on ollut melkoinen pelastus!

Itse olin vielä hoitovapaalla esikoisen kanssa, joten eipä tullut mieleen miettiä jaksamista. Pakkohan se vaan oli, eikä näin jälkeenpäin ajatellen tuskasta ollut kuin ihan viimeiset päivät ennen synnytystä. Esikoinen oli siis 2v 4kk kun vauva syntyi!

Kiitos viesteistänne! Mitä enemmän asiaa mietin, sitä enemmän oon tullut siihen tulokseen, että sinnittelen työssä ja pidän sen hoitopaikan. Olisihan se tietysti mukava viettää aikaa pojan kanssa, mutta eihän sitä tiedä, jos vaikka joutuu raskauden loppuvaiheessa sairaalaan tms. Osa-aikaisen päivähoidon voi helposti muuttaa kokoaikaiseksi, mutta uuden hoitopaikan haku lyhyellä varoitusajalla voi olla hankalaa...

Yhteistyössä