Ruokamäärä ja perhekoko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Logotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Logotar

Aktiivinen jäsen
23.07.2008
8 258
1
36
Mä oon nyt tässä huomannut, että mä laitan ihan liian vähän ruokaa. Ennen meitä oli kaksi aikuista ja satunnaisesti lapsi.

Sitten syntyi yhteinen lapsi joka on nyt kasvanut hyvinsyöväksi taaperoksi. Eli toisinaan meitä on 2 aikuista ja kaksi lasta, tavallisimmin kaksi aikuista ja tuo taapero. Nyt on vauva tulossa.

Tuntuu että kaupassa myytävät ruokapakkaukset/pakkauskoot on jotenkin tosi hankalia. Joko teen liian vähän, tai sitten tulee rutkasti liikaa jos tekee vaikka tupla-annoksen.

Tykkään kyllä siitä että ruokaa jää esim. seuraavan päivän lounaalle, joten tuskinpa tuosta tosi reilusti tekemisestä niin ois haittaa.

Tympeää vaan kun joskus tuntuu että ruokaa tulee reilusti ja sitten se loppuukin kesken :o Lapset ottas lisää mutta ei olekaan enempää. Vai syödäänkö me ihan sikana :ashamed:

Kun esim tänään tein sellasen puolivalmiin Lasagnette-vuoan, 400g jauhelihaa ja se paketti. Niin meitä söi kaksi aikuista ja kolme lasta, niin siitä jäi pieni kauhallinen jäljelle.

Tai jos kanasuikaleista tekee jotain, niin ei se 400g paketti ole kuin näyttää.

Meitä on kaksi aikusita ja vuoden vanha tenava, ja ruokaa kuluu järjettömästi. Mies ottaa loppuruoasta evään seuraavan päivän lounaalle töihin, ja sitten jääkin enää pieni nokare, joka juuri riittää pojalle seuraavalle aterialle. Ja ainakin 4 hengen satseja teen.

Joskus yritin tuplata annokset, että olisi tullut kahden päivän murkinat tai voinut pakastaa jotakin, mutta mies veteli sitten sen verran enemmän napaansa. Ei tainnut edes huomata suurempaa annoskokoa. Ärsyttävää.

Tai jos ruokaa jääkin, illalla narahtaa jääkaapin ovi ja ukko on vedellyt meidän huomisen lounaan juuri iltasekseen.

*muoks* - 400g kanasuikaletta on yksi pikku pöhähdys. Sehän kutistuukin kuin pyy maailmanlopun edellä... Mutta mä laitankin nykyään risottoon yms. enemmän riisiä ja kasviksia suhteessa kanaan. Vielä ei ole kukaan napissut.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
siis mikä ihmeen uusavuton sä oot?

no en mikään, mä vaan mietin että syödäänkö me ihan hel*etisti vai teenkö mä vaan yksinkertaisesti liian vähän ruokaa.

kun jossain vaiheessa se oli niinpäin että tuntu sitä ruokaa tulevan ihan mahdottoman paljon, yli tarpeen usein.

Alkuperäinen kirjoittaja Viuhahtava Intiaani:
*muoks* - 400g kanasuikaletta on yksi pikku pöhähdys. Sehän kutistuukin kuin pyy maailmanlopun edellä... Mutta mä laitankin nykyään risottoon yms. enemmän riisiä ja kasviksia suhteessa kanaan. Vielä ei ole kukaan napissut.

Joo siis mä saatan tehdä vaikka kastikkeen niin että on paketti kanaa, pussillinen vaikka wok classic-vihanneksia ja vajaa purkki kermaa. Eikä usein jää mitään.

Meitä on yksi aikuinen ja ainakin kolme lasta syömässä. En ole koskaan saanut 400g kanasuikalepakettia riittämään kuin risotoissa, muuten pitää laittaa kaksi.

Lapset syövät kolmestaan 400g jauhelihasta tehdyn kastikkeen tai pihvit, joskus jää pienesti pakastimeen. Keittoja saa tehdä niin paljon kuin kattilaan mahtuu ja aina tuntuu loppuvan kesken.. :D Mutta onhan se hyvä että lapset syövät, onneksi enimmäkseen kasvispitoista ruokaa. Salaattia ja raasteita meneekin tosi paljon.

Joskus tulee niitä puolivalmisteita käytettyä ja vaikka niissä olis että 4:lle niin eipä siitä paljon jää kun kaksi aikuista syö.
Kokonaan itse tehtynä tulee halvemmaksi ja saa juuri sen verran että varmasti riittää. 400g jauhelihaa kuitenkin on aika paljon joten siitä riittää hyvin monessakin ruuassa enemmälle kuin kahdelle.
Myöntää täytyy, että näin kesällä ei kokkailu paljon kiinnosta ja sen huomaa kauppalaskussa kun aina yrittää sitten sellaisia pulivalmisteita käyttää, joissa ei lisäaineita paljon ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Viuhahtava Intiaani:

Joo siis mä saatan tehdä vaikka kastikkeen niin että on paketti kanaa, pussillinen vaikka wok classic-vihanneksia ja vajaa purkki kermaa. Eikä usein jää mitään.

Me oltaisiin saatettu miehen kanssa syödä tuollainen kaksistaankin kertaistumalta jo ennen kuin oli lasta. Eli mun mielestä noi teidän ruokamäärät ei kuulosta mitenkään paljolta.

wok classic on hyvää :) Monta kertaa olen sillä tai muilla vastaavilla jatkanut ruokaa ja hyvin on kelvannut. Muutenkin olen miettinyt soijarouheen käyttöä mutten ole saanut aikaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Valmispakkaukset perusruoka-aineita, eli esim. lihaa, ovat aina väärän kokoisia! Kolme broilerfilettä, neljä leikettä, kaksi pihviä jne. :|

joo totta, ärsyttää kun tekee vaikka kanan koipia tai rintapaloja, niin meitä on neljä ja paketissa on kolme. Ni sitte pitää paistaa kuusi kappaletta joista ärsyttävästi jää sitten taas kaksi yli.

Meitä on 2 aikuista ja vauva,joten tosta ruokakunnan koosta ei ole kokemusta. Mutta,esim se lasagnette,siis se 400g jauhelihaa,eiks siinä pakkauksessa lue että tulee 3-4 annosta? Jos mä haluan että siitä riittää kunnolla seur päivän ruoaksi meille,teen sen perhepakkauksen mihin tulee 700g jauhelihaa. Siitä me 2 aikuista syödään 2 kertaa kunnolla ja kerran "vähän" eli esim päivällinen,vähän lisää illalla ja seur päivänä lounas.

Kai sä oot sanonu ukolles että teet välillä isomman satsin ruokaa jotta siitä tulisi seur päivän lounas samalla?? Ettei oleta jääkaapissa olevan ruoan olevan ylimäärästä..

Yks vinkki on tehä keittoja. Niihin kun laittaa vähän kaikkea,tulee yhtäkkiä ihan älytön kattilallinen mistä syökin oikeesti monta kertaa.. Ja niitä on myös helppo jatkaa heittämällä lisää kamaa kattilaan,esim lisää perunoita..

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Valmispakkaukset perusruoka-aineita, eli esim. lihaa, ovat aina väärän kokoisia! Kolme broilerfilettä, neljä leikettä, kaksi pihviä jne. :|

joo totta, ärsyttää kun tekee vaikka kanan koipia tai rintapaloja, niin meitä on neljä ja paketissa on kolme. Ni sitte pitää paistaa kuusi kappaletta joista ärsyttävästi jää sitten taas kaksi yli.

Niinpä niin.. Mutta ne kaksi voi laittaa iltapalasalaatin joukkoon :whistle:

Ja broisku/kalkkujauhelihaa myydään jossain 250g paketissa :headwall:

tee nyt toki 5:lle isompi satsi. lähde siitä, että proteiinia (lihaa) n. 120g (mössöt, kastikkeet) tai 150 g (kokonaisena paistettuna)/hlö
hiilaria 120-250G/hlö, loput kasviksia (runsaasti)
keittoihin riittää pienemmät määrät. ja sovella tähteet seuraavan päivän ruokiin.

Totta. Jos mies ottaa vaikka sen yhden pihvin/kyljyksen mukaansa töihin, meille jää aterialle 3 pihvin paketista jaettavaksi kaksi pihviä. Joskus olisi kiva syödä toinenkin, mutta mistäs syöt. Ja jos ostaa kuusi pihviä kahdelle hengelle, se on ihan liikaa. No, onneksi pienin perheenjäsen kasvaa kohta sen verran, että hänkin tarvitsee yhden pihvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Liinust:
wok classic on hyvää :) Monta kertaa olen sillä tai muilla vastaavilla jatkanut ruokaa ja hyvin on kelvannut. Muutenkin olen miettinyt soijarouheen käyttöä mutten ole saanut aikaiseksi.

joo meilläkin tykätään, tungen sitä lähes ruokaan kuin ruokaan.

Isompi tyttö kysy tässä eilen että olenko mä muuttunut kasvissyöjäksi kun joka ruuassa on aina kasviksia :laugh:

Mä oon miettiny samaa kun esim teen lihapullia niin laitan kilon jauhelihaa, jotta vähän seuraavaksi päiväksi tai vaikka pakkaseen "pikaruuaksi", mun äiti sanoo että hän käytti aina noin 250-300g ja siitä jäi hälle vielä evääksi o:
meitä on 2+2 ja samankokoinen on mun lapsuuden perhe

Alkuperäinen kirjoittaja kotikokki:
Meitä on 2 aikuista ja vauva,joten tosta ruokakunnan koosta ei ole kokemusta. Mutta,esim se lasagnette,siis se 400g jauhelihaa,eiks siinä pakkauksessa lue että tulee 3-4 annosta? Jos mä haluan että siitä riittää kunnolla seur päivän ruoaksi meille,teen sen perhepakkauksen mihin tulee 700g jauhelihaa. Siitä me 2 aikuista syödään 2 kertaa kunnolla ja kerran "vähän" eli esim päivällinen,vähän lisää illalla ja seur päivänä lounas.

Kai sä oot sanonu ukolles että teet välillä isomman satsin ruokaa jotta siitä tulisi seur päivän lounas samalla?? Ettei oleta jääkaapissa olevan ruoan olevan ylimäärästä..

Yks vinkki on tehä keittoja. Niihin kun laittaa vähän kaikkea,tulee yhtäkkiä ihan älytön kattilallinen mistä syökin oikeesti monta kertaa.. Ja niitä on myös helppo jatkaa heittämällä lisää kamaa kattilaan,esim lisää perunoita..

ei täällä oo ollu myynnissä mitään perhepakkausta :o eikä mulla mahtuis mihinkään vuokaankaan sellanen...

siis ei oo ongelma se että mies söis ruuat jääkaapista, todellakaan. Söisikin joskus jotain ylimääräistä niin hyvä :)

sitä vaan ei jää kuin pieni nyyskäys.

Alkuperäinen kirjoittaja as:
tee nyt toki 5:lle isompi satsi. lähde siitä, että proteiinia (lihaa) n. 120g (mössöt, kastikkeet) tai 150 g (kokonaisena paistettuna)/hlö
hiilaria 120-250G/hlö, loput kasviksia (runsaasti)
keittoihin riittää pienemmät määrät. ja sovella tähteet seuraavan päivän ruokiin.

no peruna/riisi/makarooni meillä ei oo kovin usein ees käytössä.

Ja meitä on siis nyt 2+1-2 ja kolmas lapsi tulossa. Tänään oli tytön kaveri kylässä ja söi niin meitä oli toi 2+3.

No onhan niitä broilerifileitä niin monen kokoisissa pakkauksissa, että on helppo vaikka yhdistellä sopivaksi se annos omalle perheelle :) Esim. 650g vois olla sit teille sopiva jos tuo aina loppuu kesken..

Me ollaan ratkaistu tämä "ongelma" tekemällä ruokaa isoja määriä lähes aina. Ei lopu koskaan kesken ja jämät voi pakastaa ja sieltä sitten kaivaa eväitä tai laiskoina päivinä päivällistä. Usein ei kylläkään jää pakastettavaa, kun joku ne jämät tulee yleensä syöneeksi.