ruokailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaunuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jaunuska

Vieras
Kertokaapa te viisaammat miten saa lapsen syömään itse.Tyttö on 1.5 vuotias ja ei vielä syö itse.Olen kyllä yrittänyt mut lruuat lentää pitkin seiniä.En ole lannistunut vaan yrittänyt uudelleen mut ei.Nyt olen pitänyt taukoa.Mite tästä eteenpäin?

Meilläkin on vielä harjottelemista (tyttö 1v5kk), mutta itse pitää ehdottomasti saada syödä (joskus neiti saattaa antaa syöttääkin, mutta omalla lusikalla viuhtoo vieressä ja siinähän se taito kehittyy). Ja meidän 2,5v tiputtelee yhä ruokaa lattioille... Eiköhän se ole hiukan yksilöstä kiinni onko siihen syömiseen halua ja mielenkiintoa. Anna lapsellesi tarpeeksi usein tilaisuuksia ja mahdollisuuksia muutenkin tutkia ruokailuvälineitä (valvovan silmän alla), jotta kädentaito ja motoriikka kehittyvät. Tarjoile myös sormiruokaa. Minä uskon, että se kiinnostus kasvaa kyllä ihan itsestään. Sotkultahan ei voi välttyä, joten itse pitää olla kärsivällinen.

On mulla yks kaveri, joka syöttää kotona 4 vuotiasta poikaansa, mutta poika kyllä syö reippaasti hoidossa. :\|

Hih,en taida olla niitä "viisaampia" ,mutta meillä kans viuhdotaan kahden lusikan kanssa. =) Poju (1,2kk) rääppii ruokaansa ja äiti syöttää ovelasti joka toisen lusikallisen suuhun.Teen myös välillä käsin syötävää ruokaa ja annan kuitenkin hälle oman lusikan.Yritys on kova.. :p Toisinaa hän ei halua yhtään edes toimia lusikan tai omien käsiensä kanssa ,joten silloin minä saan syöttää pientä "vauvaamme"

Ei meidän 1v6kk syö itse kuin joskus harvoin,( jos on kinkkukiusausta). Silloinkin äiti tekee annoksen lusikkaan. Tännän sotki kokonaisen purkillisen hedelmäsosetta keittiön pöydälle kun koitti saada sitä lusikkaan ja suuhun. En ollut näkevinäni, tyttö lopettaa yrittämisen heti jos puutun asiaan. Muutenkin syö kehnosti, sanoo aina ekaksi EI! mutta jos katselen ihan muualle, niin saattaa pistää välillä ruokaa suuhun. Tuputtamisella ei syö yhtään.

Meillä kans poika 1.5v ei syö yhtään jos liikaa yrittää tuputtaa ja "vähän pitää tahtia yllä " ettei ruoka aivan jäähdy kun jää ihmettelemään mm. porkkanapalojen koostumusta!!! Aikaa vaatii syöminen ja hermoja :whistle:
Meidän poika luonteeltaan peruskiltti ja vähän ujo/arka. Nyt tullut joku ihmeen "villikkovekara" kausi kaikkea pitää heittää, paukuttaa ja rymytä oikein kunnolla. Sama myös ruokapöydässä! Hyvät pöytätavat on kunnon koetuksella...ja äidin hermot... syö itse vuoroin sormin vuoroin lusikalla. Minä toki vieressä ovelasti kans mätän aina tilanteen tullen suuhun minkä kerkiää, että saa jotain sinne mahaankin. Mutta tosin jos liikaa yrittää mättää ja nopeasti tekee täysin stopin. Niin itsekäs jo omasta "minästään" ja suustaan, että sinnehän ei mene mitään jos minä en anna! Niin...meillä siis ruokapöydässä pitää kieltää kerta toisensa jälkeen samoista asioista edelleen. Ennen uskoi ja totteli, nyt katsotaan vaan silmiin ja jatketaan...ihan kuin kokeillen, että mitähän se äiti nyt keksii, kun näin teen? Eikä tottele hyvällä eikä pahalla. Hyvällä tarkoitan hellästi mutta topakasti opastaen/neuvoen. Pahalla tarkoitan "huutaen" /ääntä koroittaen ja ilme sen mukainen kanssa. Joskus niin tekisi mieli antaa tukkapöllöä tai luunappi, mutta sitten saa suuttumuksensa jotenkin nieltyä ja ajattelen, että eiköhän se tuosta kasva ja viisastu. Jos ei normaalilla kiellolla usko täytyy odottaa, että kasvaa ja viisastuu. Vaikka vauvanruokakirjassa oli, että kuri täytyy olla jo yksivuotiaalla myöskin ruokapöydässä. Miten ja minkälaista "jöötä" te pidätte taaperoillenne ruokapöydässä?

Meidän tyttö 1v4kk nyt syö hyvin, mutta pitkään oli huono ruokahalu, maito ja muut juotavat menivät hyvin, mutta mikään ruoka ei maistunut hyvin, kovasti oli houkuteltava syömään. Tyttö sairasti vatsataudin ja sen jälkeen alkoi ruoka maistumaan ja vähäsen syö jo itse. Tuntuu siltä, ettei siinä kovistelu auta, jos ei syö, itse sorruin kyllä siihen, että leluja tai kirjoja oli mukana pöydässä, että sain edes vähän syömään. Ovat kyllä nyt jo jääneet pois. Arvelen, että oli joku itsenäistymiskausi menossa, kun ei syönyt. On kyllä helpottanut elämää, kun jäi temppuilu pois, vaikka sanotaan, että lapsi syö kun on nälkä yms. on mukava esim. mennä kylään, kun ei tarvitse houkutella syömään.

onnistuu todella taitavasti. Kaurapuurot, jukurtit syö itse. Alku oli toivotonta.. ruokaa oli jokapaikassa, mutta sitä ei kestä onneksi, kun sen vähän aikaa ja sitten alkaa helpottamaan. Ei ala ollenkaan syömään jos yritän syöttää... =)

Meillä tyttö alko opetteleen vuoden iässä syömistä, se sujuikin melko hyvin. Nyt 1.5 vuotiaana syö vaihtelevasti. Välillä heittelis ruokaa kans pitkin ja poikin. Sillon yleensä otan lusikan pois. Aina ei syöminen suju, ja olen huomannut, ettei tyttöä aina edes huvita syödä itse. Silloin syötän mielummin itse. Mielestäni siitä ei kannata tehä ressiä itelle eikä varsinkaan lapselle. Taantumia tulee joka asioissa. Hetkenpäästä kuitenkin osataan entistä paremmin, vaikka välillä olisi ollut taukoakin. B)

Yhteistyössä