Ruokakuvaketju

Keittiönoita
... tungette lautasen ihan täyteen ja vielä
salaatti lämpimän ruoan kanssa SAMALLA
lautasella
??
Kuten Rätti Väsynyt sanoi, niin makuasia. Tai oikeastaan ehkä tottumiskysymys. Ei mun lapsuudessani 60-luvulla käytetty arkisin erikseen salaattilautasia vaan ainoastaan juhlapäivinä, joten olen siis pienestä pitäen oppinut syömään rehut samalta lautaselta kuin muukin ruoka.

Mitä tulee annoskokoihin, niin siinä olet kyllä oikeassa. Olen jo jonkin aikaa tiedostanut sen, että kun suositusten mukaan lihaa pitäisi syödä enintään 40-70 grammaa päivässä, niin mä saatan syödä jopa nelinkertaisen määrän yhdellä aterialla!! Kaksin- tai kolminkertainen määrä on pikemminin sääntö kuin poikkeus. : / Noh, ensi viikolla alkaa taas syömisten tarkkailu ja ensimmäisenä pienenee annoskoot.
 
... tungette lautasen ihan täyteen ja vielä
salaatti lämpimän ruoan kanssa SAMALLA
lautasella??
Meillä ainoastaan mies syö eri lautaselta salaatin. Itse laitan hiukan kaikkea lautaselleni jotta tuli kaikkea hiukan syötyä. Minä kun elän pyhällä hengellä jos en laita kaikkea. Minä kun en tunne nälkää ollenkaan niin voisin helposti olla syömättä parikin viikkoa. Tuolla tavoin siis muistan syödä kaikkea hiukan.
 
"vieras"
[QUOTE="Anne";28856677]On vähän epämiellyttävää yrittää änkeä perheen kanssa samaan pöytään jos itsellä on kaksi isoa lautasta. Salaattilautaselle mitään salaattia edes kunnolla mahdu, leipä just ja just.[/QUOTE]

Mutta siihen samalle lautaselle lämpimän soossin päälle se mahtuu.. ja maistuu salaattikin ihanan makkaraiselta :D
 
"Anne"
[QUOTE="vieras";28856691]Mutta siihen samalle lautaselle lämpimän soossin päälle se mahtuu.. ja maistuu salaattikin ihanan makkaraiselta :D[/QUOTE]

Joskus se salaatti soossilla on hyvää. Mutta itse laitan eri keon salaattia ja eri keon ruokaa samalle lautaselle ja aloita syömisen välistä :D Lämpimät salaatinpäällyset sitten erikseen (esim jauheliha, sipuli, cheddaria, salasaa yms salaatin päälle).
 
[QUOTE="Anne";28856693]En ole mikään pro, mutta pikku vinkkinä kakun päällystykseen, jos tahtoo sileän kermavaahdon (itse jämäköitän rahkalla ja/tai vanilliinikreemijauheella ja vaikea tasoittaa) niin viimeinen sipaisu veitsellä (tms) niin, että kastelee sen ensin.[/QUOTE]

Kiitos kovasti arvokkaasta vinkistä ;)
 
Nohh
[QUOTE="vieras";28856637]Et osaa syödä suositusten mukaan oikein ilman, että latoat kaiken samalle lautaselle? :D[/QUOTE]

Osaan toki. Ihmettelen vain, kun tuo varmasti on jokaiselle peruskoulun käyneelle esitetty, että miten voit olla niin sokissa asiasta, joka on täysin normaali käytäntö monille. Mutta nytpä tiedät, kyllä, monet syövät lisukkeet, kuten salaatin, samalta lautaselta kuin pihvin tai kalankin. Itse asiassa meillä aika usein ateria koostuu esim. salaatista ja paistetusta kalafileestä. Söisitkö sinä tällaisenkin aterian eri lautasilta? Ensin pelkkä salaatti, sitten pelkkä kala?
 

Yhteistyössä