RUOKAILU EI ONNISTU!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Catwoman
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täydennystä joo Elinan äidin viestiin, eli täysimetystä suositellaan 6 kk ikään asti, mutta jos korvikkeella niin kiinteät kannattaa aloittaa aiemmin. Tähän syynä se, että korvike on niin tujua tavaraa, että siinä on maksimimäärä vuorokaudessa mitä voi antaa. Lisäksi korvikkeella kasvaa usein aika pulskia vauvoja, joten kasvissoseilla vähän tasataan painon nousua. Omasta mielestäni myös täysimetettyjen vauvojen kannattaisi aloittaa pienet makuannokset n. 5,5 kk iässä niin että puolivuotiaana ruokaa menisi jo jonkin verran. Itse aloitin pari päivää ennen 6 kk ikää ja tuntui että aika vauhdilla piti ottaa uusia ruokia ja lisätä aterioita päivässä jotta päästiin ottamaan viljat ja liha ruokavalioon. Hitaampi tahti olisi voinut olla parempi.

Onko tosiaan tämä syynä suosituksiin? MInä ainankaan en ikinä ole kuullut tällaistä! Ja neuvolassakin sanottiin myös minulle kun vauva alkoi olla täysin korvikkeella että maito ei riitä pelkästään vaan pitää saada tujumpaa tavaraa. siis kasvissoseita. Ja minusta asia on näin....

Meillä tosiaan on kaikkea muuta kokemusta kuin pulskat korvikevauvat! Kaikki tuntemani pulskat vauvat on kyllä tissistä ja korvikevauvat laihoja. Eli sattumaa tämäkin, ei se maidon lähde ihan hirveästi vaikuta pulskuuteen, ruokahalusta se on kiinni. Meilläkin imetys loppui 4+kk iässä pojan 'halusta' ja pieni laiheliini se on.

JOKA TAPAUKSESSA: KIINTEÄT ALOITETAAN SILLOIN KUN VAUVA HALUAA JA ON VALMIS!!! Meillä oli stressiä vauvan pienen koon takia ja silti aloitettiin kunnolla vasta 7kk iässä kun aikaisemmin ei ollut valmis. Kyllä se siitä sitten kasvoi ja käyrät meni paikoilleen :)

Tuli tiukan sävyistä tekstiä, ei tarkoitus olla töykeä, mutta on se niin paljon helompi kirjoittaa ''suoraa tekstiä''

Mä oon muumimamman kanssa samaa mieltä (ja annukka-80 kanssa eri mieltä) siitä, että korvike olisi tujumpaa tavaraa ja siksi vaatisi kiinteitä. Myös mun kokemuksen mukaan pulskat vauvat ovat nimenomaan tissillä viihtyviä vauvoja... Toki laiheliinejakin löytyy että en usko että tässäkään voi mitenkään yleistää.

Alkuperäiseen ongelmaan sama vastaus kuin muilla: Maltti on valttia! Syöminen täytyy oikeasti opetella, ja siihen on oma herkkyyskautensa ja menee oma aikansa. Eihän kävelemäänkään opeteta nostamalla lasta pystyyn ja päästämällä irti... Joten ihan rauhassa vaan lusikka kerrallaan ja jos ei uppoa niin myöhemmin uusi yritys.

Sehan tassa on kun niita ohjeita on montaa sorttia. Meilla alettiin antamaan neidille kiinteita nelja kuun iassa, kun sai tissittaa tunnin valein paivalla. Maalaisjarjella ajattelin, etta selkeestikaan se tissi ei ole tarpeeksi kun koko ajan pitaa imettaa. Ja alkoi itsella palaa hermot pahemman kerran. Kiinteat alkoi menna kuin vetta vain, suu aukesi kuin linnunpojalla. Muusia meni uskomattomat maarat ja iltapuuroa kupillinen. Nyt on yhtakkia tullut tenkkapoo, eli nyt tytto ei soisi kiinteita lainkaan. Pelkastaan tissi kelpaisi. Itse en haluaisi menna takaisin siihen jatkuvaan imettamiseen, kun kerran paastiin mukavaan tahtiin. tytto soi kiinteita 2-3 kertaa paivassa ja maitoa 6-8 kertaa. Ja toisekseen kun rinnat vihdoin oppi rajoittamaan sita maidon tuloa niin nyt pelkaan etta saadaan taas aloittaa alusta. Ma en sitten yhtaan tykkaa kun rinnat pakkaa ja sarkee ja suoraan sanottuna odotan hartaasti, etta neiti kasvaisi sen verran etta voisi hyvin mielin lopettaa taman imettamisen. Mutta kun ei se ruoka maistu, sama se kuinka nalkaiseksi paastaa. Loppujen lopuksi mun on pakko antaa rintaa, etta soisi edes jotain. Onko tassa nyt joku ihme lakko meneillaan ja pitaako kuitenkin lakata tarjoamasta kiinteita?

vasy: mä en lopettais kiinteiden tarjoamista, mutta en myöskään pakottais siihen; oisko esim. hampaita tulossa tms. jonka takia syöminen takkuaa? Meillä on kiinteitä maisteltu jostain vajaa 5 kk asti ja välillä söi ihan reippaasti ja välillä taas ei ollenkaan ja sitten taas välillä enemmän ja välillä vähemmän... Hampaiden tulolla oli ihan selkeästi vaikutusta siihen, etteti ruoka maistukaan niin hyvin kuin muuten. Ja liikkeelle lähtö ym. uudet taidot vaikuttaa kans - syöminenhän on opittava taito siinä missä muutkin ja toinen jo opittu taito voi vähäksi aikaa "unohtua" kun tulee jotain muuta tilalle.

Tarjoan joka päivä kiinteitä samoihin aikoihin kuin ennenkin, lapsi syö sen minkä syö ja sitten saa tissiä niin paljon kuin haluaa.

Yleisesti oon syömisestä ja syöttämisestä sitä mieltä, että siitä ei pitäis tehdä mitenkään suurta numeroa; vauva syö sen mitä syö ja sitten seuraavalla aterialla uusi yritys. Ruoka on pääasiassa vain polttoainetta eikä mitään elämää suurempaa; sitä ei saa käyttää palkintona eikä rangaistuksena.

Juu, ihan samaa mieltä rataslaakson ellin kanssa. Vauvat tossa iässä on vielä kuitenkin 'harjoittelemassa ' ja saattavat (lastenlääkärien mukaan) ihan luonnollisesti kieltäytyä jossain vaiheessa. Sitten vaan malttia taas ja yrittää kai löytää sopiva keskitie. Hampaat myös aiheutta sekaanusta sekä flunssat. Meillä yhdistelmä hampaat ja flunssa sai aikaa 2viikon totaalikieltätymisen ja sit sen jälkeen suurella ruokahalualla jatkettiin kuin vanhat tekijät konsanaan :)

Ja taas kiinteiden aloitusikään eihän siinä mitään pahaa ole jos lapsi todella haluaa syödä kiinteitä 4kk iässä ja jos tissi ei riitä! Mutta tämä maltti-periaatteeni niille äideille jotka tuputtavat ruokaa... ja lapsi ei ole valmis. Kiirettä ei ole!
Toinen puoli jutussa on että liian aikainen kiinteiden tarjoaminen vaaan altistaa allergioille...

kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä ja vielä sata kertaa kärsivällisyyttä! :heart: Olin samassa tilanteessa eikä siinä muu ole auttanut kuin harjoittelu. Mitä enemmän maistatuskertoja, sitä paremmin vauva tottuu uuteen makuun. Tiedän, tuntuu toivottomalta mutta kyllä se palkitsee vielä joku päivä! Tsemppiä!

Kiitos kovasti. Pitaa koittaa pinnaa venyttaa. Mulla ei tuo karsivallisyys ole parhaimpia piirteitani, pitaa koittaa itse muistaa etten tee siita ruokailusta showta. en ole sentaan pakottanut sita ruokaa, vaikka valilla on pitanyt laittaa lusikka alas ja vetaa syvaan henkea... :)

Se saattaa olla, etta se syominen on jaanyt taka-alalle, kun neiti on juuri hokannut pyorahtamisen suuren taidon. Kai se itsella on kun on kotona lapsen kanssa, etta nama pienetkin asiat saa valilla seinat kaatumaan.

Kiitos kaikille, tasta taas jaksaa eteenpain.

Yhteistyössä