Ruokahaaste vko.6, LASKIAINEN

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Tämän viikon ruokahaasteen aiheena on laskiainen.

Ruokahaasteen säännöt:
* kokkaa ja kuvaa (tekijä saa olla kuka tahansa samassa taloudessa asuva)
* kuva ja resepti sunnuntaina klo 19.45 mennessä
* äänestys alkaa sunnuntaisin n. klo 20 ja kestää TUNNIN
* eniten ääniä saanut valitsee uuden raaka-aineen/aiheen

Vanhat aiheet:
vko 1: -keitto
vko 2: -pata, laatikko tai muu uunissa kypsennettävä ruoka
vko 3: -kalaruoka
vko 4: -intialainen ruoka
vko 5: -pastakastike

mummo söi laskiaisena keitettyjä siansorkkia. mä en syö enkä laita niitä edes kuvattavaks.
voi olla ettei kauheesti sais kannatusta. :D

Lähestyin haastetta vähän eri kantilta. Laskiaista vietetään muuallakin kuin Suomessa. Laskiainen tunnetaan maailmalla nimellä Mardi Gras. Siitä sitten tuli mieleen New Orleans ja kreoliruoka. Mardi Gras -karnevaaleihin kuuluu mm. tämä ruoka:

Jambalaya - laskiaisruoka maailmalta

DSC09975.jpg

Ohje on täältä: Kicked-Up Jambalaya Recipe : Emeril Lagasse : Recipes : Food Network
Suomentelen sitä jossain kohtaa.

Viimeksi muokattu:
"Venäjällä laskiaisperinteeseen kuului olennaisesti tattarijauhoista valmistetut kuohkeat ohukaiset eli blinit. Kuumia blinejä syödään smetanan, kaviaarin ja erilaisten lisäkkeiden mm. sipulin ja suolakurkun kanssa. Blinit ovat edelleen ortodoksisen kirkon laskiaisajan herkkua."

BLINIT

5 annosta

20 g hiivaa
2 dl kevytmaitoa
1 dl tattarijauhoja
1 dl vehnäjauhoja
2 kpl keltuaista
1 tl suolaa
2 kpl valkuaista
50 g voita
Lisäksi
1 dl mätiä (mateen)
50 g maksaa (mateen)
1 kpl punasipulia (hienonettuna)
120 g smetanaa
Liuota hiiva kädenlämpöiseen maitoon ja lisää jauhot, keltuaiset ja suola. Sekoita taikina tasaiseksi ja anna sen käydä lämpöisessä paikassa vähintään kaksi tuntia.

Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Sekoita valkuaisvaahto varovasti taikinan sekaan.

Paista blinipannulla runsaassa voissa.

(Resepti Maku.fi:stä: Blinit | Maku.fi )

Oma sovellukseni syntyi pelkistä vehnäjauhoista. Blinien seurana oli punajuurisalaattia, maustekurkkuja, sienisalaattia ja kinkkulisuketta (kinkkukuutioita, persiljaa, kermaviiliä ja sinappia), sekä paistettua hapankaalia. ("Oikeaoppisemmat" täytteet kuten savukala ja mäti ovat näin raskausaikana kyseenalaisia..)

Plinit_zpsb4d791a5.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja onkelma tääkin;28027357:
Pitäiskö mua sitten syyttää liiallisesta innokkuudesta kun söin mun laskiaisherkut ja unohdin tän ketjun?

Piti osallistua letuilla hillo- ja kermavaahtotäytteellä. :p

Voi minkä menit tekemään. :D No etpä oo ensimmäänen joka on unohtanu kuvata tekemänsä ruuan tms. Ja vähä luulen ettet viimeenenkää. :D

• Tykkää
Reactions: kantojäärä

Yhteistyössä