Ruokamenot VKL

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias Iina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

utelias Iina

Vieras
Ihan mielenkiinnosta kyselen pariskuntien viikonlopun ruokamenoja. Yksi kaverini kauhistelee sitä, kun heillä menee 50 euroa vkl ruokiin ja siihen hintaan kuuluu jo muutama siideri ja olutkin. Kaverin mielestä se on ihan törkeän paljon rahaa yhteen viikonloppuun ja hän päivittelee sitä usein ja leuhkii niinkuin se olisi suurikin summa. Itselläni ja miehelläni taas menee n. 100 euroa vähintään, jos haluamme syödä edes pikkuisen paremmin kuin arkena ja juoda vaikka pullon viiniä. En pidä tota 100 euroa pahana, joten ihmettelen kaverini kauhistelua 50 eurosta. He tienaavat saman verran kun me, eli ihan keskituloisia ovat.
Siksi kysynkin muiden menoja, kun tämä nyt niin ihmetyttää itseäni :)

Meillä menee kans toi 100 - 150 euroa viikonloppuostoksiin markettiin aina, oli miehen lapset sitten meillä tai ei. Ja yleensä vielä parikin kertaa pitää käydä jotain hakemassa lähikaupasta jälkikäteen kun unohtui ostaa. Tosin olen oikea armeijakokki; yleensä sitten ainakin alkuviikko syödään viikonlopun "jämiä." Säästän näin myös vähän itseäni kun kokkaan kerralla enemmän.

Olen muuten sitä mieltä että euron myötä eläminen todellakin kallistui. Vertailkaapa jonkun pienen tuotteen hinnoissa markkaan, esim. tomaattimurska, jogurtti, mehu yms. Mitä ootte mieltä?

Tomaattimurska maksaa 0.39 Lidlissä, joten ei se vielä kovin kallista ole.

Mulla menee viikossa 50 euroa ruokaan, viikolla meitä on kaksi syöjää, viikonloppuina neljä. Meillä kyllä syödään viikonloppuisinkin ihan tavallista ruokaa, lauantaina syötiin päivällä jauhelihasoppaa ja lättyjä, saunan jälkeen illalla lohkoperunoita ja nakkeja. Sunnuntaina broileria ja pastaa.

Viiniäkin juotiin ja saunaoluet. Oluttakin saa mäyräkoiran joka päivä kaupasta alle 8 eurolla.

Viikossa 50 egeä ruokaan...?? Ja 2-4 syöjää kuten meilläkin? Oletpas melkoinen nuukuusmestari, onnea siitä! Ihan kateeksi käy, siis oikeasti. Tosin olen kuullut joltain muultakin että tarkalla suunnittelulla (ja suunnitelman noudattamisella) tuollainen taloudellisuus onnistuu.
Itse olen tällainen vähän suurpiirteisempi huushollaaja joten multa ei taitaisi luonnistua.

Ap ei todellakaan ole keskituloinen jos kaksi henkeä kuluttaa viikonlopun ruokiin 100 euroa tai yli. Siinä ei silloin todellakaan katsella mitä maksaa tai mitä ostetaan. Meillä kaksi henkeä pärjää puolet vähemmällä ja hyvin on lihassa pysytty.

50 eurolla pitää todella tarkkaan katsoa, mitä ostaa. Ei sillä paljon kummosempaa ruokaa saa viikonlopuksi. Salaattiainekset, mehut ja hedelmät ovat nykyään aika kalliita. Samoin parempi liha. Kyllä meilläkin lähemmäs satasta menee viikonlopun ruokakulut, jos ei haluta pihistellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Täti Keskituloinen:
Ap ei todellakaan ole keskituloinen jos kaksi henkeä kuluttaa viikonlopun ruokiin 100 euroa tai yli. Siinä ei silloin todellakaan katsella mitä maksaa tai mitä ostetaan. Meillä kaksi henkeä pärjää puolet vähemmällä ja hyvin on lihassa pysytty.

Olen osallistunut Ellit/Säästöpossupalstalla ruokakauppaviestiketjuun.
Kuulin eilen radiosta tutkimuksesta, jossa verrattiin ihmisten suhtautumista rahaan ennen ja jälkeen euron. Nuori opiskelijanainen kertoi "300 markan pusero tuntui huippukalliilta, mutta 50 euron pusero ei tunnu kalliilta." Kahvilahinnat ennen 2 markkaa ja nykyään 2 euroa. Suomalaisia vaivaa selvästikin tutkimuksen mukaan vauhtisokeus euroissa.

"Olen muuten sitä mieltä että euron myötä eläminen todellakin kallistui. Vertailkaapa jonkun pienen tuotteen hinnoissa markkaan, esim. tomaattimurska, jogurtti, mehu yms. Mitä ootte mieltä?"

Olen yrittänyt pitää yh-talouteni ruokabudjettina alle 400 euroa/kk.
Naiset syövät erilaisia ruokia kuin miehet.

Talouteni kaatuisi, jos hommaisin suursyömäri miehen talouteen. 100 euroa viikonloppuna. Miten vielä saan itseni enemmän eihaluttavan näköiseksi. Tuskin Ellien Sensuelli ja Muotifriikit palstasta on siihen apua.

En ole ikinä kysynyt mieheltäni, että kuin paljon menee vkloppuna rahaa ruokaan. Enkä kysele, mutta hyvää sapuskaa tuo..eikä pihistele, kun on hyväpalkkainen..mutta uskon, että paljon menee euroja..koska meillä on kaupan bonuskortti ja saadaan sitten bonuslisällä ostella mitä milloinkin..

Kyllä kaupan käytävällä ratkaistaan ostoskorin hinta. Jos sinne koriin lappaa valmistuotteita, niin lasku on kaamea.
100 € saa makaronia, perunaa, maitoa, broileria, leipää, ym. perustuotteita niin paljon, että ei kantaa jaksa. Sitten kotona saa 50 € tuntipalkkaa pienelle kokkaukselle ja lopputulos on maukkaampi ja terveellisempi.

Kyllä tota makaronia ja broileria ehtii arkena ihan kyllikseen syödä. Viikonloppuisin sitten sisäfilettä tai lohta hyvällä kastikkeella, hyvää viiniä, salaattia ja jälkiruokaa. Kokeilepa mies1 joskus yllättää tällaisilla eväillä naisesi, äläkä aina pihistele:)

Minä olen opiskelija ja mies töissä välivuotta pitävä opiskelija.Jos lähdemme viihteelle vkl:na niin ruokiin ja juomiin kuluu sellaiset 100e varmaankin,mutta jos olemme kotosalla vain niin kyllä reippaasti alle 50e pärjää,taitaa mennä n.20e.

Kyllä viikonloppusin menee enemmän rahaa ruokaan kun viikolla, en ole kylläkään laskenut mitä viikonloppusin menee.
Me miehen kans syödään viikolla kahden ja viikonloppusin on sitten muksutkin, tietenkin he tarvitsevat koulun jälkeenkin ruokaa eli laitan ruan sekä päivällä että illalla. Nyt ei viikonloppusin ole syöjiä niin paljon, yhdessä vaiheessa tytär kävi avomiehensä ja tyttärensä kans syömässä lähes joka viikoloppu.

Alkuperäinen kirjoittaja arkena:
Kyllä tota makaronia ja broileria ehtii arkena ihan kyllikseen syödä. Viikonloppuisin sitten sisäfilettä tai lohta hyvällä kastikkeella, hyvää viiniä, salaattia ja jälkiruokaa. Kokeilepa mies1 joskus yllättää tällaisilla eväillä naisesi, äläkä aina pihistele:)

Meillä lohta ostetaan silloin kun se on hyvässä tarjouksessa ja Päijänteen kuhaa ja madetta tuo velipoika pakastimeen. Sisäfilettä ei syödä, punaista lihaa ei juuri oikeastaan muutenkaan. Joskus jauhelihaa.

Salaattia meillä on joka päivä pöydässä. Vihannekset, tuoreet ja pakastetut, sekä hedelmät ostetaan pääasiassa Lidlistä. Ruoka tehdään alusta asti aina itse. Lähes joka aterian laitto alkaa sipulien ja perunoiden kuorimisella...

Jos päästäisin miehen ruokakauppaan, menisi puolet enemmän. Hän kun aina ajattelee, että "ostetaan sellaista, että päästään mahdollisimman HELPOLLA..."

Vaikea sanoa mitään keskiarvosummaa viikonlopun ruokaostoksille. Yleensä kannamme lauantiaisin marketista 50 - 100 euron ruuat, mutta siihen sisältyy suunnilleen kaikki, mitä koko viikon aikana kotona syömme. Lounaan syömme työpäivinä ulkona. Viikonloppujen ruoka ei ole sen kalliimpaa kuin arkiruokakaan. Tosin viikonloppuna meillä saa suuremmalla todennäköisyydellä runsaan aamupalan ja muilla aterioilla viiniä. Mutta ei sillä viinilläkään vielä kovin paljoa aterian hintaa nosteta, koska juomme yleensä alle 15 euron viinejä.

Olen iät ja ajat pitänyt kirjaa ruokamenoista. Kaupassa käydään pari kertaa viikossa. Kuukauden ruokalasku kahdelta hengeltä noin 1500 mk/kk. Nykyisin se on 250€/kk, eli pysynyt samana, vaikka opintolaina on vaihtunut hyväpalkkaiseen työpaikkaan jo reilut 10 vuotta sitten.

Mitkä tuotteet siellä kaupassa oikein ovat kallistuneet? Jauheliha maksoi 90-luvun alussa 50 mk/kg, nyt 5€/kg. Tilastokeskus teki vastikään kattavan hintavertailun, joka todistaa tämän saman kansan valheeksi epäilemän totuuden. Kaljakin maksaa saman verran kuin 20 vuotta sitten, kun sitä ensi kerran 15-vuotiaana Valintatalosta onnistuin ostamaan.

Tosin silloin en ostanut 700 markan farkkuja enkä 20 markan kahvikuppeja. En tosin käynyt samoissa kaupoissa tai kahviloissakaan.

olen inhorealistin tavoin seurannut ruokamenojamme vuosien ajan,
meillä on nykyään kolmihenkinen perhe, kaksi aikuista ja lapsi

ruokaan menee kuukaudessa n. 500 euroa,
kaupassa käydään pääsääntöisesti perjantaisin ja maanantaisin,
molemmilla kerroilla menee n. 60-80 euroa ruokaan.......
ruokamenoihin lasken kaikki muut tuotteet paitsi vaatteet ja elekroniikan/viihdetuotteet/lelut,
myöskin lahjaksi ostetut tavarat poistan ruokamenoista

Hauskaa lukea erilaisten perhekuntien ruokaostosten summia. Meillä on kotona 4 urheilevaa lasta, joista kaksi teinejä ja toinen heistä kilpaurheilija poika(syö siis valtavia määriä) sekä kaksi aikuista.
Meillä käydään kerran viikossa kunnolla kaupassa ja haetaan vain maitoa lähikaupasta viikolla lisää.Teen viikon ruokalistan, jonka mukaan ostoslista tehdään. Meillä syödään joka ilta lämminruoka; viikolla perusruokaa ja viikonloppuna vähän parempaa sekä herkkuja. Ruokaostokset ovat kuukaudessa 500-600 €, jossa on mukana ruoan lisäksi kaikki pesuaineet, oluet, siiderit, viinit ja talouspaperit. Eri viikosta riippuen viikonlopun ruokalasku on 70-150€.

Ihan vaan sinkuille/ kaksin eläjille tiedoksi: maitoa tässä huushollissa kuluu viikossa vaivaiset 24 litraa ja jauhelihakeittoa teen kahdeksi päiväksi 8 litran kattilallisen :)

2 henkeä on taloudessamme; viikonlopun kauppalasku on keskimäärin 30€/viikonloppu (sis.usein myös muuta kuin ruokaa). Lasku on joskus vähemmän joskus enemmän. Teen ruoat alusta alkaen, emme käytä eineksiä (eivät maistu). Syömme paljon kasviksista (peruna, porkkana, lanttu, kaali, punajuuri, sipulit) tehtyä ruokaa ja itse pyydettyä järvikalaa. Pakastimessa on sieniä, pinaattia ja erilaisia marjoja,jotka on metsästä poimittu ja pinaatti on kasvatettu omalla pienellä ryytimaalla. Ruisleivät, sämpylät ja pullat ynnä muut makeat leivokset leivotaan kotona.

Olemme molemmat työssäkäyviä, kohtuullisen hyvätuloisia 40-kymppisiä. Nuukuus ei vaivaa, mutta suosimme lähellä tuotettua puhdasta perusruokaa. Maustamalla, höystämllä ja ideoimalla peruselintarvikkeista saa todella maittavaa ruokaa.

Meilläpäin menee viikonloppuostoksiin n. 100 euro. Tietysti isossa perheessä leivotaan paljon ja tehdään ruuat alusta loppuun. Niin unohdin mainiat että meidän huushollissa maito menee litrakaupalla. Ehkä pitäisi hankkia oma lehmä :)

ei siis ihan osuva vastaus ap:lle, mutta vastaan kun muutkin niin ovat tehneet :)

Meillä kaksi aikuista, ja kolme alle kouluikäistä lasta, kuluttaa ruokamenoihin 500e/kk, mukaanlukien kaikki pesuaineet, wc-paperit yms. Ei vaippoja enään, eikä minkäänlaisia puoli- tai kokovalmisruokia. Ei eineksiä.
Mitenkään erityisemmin en nuukuile ostoksia tehdessäni, perusruokaa vain ostan, satunnaisesti jotain "erikoisempaa". Kasviksia ja salaatia joka päivä, myös hedelmiä.

Aina olen verrannut tuotteiden hintoja, ja vaikka en halvinta ostaisikaan, kulut ovat pysyneet kurissa.

Aika hurjalta kuulostaa nuo kahden ja kolmen hengen perheet joiden ruokaan menee monta sataa euroa viikossa. Mitä ihmettä te oikein syötte - hanhenmaksaa ja tryffeleitä joka päivä?

Meidän perheessä on kaksi aikuista ja kaksi kissaa ja ruokaan menee noin 60 - 70 euroa viikossa. Siihen on laskettu mukaan kaikki ruoka, olut ja viini, kissojen ruoka ja hiekka sekä tavalliset kodin päivittäistarvikkeet. Taidamme syödä aika köyhästi jos noin vähällä rahalla pärjätään. Tulot on jopa melkoisesti keskitasoa paremmat joten pitäisiköhän ruveta mässäilemään.

Jotkut ihmetteli, miten pariskunnat saa meneen suuria summia ruokaan. Me ainakin tykätään tiskiltä ostetuista artisokka, oliivi, aurinkokuivattu tomaatti ym jutuista. Niitä kyllä saa purkeissakin, mutta ei ne maistu läheskään yhtä hyvältä. Näille herkuille kertyy helposti hintaa 20 euroa ja hyvät juustot ja viinit päälle niin johan hintaa tulee. Ja ne on vasta iltanaposteltavaa meille. Aamupalalla haluamme nauttia hyvistä croisanteista ja mehuista, jotka myös maksavat. Puhuamattakaan pääruoasta. Mutta arkena taas ruokaan ei paljon mitään menekään, aamulla usein vaan puuroa ja illalla jotain risottoa, pastaa tai muuta halpaa.
Se on valintakysymys, mihin rahansa käyttää. Meidän taloutta ei viikonlopun herkut ole vielä kaataneet ja rahaa riittää muuhunkin kivaan, kuten matkusteluun, vaikkei mitään rikkaita ollakaan :)

Meillä ei viikonloppuostokset ole välttämättä kovin isoja, koska perusraaka-aineita löytyy kaapista. Tykkäämme syödä hyvin, mutta hyvin syöminen ei tosiaankaan tarkoita samaa asiaa, että aina pitäisi olla sisäfilepihviä ja punaviinikastiketta tms. Itse asiassa punaista lihaa emme syö läheskään joka päivä. Broileria ja kalaa sekä kasviksia on paljon ruokavaliossamme. Eineksiä emme käytä oikeastaan juuri koskaan.

Meillä ruokalasku on noin 400 euroa/kk ja se pitää sisällään myös pesuaineet, wc-paperit yms. Emme pihistele, mutta kun emme erityisesti ole erikoisjuustojen tms. herkkujen perään, niin syömme sekä arkena että pyhänä hyvin muttei mitenkään erityisesti kikkailemalla. Uusia reseptejä kokeilemme kokkaamisessa yleensä kerran viikossa. Viikonlopun ruokaostokset ovat yleensä alle 50 euroa.

Meillä ruokalaskun pienuuteen vaikuttaa myös se, että emme juo ruoan kanssa mehuja tai limuja, vaan vettä tai maitoa. Emme myöskään napostele karkkeja tai sipsejä arkisin, vaan ainoastaan perjantai-iltaisin ja lauantaisin. Sunnuntaisin yleensä leivon pullaa, teen rikkaita ritareita tms, jotka ovat halpaa herkkua.

Jonkun verran pakastimesta löytyy itse kerättyjä tatteja, mustikoita yms, joita hyödynnetään kokkaamisessa. Samoin jos tarvitsen ruokaan esim. puolikkaan purjon, niin jäljelle jäävän osan pilkon, kiehautan, jäähdytän ja pakastan seuraavaa käyttöä varten esim. keittoon laitettavaksi.

Meillä ruokamenot olisivat jopa halvemmatkin, mutta toinen lapsista harrastaa kilpaurheilua ja mies tekee fyysistä työtä, joten heidän ruokahalunsa on pohjaton. Senkin takia pidän tärkeänä, että syömme terveellistä ja hyvää ruokaa, jotta itse kukin jaksaa työssä ja vapaa-ajalla.

Ruokamenot ovat alue, missä voi tehdä merkittäviä säästöjä, ilman että nautinto kärsisi. Suomessa on edullista ruokaa. Itse en arvosta sisäfilettä sen hinnan vuoksi. minusta se on ylihinnoiteltua. Ulkofile on vastaavan arvoista, mutta halvempaa. itse tekisin ohuet pihvit sisäpaistista. Yleensäkin liha kypsennetään liikaa ja liian kuumassa. itse pidän uunin reippaasti alle sadan asteen kypsennyksen loppuvaiheessa ja pidennän aikaa. Mevevä paisti tulee käärimällä se voipaperiin ja folioon tiiviisti ja mausteet sisälle. Sen voi jopa jättää yöksi uuniin alle sataan asteeseen. minä pidän ruuanlaitosta ja kehitän uusia reseptejä. Kun teen sinappisilakoita, jätän sinappikastiketta savustetulle lohelle kastikkeeksi myös.
Lapset kannattaa ottaa mukaan kääntelemään pihvejä ja napsimaan lettuja. Hella on hyvä olla lapsiperheessä keskellä , että akikki mahtuvat ympärille hyörimään kulmahella ei ole kuin yhden valtakuntaa. Mukavia ruuanlaittohetkiä kaikille:)

Yhteistyössä